Na světě se vyskytuje spousta fóbií, která znepříjemňuje lidské životy. Například taková Arachnofobie, tou mimochodem trpím i já. Tím pádem vás možná překvapuje, když člověk trpící ohromným strachem z pavouků píše preview na další hru, v níž hraje hlavní roli muž obdarovaný pavoučími schopnostmi. Mohu vás však uklidnit, Spider-Man (nebo familiárně "Spíďa", jak mu někteří říkají) u mě žádné bušení srdce a strach nevzbuzuje, naopak. V té záplavě amerických komixových hrdinů si jej naopak jako jednoho z mála vybavuji automaticky (společně s Batmanem). Dnešní článek se proto zaměří na nejnovější přírůstek do dlouhého seznamu jeho her - Spider-Man: Shattered Dimensions.
Spider-Man čtyřikrát jinakNejzásadnější novinkou, která na majitele Nintendo DS, Nintendo Wii, PlayStation 3 a Xbox 360 v tomto titulu čeká, je rozdělení celého příběhu na čtyři samostatné světy. Ano, čtete dobře, "Roztříštěné dimenze" budou obsahovat čtyři rozdílné světy s naprosto rozdílnou grafikou a herním stylem. Příběh, jehož autorem je Dan Slott, mimo jiné spolutvůrce komixů Amazing Spider-Man, začíná rozbitím podivného artefaktu Tablet of Chaos & Order (Deska chaosu a řádu), čímž byla odstartována nadvláda chaosu. Vládu nad světem převzali Spider-Manovi největší nepřátelé a je jen na něm, aby vše usměrnil zpět do starých kolejí. Vlastně tu poslední větu bych měl trochu poupravit: je jen na nich, aby vše usměrnili zpět do starých kolejí.
Teď si asi myslíte, že jsem se zbláznil, "vždyť Spider-Man je jen jeden, ty vole!" zní z úst některých čtenářů. Tuto novinku si vymysleli vývojáři ze studia Beenox (věnující se od roku 2005 portům pro PC), kterým vydavatel Activision zadal nelehký úkol – obnovit slávu této kreslené postavičky ve světě počítačových her. Kanaďané se kvůli tomu rozhodli využít slávu nejlepších a nejoblíbenějších komixů Spider-Mana a pro každý ze světů použít základy jednoho z nich. Do této chvíle autoři pomocí traileru odhalili dva z nich, džungli (Amazing Spider-Man) a město (Spider-Man Noir). Jak už jsem psal nahoře, v každém světě narazíte na jiného Spider-Mana. Jinak využívajícího svých schopností, jinak vypadajícího. Redaktor z IGN to pojmenoval "hry ve hře".
Několik funkcí v jednom baleníJedna z mála věcí, které zatím o délce hře víme, jsou tři levely na jeden svět. Nabízí se však otázka, jestli hra nebude příliš krátká, přeci jenom, pouhých dvanáct úrovní? V poslední úrovni každého ze světů se nám před čumák postaví závěrečný boss, kterým bude jeden ze známých hlavních komixových záporáků a se kterým svedete souboj o jednu část artefaktu. Tak například taková džungle. Zde narážíte na Spider-Mana, kterého znáte třeba i z filmové triologie. Skákání z jednoho stromu na druhý, mrštné úskoky ranám nepřátel, využívání pavučiny a ostrý jazyk. Po úrovních pronásleduje záporáka zdejšího světa, Kravena, který si v džungli vystavěl celý chrám.
Druhý svět, to je temný svět alá Max Payne. Zde nepotkáte toho veselého a vtipného "Spíďu", ale pavoučího muže milujícího stíny. Tím pádem se přeorientujete na stealth hraní, během průchodu úrovněmi si připadnete spíše jako Sam Fisher, než jako neohrožený komixový hrdina schopný přijímat rány. Nemůžete si dovolit souboje jako v džungli, pár ran baseballkou a končíte. Nepřítelem se pro vás stane Hammerhead, který proti vám použije i svůj obrovský stacionární kulomet. Při souboji s ním se tedy ke slovu dostane opět hra světla a stínů. Musíte ničit lampy, abyste se k bossi připlížili zezadu a mohli jej zlikvidovat.
Na hlavního hrdinu koukáte pomocí třetího pohledu, což by pro tento styl bojovek (stealth akcí) nebylo nic nového. To však není všechno! Při soubojích s bossy se vždycky na moment přepnete do pohledu očí Spider-Mana a můžete si to s hlavním záporákem vyřídit pěkně z očí do očí. Boj bude ozvláštněn hláškováním obou aktérů a protože jsou komixy Dana Slotta známy kvalitním a častým humorem, můžeme se těšit na zajímavé okamžiky. Beenox tuto novinku odůvodnil faktem, že chtějí hráči nabídnout provázanost pavoučího muže s lidmi na druhé straně zákona.
Jak to vypadá graficky a audiovizuálně?
Grafické zpracování je podle mého názoru vhodné. Hned vysvětlím. Autoři se rozhodli využít pro každý ze čtyř světů samostatné grafické zpracování. Například noir styl, kterému dominuje černá barva. Spider-Man na sobě nemá svůj profláknutý červenomodrý oblek, ale je oděn do zeleno-hnědo-černé. Nemusíte se však bát, že jej a nepřátele pro častou tmu neuvidíte, postavy jsou ve stínech potaženy šedivým obrysem. Prostě nádhera, já tomuhle grafickému zpracování fandím. Přesným opakem je výlet do džungle. Grafika se zde nejvíce blíží GearBoxovskému Borderlands, prostě tužka je tu vidět v každém detailu. Teprve tady je hlavní hrdina oblečen do svého klasického oblečku, který známe z filmů, animovaného seriálu, atd.
O ozvučení toho zatím bohužel nic nevíme, známe jedině dabéra Noir Spider-Mana, Christophera Daniela Barnese (daboval hlavního hrdinu v seriálu Spider-Man: The Animated Series, který vznikal v období 1994-1998).
Navrátí se pavoukovi zašlá sláva?Já si myslím, že ano. Všechno zatím vypadá opravdu náramně, i když známe pouhou polovinu herních světů. Co když nás autoři překvapí a ještě přijdou se střílečkou z prvního pohledu nebo adventurou? Každopádně to vypadá, že se hernímu Spider-Spider-Manovi vrátí pošramocená sláva, kterou ztratil během posledních několika let. Držím těm výrobcům PC portů z Beenox palce.