Předposlední dubnový den vyšla v plné své kráse na Steamu hra MORDHAU, která příznačně v češtině obsahuje slovo mord-vražda a v německé šermířské škole znamená techniku, kdy chytíte meč oběma rukama za čepel a protivníka třísknete jílcem. A o nic jiného tady nejde. Mordování nepřátel, jejich koní, sekání končetin a hlav. To vše spolu s dalšími desítkami hráčů na jedné z rozmanitých map. Příběh žádný, tak vyrabujte zbrojnici a vzhůru na smrt.
Na začátku si buď sami vyrobíte postavu, nebo rovnou popadnete nějakou z už předtvořených. Tutoriál vás naučí jenom ty nejzákladnější věci, a to ještě takovým způsobem, že většinu z nich hned zapomenete a ten zbytek na protivníka nefunguje. Grafické zpracování vám dech nevyrazí, ale na druhou stranu to není žádná tragédie. Překrásné scenérie a strhující příběh nejsou na pořadu dne, všechno ustupuje akci. A té se dočkáte do sytosti. A to hned v několika podobách.
Než se pustíte do boje mano a mano, doporučím pořádně a klidně několikrát projít tutoriál, abyste si co nejvíc zažili všechny zbraně, údery, pohyby a další jemné nuance, které mohou rozhodnout o setrvání vaší hlavy na krku, kam patří. Pozvolna se dostáváme k ovládání, které, když se jedná o bojovku, je naprosto stěžejní, aby vše fungovalo perfektně a postava dělala přesně to, co si představujete. A to z velké části ano. Netvrdím, že jsem se x-krát nestačil divit, jak mě nepřítel mohl zasáhnout (nebo já jeho), jednou mi pád z hradeb ani neublížil, jindy zlámal nohy... Drobnosti. Dobré na MORDHAU je i to, že to nemusíte vůbec umět, abyste se náramně bavili. A tím, jak vás to baví i přes to, že vám to nejde nebo se nedaří a jste na spodní straně tabulky, se chcete učit, abyste se dostali výš. Versatilita je vhodná, ale ne stěžejní, protože v módu bitvy máte k dispozici jakou zbraň chcete, takže si vyberete tu, která vám nejvíc vyhovuje. V módu hordy se všechny zbraně dají najít a koupit dřív nebo později, takže jediné "potíže" by mohly nastat v battle royale, kde dropy z truhel nemáte jak ovlivnit. Pravdou je, že všechny zbraně mají stejné útoky, tedy rozmach, výpad a blok, liší se dosahem a typem poškození. Další pozitivní věc je, že není jediná zbraň, která by se nedala lehce counterovat nějakou jinou, silné a těžké zbraně jsou většinou pomalé a naopak, kuš je sice přesnější a více smrtící, ale luk se nabíjí o poznání rychleji, sekery zas máte jenom dvě, ale můžete je hodit hned po sobě, ale zase ne tak daleko a přesně... Pro a proti má každá z nich.
To záleží. Ono je to celkem těžké odhadnout, protože na jednu stranu je to hra, u které se dá bez problémů prozávislit stovka hodin jenom to fikne, na stranu druhou čím déle jsem hrál, začínalo být jasné, že ve hře existuje jistá nevyváženost vedoucí až ke stereotypu. Ať se jedná o některé mapy, ve kterých si veteráni často vybírají právě tu stranu, která je lepší, takže nováčky či méně zkušené rozstřílí o 500 bodů, což taky dost lidí dokáže odradit. V hordě, když se dostanete do mapy Camp, tak se všichni jenom rozmístí na věž, kam se nepřátelé nedostanou, a střílí do nich po jenom lukem či kuší. MORDHAU ve mě často zanechával rozpolcené pocity, na jednu stranu jsem se vždycky natěšeně vrhal do bitvy, na stranu druhou mě některé mechaniky a chování hráčů (zneužívat nedostupného terénu apod) donutily hru vypnout daleko před svítáním, kdy po herní noci chodím spát.
Nic moc, čísla mluví zatím dost ve prospěch, převaha pozitivních hodnocení a tisíce aktivních hráčů si denně tuto hru užívá. Pochopitelně má své negativní stránky (mód hordy třeba nikdy v plném počtu nezahrajete). Grafika je pěkná, brutální gore na každém rohu a herní mechaniky dost jednoduché, abyste se bavili, i když nebudete na předních místech v tabulce. A pokud zábava a příležitostná amputace protivníka jsou věci, které hledáte, MORDHAU může být (navíc při sympatické ceně) tím pravým ořechovým.
Za poskytnutí hry k recenzi děkujeme Triternion