Skoro to vypadá, že se s těmi spin-offy roztrhl pytel. Jedna série zešílí (Brothers in Arms: Furious 4), další se rozhodne sejmout ze sebe simulátorskou nálepku a trochu si užít v žánru arkád. Dobrý nápad? Špatný a zvrácený? Ať už to dopadne jakkoliv, jisté máme jenom jedno: Že nás v sérii DiRT čeká pořádný skok. Jestli bude trvalý a naváže na něj čtyřka, to se ještě neví. Každopádně si představte, jako kdyby Blur 2 vtrhl do obchodů coby čistokrevný simulátor. Jde to těžko, že? A podobné pocity vzbuzuje i Showdown. Codemasters zešíleli. Anebo kutí tu nejlepší arkádovku za poslední roky.
Jisté je, že to Showdown nebude mít zdaleka tak jednoduché. A možná že to je důvod, proč se tvůrci rozhodli přeskočit mezi žánry. Rallye závody nikdo jiný v podstatě nedělá. Touha po konkurenčním boji a touha po tom „natřít to“ ostatním zahnala Codies ke kroku, jaký by od nich čekal jen málokdo. Možná ale, že to byla nutnost – tahle změna. Dirt 3 – co si budeme povídat – ani náhodou nesplnil očekávání do něj vkládaná. Aby hráči zapomněli, přinesou jim tedy něco daleko arkádovějšího, zábavnějšího a životaschopnějšího, než bylo rallye ne-rallye v podání zatím posledního DiRT počinu.
Showdown bude destruktivnější a v mnohém úplně jiný – o tom netřeba pochybovat. Bude to větší sranda a odvaz. Bude to ale taky odklon od něčeho, co se formovalo už od roku 1998, kdy vyšly první závody této série, tehdy ještě pod hlavičkou zesnulého Colina McRae. A teď, o třináct let později, si lidé z Codemasters troufli udělat krok stranou. Nepotřebují to, po všech dílech se jenom zaprášilo. Neprocházejí žádnou krizí středního věku jako EA a jejich Need for Speed. Ale stejně – proč si trochu nevyrazit, když to jde.
Showdown nabídne tucty různých herních módů, většinu z nich však spojuje jedno: Destrukce. Plechy budou skřípat a to dost hlasitě. Na své si tak přijdou všichni, kteří se královsky bavili jak u Burnoutu, tak třeba u FlatOutu nebo u jiných lisoidních záležitostí. Jeden z módů se nazývá Smash Hunters. V něm srážíte různě bodově ohodnocené objekty; čím víc, tím líp. Pak tu je tzv. Head 2 Head, kde se pro změnu předháníte v tricích s jedním z protihráčů. Výčet klasických módů pak uzavře Trick Rush, ve kterém soupeříte s ostatními lidově řečeno v „dělání kravin.“
V kariéře si však užijete skutečně různorodých druhů závodění. Kromě již výše naťuknutých se tu totiž objeví i klasické ježdění v módech Lap Attack, Eliminator a Domination. A samozřejmě taky Gymkhana s parádně vyladěnou Fiestou Kena Blocka. No a celou tuhle pestrou paletu doplní ještě trojice ryze destruktivních klání, kde za cíl nebudete mít nic jiného, než poslat protivníka rovnou na vrakoviště. První se jmenuje Rampage - to není nic jiného než deathmatch na čtyřech kolech, další nese označení Hard Target, ve kterém se stáváte lovnou zvěří ostatních jezdců a v posledním, King of the Ring, se zase sjedou všichni jezdci v monstrózní bouračku.
Vyřádit se tedy půjde mnoha a mnoha způsoby, za což samozřejmě tvůrce chválíme. Showdown si rozhodně bude umět udělat srandu samo ze sebe.
Vozový park sestává nejen z několika desítek plně licencovaných vozidel, ale i ze speciálně uzpůsobených jen pro bitvy v ringu. Autoři je rozdělili do tří (proč je všechno v trojkách?) kategorií. Závodní obsahují naleštěné kousky s plochým čumákem a „esúvéčka,“ Hoonigan káry zase všechny určené hlavně k driftování a Demoliton, kde najdete buggy speciály a další auta, jejichž cílem není nic jiného sešrotovat všechno, co jim přijde do cesty. Žádná konkrétní vozidla však – kromě zmíněné Fiesty a dalších v traileru – potvrzena nebyla, a tak se nezbývá než modlit, aby byl jejich výběr minimálně tak rozmanitý jako počet módů.
V rámci „theatre of racing,“ v jehož prostředí se hra bude odehrávat, nás tvůrci postupně vezmou na velké množství tratí. Spoustu z nich uzpůsobili arkádovému závodění, takže v nich najdete požehnaně ramp a jiných skokánků, na nichž lze bláznivě dovádět. Víme už třeba, že seškvařit gumy půjde na okruzích v Londýně, San Franciscu nebo v Yokohamě. Jak si v těchhle závodech povedete, bude monitorovat Showdown Social, neboli systém rozhodně ne nepodobný Autologu z Need for Speed. Půjde skrz něj porovnávat své výsledky s kamarády, zvát je do závodů a ještě ke všemu taky nahrávat videa na YouTube. Ať žije socializace!
Multiplayeru bude Showdown poměrně otevřený. Půjde například hrát ve dvou skrz split-screen na jediné sestavě. Kromě toho si půjde zahrát několik módů až s osmi hráči online, což je určitě skvělá zpráva pro všechny, které už omrzí CPU protivníci. To vše zabalené do vylepšené grafiky a efektů, které se však opět týkají hlavně co nejlepších a nejefektnějších odrazů, odlesků, a kdoví čeho ještě.
Mainstreamový hráč se má na co těšit. Tak už se to holt dneska dělá, hardcoroví jedinci budou muset oprášit DiRT 2, protože Showdown jim patrně moc důvodů k radosti nedá. To však neznamená, že to musí být nutně špatný počin, naopak. Showdown bude mířit vysoko. A bude jen a jen na konkurenci, jestli se mu podaří ho sestřelit.
Na PC, X360 A PS3 vychází DiRT: Showdown 25. května 2012. Datum vydání v Evropě ještě není známo, ale zcela jistě bude oscilovat kolem toho severoamerického.