To co je ve světě akčních her souboj mezi Call of Duty a Battlefieldem, to je mezi motoristy konzoloidní bitva Forzy s Gran Turismem. Ale je to boj hodně na dálku. Těžko bychom si asi dokázali představit, že by se jeden ze simulátorů vzdal své exkluzivity a stal se multiplatformní hrou. Díky tomu mají obě hry tak trochu výsadní postavení ve své kategorii – bez většího rozmýšlení je asi každý nazve králem žánru. Lepší simulaci jen tak někdo nevyrobí.
Už jenom ten fakt, že Turn 10 dává do své práce úplně všechno. Jako by kolem sebe oblepili neviditelnou zvukotěsnou fólii, kam spekulace novinářů typu „jestli ten nový ročník bude lepší než páté Gran Turismo nebo ne“ nemají šanci proniknout. A co víc – od minulého listopadu už to není zdaleka jen konkurenční dílo od Polyphony, ale i druhé Shift ze stáje EA. I tohle dílo dokázalo fanoušky přesvědčit o svých kvalitách a Forze najednou přibyl nový soupeř na startu.
Ale jak už tu padlo – v Turn 10 do toho jdou na sto procent. Konkurence se nebojí, a byť už prakticky není co zlepšovat, stále se najdou detaily, v nichž by se Forza mohla zlepšovat. Ke všemu se vývojáři rozhodli vložit své úsilí i do nezávodní části hry. „V mnoha případech není závodní složka ta nejdůležitější z celého titulu,“ je si jistý Dan Greenwalt, kreativní ředitel studia. A právě do tohohle bohem nepolíbeném prostředí v rámci žánru – do toho, v němž se „nezávodí“ – se tvůrci letos vrhli po hlavě.
I když, ono to zase tolik z klasického výběru módů nevybočuje. Ale – když ne originální, tak neotřelé to bezesporu je. Nový mód nese označení Showroom a jestli si myslíte, že vývojáři akorát seřadili auta za výlohu a nechali vás mezi nimi korzovat, tak máte pravdu – i když ne úplnou. Předně by asi bylo dobré odhalit jednu věc – Forza Motorsport 4 bude podporovat Kinect. A jedna z věcí, kde jej využijete, je právě Showroom.
Auta se v téhle virtuální garáži lesknou o něco víc než ve hře (díky enginu), vy se kolem nich můžete procházet a studovat jejich technické parametry. Ty předčítá známý moderátor nejen na Ostrovech oblíbeného pořadu Top Gear Jeremy Clarckson. Provázanost Forzy s tímhle motoristickým pořadem ale hostováním jeho moderátora nekončí. Za volantem se můžete prohnat po jejich okruhu, na němž před kamerami testují nejnovější modely. A pokořit třeba Stigův čas.
V Showroomu na vás ale hlavně čeká dalších až 10 hodin úkolů a milníků, jež je třeba pokořit. Navíc nebude nijak provázán s kariérou, takže kdykoliv se vám zachce provětrat si ofinu v nějakém sporťáku, stačí zajít do virtuální garáže a sednout za volant. Mód kampaně pak nabídne to, nač je většina z nás zvyklá. Desítky závodních víkendů, v nichž se budete snažit propracovat od pilota sériového sedanu až po majitele ojedinělých monopostů z Maranella, Stuttgartu a z jiných, benzinem nasáklých destinací.
Když už jsme u vozového parku: Bude maximálně nabušený – jak už to tak u her podobného smýšlení bývá. Jestli údaje uniklé na svět nelžou, pak bychom se třeba právě s maranellským hřebcem měli setkat hned ve třinácti různých vairacích. Není divu, že Ferrari s přehledem zaujalo první příčku v počtu vozidel na značku. Nijak nezaostává třeba ale ani Mercedes nebo Nissan. Tvůrci většinou nabídnou modely jak z posledních měsíců, ne-li týdnů, tak i z dob dávno minulých. Celkově se má ve hře sejít rovná pětistovka vozů, což ale není vůbec číslo konečné. Každý měsíc autoři slibují balíček deseti dalších. Nakolik tenhle příslib prodlouží trvanlivost hry, je samozřejmě otázka.
