preview
Forza: Horizon

Forza: Horizon - preview
Forza: Horizon - preview
12:48, 09.07.2012

Zní to divoce. Ne, zní to přehnaně krutě, tohle je přece rána pod pás všem xboxářům, kteří nadšeně očekávali oznámení Forzy 5! A místo toho dostanou jen nějakou naleštěnou kopii Need for Speed? Chápu vás všechny, rozezlení a konsternovaní konzolisté. Valná většina z vás určitě prahne po originálním a řemeslně zvládnutém simulátoru, jenže na to zapomeňte. Forza vyráží pryč od sterilního asfaltu na okruhu a zkouší se prosadit na prašných „hájwej roudech“ amerického středovýchodu. Připomíná to odklon (a úlet), se kterým se kdysi vytasilo Gearbox Software. Jejich Brothers in Arms: Furious 4 může celou druhoválečnou sérii stejně dobře vyzdvihnout jako poslat do kolen. A podobná zkouška teď čeká Forzu.

Potřebuje vůbec série, která svádí každoročně lité boje napříč konzolistickou branží s konkurenčním Gran Turismem, něco takového? Dost možná. Když se na to podíváte z jiného – nezaujatého – úhlu, zjistíte, že Forza 5 by mohla sérii položit úplně stejně jako nepovedený spin-off. Rozdíl mezi třetím a čtvrtým dílem? Pramalý, jednalo se spíš o kosmetické změny v grafice a v repertoáru přítomných vozidel, dokonalý jízdní model nebylo třeba měnit. Jinými slovy – žánr sportovních simulátorů je i s tím málem, co se dnes označuje jako „závodní simulátor,“ přehlcen. X360 má Forzu, PS3 Gran Turismo, PC Shift 2: Unleashed.

Abychom si ale rozuměli, Need for Speed nebude pro novou Forzu hlavním konkurentem. Turn 10, dvorní vývojářské studio Microsoftu, se spolčilo s britskými Playground Games (jehož členové se rekrutovali z těch největších velikánů – Codemasters, Criterion,…) a společně si dali jednoduchý cíl: vyvarovat se jednoduché koridorové akci. Dnešní závodní arkády se velmi snadno „ohrají.“ Kdo je dohraje, už necítí nejmenší touhu odjezdit dávno vyhranné závody znovu. Proto spíš než k NfS autoři inklinují k Test Drive Unlimited. I když oni sami říkají, že inspiraci si brali spíš z Red Dead Redemption nebo Assasin’s Creed. Že vám to přijde jako nevhodně zvolená múza pro závodní hru? Za chvíli vše ozřejmíme.

Vznikla tu myšlenka na závodní hru ve volně přístupném světě. Z velké míry se bude jednat o coloradské silnice, přičemž nebudou chybět ani zdejší pamětihodnosti či přírodní úkazy, kolem nichž bychom se měli také projet. Kromě toho půjde taky sem a tam sjet z asfaltu na štěrk a trochu rozvířit prach na zdejších polňačkách. Hlavně však půjde o získání co možná největší slávy. To vše pod záštitou Horizon festivalu, největší (fiktivní) akce, která slučuje umění a závodění v jedno.

Klik pro zvětšení (Forza: Horizon - preview)Klik pro zvětšení (Forza: Horizon - preview)

Tenhle festival cestuje s vámi. Každé jeho stanoviště je zároveň vaše centrum pro nové závody, pro poměřování svých výsledků s kamarády – prostě takový vylepšený Autolog. Ve hře by však měl být vyobrazen jako taková závodnická a kulturou překypující vesnička (proto ta inspirace v Red Dead nebo Assassin’s Creed). Jak velký svět nám hodlají autoři předložit, ještě nevíme. Teď už vážně jen chybí možnost kdykoli vystoupit z auta a trochu si protáhnout nohy někde na dálničním odpočívadle.

Největší překážkou při závodění vám mají být protijedoucí auta a pak vaši soupeři. Vy naopak budete mít za úkol nasbírat co nejvíce „fame“ bodů, které vás budou posouvat dál v žebříčku popularity, až se nakonec stanete tím úplně nejlepším jezdcem festivalu. Možností, jak toho docílit, se najde celá řada: třeba děláním smyků, narážením do soupeře, hlavně ale sbíráním zlatých věnců v jednotlivých závodech. Tuning vozidel se bude týkat spíš kosmetických úprav karoserie než komponent skrývajících se pod kapotou. Rovněž nevíme, jaké vozy hodlají tvůrci do hry zapracovat. Neoficiálním maskotem se ale už teď stal nový Dodge Viper.

Klik pro zvětšení (Forza: Horizon - preview)Klik pro zvětšení (Forza: Horizon - preview)

Tohle všechno připomíná lacinou a tuctovou arkádu. Tak v čem bude teda vlastně nová Forza revoluční? To je otázka, na kterou těžko hledá odpověď i zkušený vývojář z Playground Games. Revoluční může být především v tom, že jako první hra dotáhne myšlenku Test Drive Unlimited do zdárného konce. Jinými slovy myšlenku na otevřenou závodní hru, ve které tráví hráč čas – klidně i s kolegy závodníky v rámci multiplayeru –, zlepšuje se ve svých výkonech a baví ho to. Není to tak dávno, co na podobné ideje ztroskotalo Need for Speed World.

Ale Forza má v kapse žolík, na který se může vždycky spolehnout. Tím žolíkem je grafika. Tentokrát bude mimo jiného podpořená hudbou a soundtrackem britského DJe Rob da Banka, specialisty na pořádání koncertů na Ostrovech. Byť nás čeká návrat ke standardnímu 30FPS, grafika by měla být ještě o fous lepší než ve čtvrté Forze. Rozhodně se to však neprojeví na modelu poškození, u něhož přemíru autenticity rozhodně neočekávejte. Střídání dne a noci je naopak samozřejmostí.

Klik pro zvětšení (Forza: Horizon - preview)

Pokud tohle všechno vyjde, opravdu si myslím, že tu máme hru, která se dívá na žánr neotřele a jinak než ostatní. Hratelnost by měla být uzpůsobena pohybu na klasické silnici, což v překladu znamená, že to bude celé o poznání jednodušší. No ano, vždyť Horizon bude arkáda. A všechno nasvědčuje tomu, že to bude parádní arkáda. Lze se tedy domnívat, že si Turn 10 budují jakousi únikovou cestu pro případ, že by mělo dojít k prolnutí dvou sérií. Klasická Forza v lichý rok, Horizon v sudý. Když to bude hráče bavit, tak proč ne.

Forza Horizon vychází 23. října na X360.

CGwillWin