Předně se však ještě vrátím k tomu demu. V době svého vydání ohromilo převážně svými efekty a hororovou grafikou. Někteří jazykové tvrdí, že se jedná o hru s nejděsivější atmosférou. Podílí se na ní hlavně efekty (rozmazané vidění při vypjatých situacích, dynamická světla a stíny apod.), potemnělé prostředí a neznámé zvuky. Textury jsou detailně propracované i při pohledu z blízka. Ke klidu nepomohl ani fakt, že místo, ve kterém hrajete, je neznámá liduprázdná (alespoň v demu) podzemní základna. Doteď jsem nezjistil jestli jde o základnu vojenskou, výzkumnou, nebo pašeráckou, či jde o nějaký důl. Jen tak si v klidu jdete chodbou a najednou proti vám vylítne velká krvelačná potvora podobná netopýrovi. V tu chvíli se hra zpomalí a obrazovka rozmlží. Jestliže ještě vezmu v potaz slyšitelné sípání a ostrou hororovou hudbu, je dojem dokonalý. Doteď se mi honí hlavou otázka, jestli jsou ty potvory z jiného světa či jiné doby, nebo výsledkem (ne)zdařeného výzkumu. Navíc ani z úvodního intra nic nezjistíte. Jste pouze obyčejný člověk (alespoň si to myslíte ) a vydali jste se do těchto míst hledat otce o kterém ani nic nevíte. Jako základ příběhu je to slušný. Doufejme, že to autoři dotáhnou do zdárného konce.
Ještě se chvíli pozdržím u hratelnosti. Jedná se o akční adventuru z pohledu první osoby. Téměř by jste zde nenašli ani zbytek po point-click žánru. Sbírání předmětů, otevírání dveří či posouvání nebo kroucení se provádí pomocí kurzoru, který nahrazuje ruku. Tzn. pokud potřebujete utáhnou kohoutek, musíte kurzorem kroutit ve směru zavírání. Pokud chcete sepnout páku, musíte hejbnout kurzorem dolů, šuplíky se vytahují stejným způsobem atd. Tím jsem se dostal k fyzice hry. Samozřejmě není úplně podle skutečnosti, ale velmi se jí blíží. Se vším, čím by mělo jít hýbat, se opravdu pohnout dá. Pokud vyhodíte třeba kbelík do vzduchu, téměř nikdy nedopadne na dno. Bez využití fyziky samozřejmě také nesplníte některé úkoly. Například vám hrozí napadnutí již zmíněného netopýra a tak čapnete bednu a zabarikádujete se. Nevíte jak dostat kanistr z regálu, kam nedosáhnete? Zahrkáte s regálem a shodíte ho.
Teď se ale konečně vrhnu na to, co nás čeká ve finální plné verzi. Hra bude mít zakomponován děj dema a bude v něm nadále pokračovat. Má jít o komplexní příběh, který se bude postupně odhalovat až do velkolepého finále (slova autorů). Já osobně se těším, protože tyto univerzální začátky většinou vyústí v originální konec. A příběh je většinou to hlavní, co skandinávští tvůrci skutečně ovládají.
Změny se čekají i ve způsobu obrany proti bestiím. Nechtějí však hráči dávat do ruky revolver nebo snad kulomet, ale bude se moci bránit vším co najde (trubka, kbelík a později si budete moci vyrobit i nůž) a objevuje se i možnost nastražit pasti. Způsob souboje tváří v tvář bude také veden jiným způsobem než FPS. Znamená to, že zbraň budete ovládat pomocí kurzoru a ne tlačítka. Samozřejmě proti větší příšeře se tímto způsobem neubráníte. Pak vám nebude zbývat nic jiného, než jen utíkat nebo nastražit již zmíněnou past. Tím se mění i atmosféra hry. V demu jste byli rádi, že jste dokázali zabít toho jednoho, při šikovnosti i druhého netopýra. Přidáním těchto prvků se však flustrativní pocit bezmocnosti hodně omezí. Mají to však vyvažovat tužší nepřátelé a ještě hororovější prvky (děsivější prostředí, hry světel a stínů, úzké chodby aj). Ty mají být navozeny přesně pro tento typ hry. Znamená to také absenci větších nebo dokonce venkovních prostor. Přesto hra prochází rozsáhlou optimalizací, aby i při lepší grafice stále solidně šlapala na slabších strojích. Demo však mělo také jeden neduh. Nepodporovalo mnoho starších či atypických grafických karet a jiných komponent. To se má v plné hře napravit. Chci tedy vidět jak bude šlapat mě. Protože demo, při rozlišení 1024x768, na plných detailech a ještě k tomu s 2xAA, mi šlapalo alespoň na 20 FPS, dá se očekávat, že kvůli této hře rozhodně nebudete muset kupovat nové stroje. (kdo chce vidět moji sestavu, ať se podívá do fóra na můj podpis ;-) ).
Bohužel z plné verze stále nejsou k dispozici žádné další screenshoty, kromě těch pod tímto odstavcem. Z těch je však viditelné rapidní zlepšení zpracovaní textur, kvality světelných scén a rozmanitosti detailů oproti demu. Tak doufejme, že to ukáží i další screeny, které snad autoři v brzké době uvolní.
Samotné demo uvádí, jakým směrem se bude dále vyvíjet počínání jeho tvůrců. Ti tvrdí, že příběh mají téměř hotový a herní videa zbývá zakomponovat do hry. Teď ještě dolaďují grafiku a dotváří lokace jednotlivých částí hry. O těch se také bohužel nic neví. Nakonec vše nejspíš bude utajováno až do samotného vypuštění hry. Takže nezbývá než čekat a já potom v co nejbližší době přinesu recenzi, o kterou budu bojovat zuby nehty, abych ji získal. Kdy to bude se bohužel také neví.
Studio nemá, podle posledních informací, sehnaného vydavatele. Jsem si ale jist, že takováto hra nenechá nikoho chladným a nějaký se určitě najde. Do té doby budeme muset čekat a v roce 2007 se uvidí. Já osobně se strašně těším, protože kvalitních hororových adventur je strašně málo. Pokud se to nezvrhne v mlátičku několika příšer čímkoliv, co najdeme a tvůrci budou dbát převážně na hlavolamech a příběhu, muže být Penumbra - Overture mimořádně kvalitní počin. A jestli autoři na hře skutečně zapracují a ponechají klady, které jsou jim ve fórech vyzdvihovány, můžeme ji třeba najít i v seznamu ankety na nejlepší adventuru roku.