Ten, kdo nikdy nehrál RPG trilogii Gothic, zřejmě absolutně nemá zájem o RPG žánr a nebo nikdy nepřičichl ke správným herním kořenům. Spolupráce Jowoodu a Piranha Bytes byla téměř jednu desítku let naprosto skvělá a kromě posledního datadisku Gothic 3: Forsaken Gods, který mimochodem nedělali oni, se všechny tituly dočkali nehynoucí slávy. Nyní však byla přátelská pouta zpřetrhána a obě společnosti se po letech vzájemné spolupráce rozchází a každá se pokouší jet svou sólovou dráhu. Zatímco Jowood si ponechal původní název série a momentálně pracuje na Gothic 4, který ovšem z obchodních důvodů byl přejmenován na Arcania: A Gothic Tale, Piranha Bytes také svou práci rozhodně neukončili a rozhodli se své úsilí vnést do titulu s názvem Risen. Přivítejte novou legendu.
Risen se v mnohém podobá právě svému předchůdci, tedy Gothicu. Příběh hry se odehrává na ostrově, na kterém váš hlavní hrdina ztroskotal a musí nejprve poznat své okolí a sehnat nějaké to slušné vybavení. Na ostrově na nás bude čekat spousta samot, vesniček a bohužel jen jediné, ale za to ohromné a komplexní, město. Zbytek pokryjí převážně lesy a spousty jeskyň. Risen má jasný cíl, a to oslovit hráče epickým a zároveň nádherným příběhem, jenž bude hlavním tahounem hry. Váš úkol je tedy jednoduchý, přidat se k jedné z frakcí, porazit tajemné inkvizitory a nastolit pořádek v zemi. Jednoduché, že? Já to říkám pořád. Zatím těžko říci, jak přesně velký bude herní svět, ale jak jsme se už přesvědčili z jiných titulů, dle nás dosti velký na to, aby bylo stále co dělat. Autoři sice prohlašují, že nebudete mít onu volnost, jako je například v TES: Oblivion, ale nakonec jsme i tam museli pochválit rychlé cestování, jelikož chodit po svých bylo něco útrpného. Kam však budete chtít jít, bude pouze na vás. Máte na výběr z mnoha možností, přičemž každá poté rozhoduje o vašem dalším osudu a hlavně o osudu všech v zemi. Jak bylo již zmíněno, ostrov ovládají Inkvizitoři, k nimž zatím nic bližšího nevíme, a ti si hodně hlídají, kdo se může po ostrově jen tak toulat a kdo ne.
V Risen došlo na jednu ohromnou změnu. Pokud vás zajímá o jakou, vězte, že zde se nedočkáte běžných elfů, trpaslíků či podobných ras. Veškerá stvoření jsou pouze z hlav chlapců z Piranha Bytes. Ale pravda, setkáme se i se supy, dikobrazi a dalšími přívětivými mazlíčky, kteří budou prahnout po tom, abyste se před nimi váleli v kaluži krve. Díky zvláštním stvořením by mohla být hratelnost řádně okořeněna, ale nebojte, dočkáte se i běžných lapků, kteří se vás pokusí oškubat a bude tomu tak i bezprostředně po začátku hry.
Váš hrdina by měl být velmi zručný v ovládání zbraní a boje s nimi. Stejně jako v sérii Gothic se budete muset lecčemu přiučit. Proč by nás to však mělo šokovat, jsme na to zvyklí a hlavně nás to neskutečně baví. Byla paráda pozorovat pochybného rolníka, který se přímo před vašima očima v průběhu spousty desítek hodin hraní měnil ve skutečného hrdinu v nablýskané zbroji a spoustou zkušeností. Ano, úrovně zde stále jsou. Budete se muset hodně dřít s dovednostmi vaší postavy, aby z ní vůbec něco bylo. Pokud se lépe zaměříme na systém boje, zjistíme, že náš hrdina má k dispozici tři hlavní třídy, jsou to: sekery, meče a hole. Navíc každé z těchto odvětví má na výběr z dalších desíti unikátních rozšíření. Poměrně dost, že? Velkou roli budou hrát komba, která se budete postupně učit. Díky nim efektivněji a hlavně rychleji vyřídíte svého protivníka. Velkou roli prý ve hře sehraje i umění magie, ale z té nám zatím nebylo nic předvedeno a můžeme jen spekulovat o tom, co všechno budeme moci využít díky nadlidským silám.
Každý fanoušek Gothicu si jistě pamatujete na neskutečně špatně vyladěný třetí díl a ještě horší datadisk k němu. Špatnou zprávou je, že původní engine z Gothic 3 si tvůrci ponechali a staví na něm. O něco lepší zprávou je, že podle jejich prohlášení je jádro enginu optimalizováno a hra by měla bez problémů chodit na dnešních strojích. Doufejme, že nejde o klamavou informaci, jako v případě Diabla 3 - neříkal náhodou někdo, že v zimě se ho dočkáme? Ale tohle řešit nebudeme, téma Diablo 3 by bylo příliš dlouhé a možná bychom se dočkali nějakých vulgárních poznámek. Ta nejlepší zpráva je, že podle gameplay záběrů přímo ze hry je snadno rozpoznatelné, že engine dostál změn, které mu prospěli a vše vypadá věrněji, než kdykoliv dříve. Pravda, pokud to máme porovnat s gameplayem právě konkurenčního Gothic 4, musíme přiznat, že Gothic 4 má navrch, ale jak už jsme se přesvědčili v mnoha případech, grafika není na hře to nejdůležitější.
Risen se tváří jako velice ambiciózní RPG. Velmi by mu ale mohlo, alespoň co se do prodejnosti týče, uškodit vydání hry Dragon Age: Origins, které vypadá více než skvěle. Risenu se dočkáme během října tohoto roku, a to pro PC a Xbox 360. Piranha Bytes, věříme vám, nezklamte nás.