Na tratě a okruhy už se řeč stočila. Sejde se jich tu na desítky a nezůstane jen u stadionového ježdění, podíváme se i ven na normální silnice. Víme třeba o úseku Stelvio Pass v Itálii, kde kvůli klikatým a nepředvídatelným silničkám často vyhasíná nejeden motorkářský život. O adrenalin by tak v tomto směru mělo být postaráno až až.
Forza bude podporovat Kinect. Tahle zpráva – když pronikla na internet – asi šokovala většinu závodnicky naladěných hráčů. Kromě toho, že se pomocí pohybového senzoru můžete procházet showroomem a prohlížet si automobily (otevírat kapotu, dveře apod.), totiž půjde pomocí Kinectu i řídit. Zní to neuvěřitelně, že? Ale je to tak. Ruce hezky před sebe na imaginárních za deset dvě a hurá na trať!
Samozřejmě to bude featurka jen pro ty, kdo se Forzu rozhodnou pojmout arkádově. Hlavní výhoda přítomnosti senzoru tkví totiž hlavně ve zmíněném showroomu. A využijete jej i v menu, v němž se půjde pohybovat za pomoci hlasu. Máchat rukama v něm ale půjde taky.
Co se týče chování vozidla na asfaltu – to je právě jedna z těch věcí, kde už asi příliš věcí tvůrci k lepšímu nevyvedou. Přesto to ale zkusili. Automobil samozřejmě nejvíc ovlivňuje hráč v nastavení. Tam se rozhoduje, jestli se titul promění v krotkou arkádu nebo dravou a nepřístupnou simulaci. Podle vývojářů můžete mít obojí.
To, že si Turn 10 nechali poslat data z výzkumu firmy Pirelli (známý to výrobce pneumatik), ale ocení spíš ti, kteří se ke hře budou chovat jako k simulátoru. Ovládání vozidel by se díky tomu totiž mělo ještě víc přiblížit reálu. Do něj se hodně promítne i jeho tovární nastavení, jemuž budete šéfovat. S přibývajícími kilometry za zády se vám otevře poměrně široká škála vylepšení, a to jak vnitřností vašeho miláčka, tak i jeho zevnějšku.
Zajímavé změny potkají i grafiku. Ačkoliv jede na stejném enginu jako minulý rok, tvůrci se vrhli na pixely a povedlo se jim znatelně je rozmnožit. Každému autu přiřkli na jeden milion polygonů. Vývojáři tak poměrně šibalsky zamaskovali fakt, že vlastně hrajete na stejném podvozku jako minulý rok. V Showroomu navíc bude vizuál ještě o něco krásnější, tam se totiž tvůrci díky umístění do sterilních autosalonových prostor nemuseli držet tolik zkrátka.
A ještě letmá zmínka o multiplayeru, neboť o něm zase tolik nevíme – bude zaměřen hlavně na soupeření mezi kamarády. Z trojky půjde přenést profil se všemi dalšími náležitostmi. V jakési virtuální klubové garáži pak bude možné vystavit vůz a nechat ostatní, aby vám ho dle svého vkusu „vytunili“. Přátelé si mezi sebou přímo ve hře budou moci posílat výzvy – nemusí se tedy na nic čekat a rovnou vjet na trať a soupeřit.
Čtvrtá Forza vytáhla vskutku zajímavá vylepšení – byť třeba ani jedno z nich nijak ostře nevybočuje. Závodní fanoušek vlastnící bílou – teď už vlastně černou a hubenou – konzoli by si měl přijít na své. Jen ten Kinect nám tam pořád nějak vrtá hlavou.
Forza Motorsport 4 zatím pečlivě zahřívá pneumatiky a pomalu se štosuje před startovní čáru. Tu překročí 14. října – a to jen a pouze pro X360.