velím silám temnôt,
bytostiam zrodených cez mágiu.
Bojujte na môj rozkaz,
ničte bezduché stvorenia,
kedykoľvek si tak budem priať.
Sloboda je len rozmar citov,
keď sila vôle znamená skutočnú moc.
Stále sa chceš postaviť tým bytostiam,
a hrať ich hru na život a na smrť,
a to len v záujme slobody?
-Xardas-
Ano, ano....Gothic. Skvelý RPG počin Piranha Bytes, ktorý nemá obdoby. Síce je táto hra už nejaký ten čas na našich blikajúcich monitoroch, stále má silnú základňu fanúšikov, pre ktorých je Gothic viac ako hra. Prečo ale???
Príbeh, alebo to najlepšie na začiatokŽáner RPG je vychýrený najmä prepracovanými príbehmi. Tohto pravidla sa drží aj Gothic.
Príbeh sa odohráva v časoch dávno minulých, v kráľovstve zvanom Myrthana. Tomuto kráľovstvu vládne múdry a spravodlivý kráľ Rhobar 2. , ktorý počas svojej dlhej vlády ubránil svoje kráľovstvo pred mnohými nepriateľmi, a ešte aj rozširoval jeho územie. Jedného dňa ale narazil na silu, ktorú nemohol premôcť...na orkov. Tí zatlačili jeho vojsko späť do Myrthany a začali ju ohrozovať. Kráľ pre svoju armádu dal vykovať meče z magickej rudy, ktorá bola najpevnejším materiálom. Ruda sa ťažila len na jedinom mieste v celom kráľovstve, v doloch Khorinisu. Dobývali ju trestanci vo dne i v noci. Aby nemohli uniknúť, kráľ povolal svojich najlepších mágov, po šiestich od kruhu ohňa a po šiestich od kruhu vody, aby zoslali nad údolím magickú bariéru. Kúzlo sa však nepodarilo tak, ako malo, a mágovia zostali uväznení vo svojej vlastnej bariére. Trestanci však využili rozruch a pozabíjali strážcov. Keďže vojna pokračovala, kráľ bol nútený vyjednávať..... Trestanci dobývali rudu a zvonkajšej strany bariéry im za to posielali potreby denného života. Jedného dňa ste boli pred bariéru privedení vy.........
Vývoj a vlastnosti postavy
Akonáhle sa ocitnete vo svete Gothic, bude pre vás každý súboj životu nebezpečný. Spočiatku ste naozaj strašne slabý, nemáte žiadnu zbroj, žiadne zbrane, a o kúzlach sa už vôbec nezmieňujem. Ešte aj v táboroch si na vás dovolí otvárať ústa aj ten najväčší niktoš. Ako sa však zlepšujete, zlepšuje sa aj vaše sociálne postavenie, s čím súvisí aj náležitá úcta zo strany ľudí, ktorý si na vás nedovolia povedať ani mäkké ň. Je teda na vás zobrať osud hernej postavy do svojich rúk a vypestovať z neho hromobijca, pred ktorým sa budú triasť tí najsilnejší bojovníci. A nie je to nič jednoduché....Levely sú zvyšované klasickým spôsobom, to jest zabíjaním potvôr, plnením questov a pod....Za každý level dostávate okrem +10 zdravia aj 10 skúsenostných bodov, ktoré môžete využiť na zdokonalenie štatistík hernej postavy-skillov. Takže svoje ťažko vybojované skúsenosti budete tlačiť do sily, obratnosti, many, boja s jednoručnými zbraňami a do množstva a množstva iných schopností. Nemyslite si však že budete mať všetky schopnosti na maximu (síce sa to dá, ale dokážu to len úplní fanatici ). Budete sa teda musieť rozhodnúť, ktorú schopnosť až tak veľmi nepotrebujete (sťahovanie kožušín), a bez ktorej sa naopak nezaobídete (sila, mana, či obratnosť). Tým sa vám budú vyvíjať rôzne charaktery vašej postavy. Či sa teda stanete bojovníkom, lučištníkom, či mágom, to už záleží len a len na vás.Aby ste ale mohli hrať za nejaký charakter, musíte sa pridať k určitej guilde.
Guilda, moja nová rodina
Vstup do nejakej guildy je na začiatku hry viac, menej kľúčovým rozhodnutím. Neovplyvní síce hlavnú líniu hry, ale určite ovplyvní vývoj vašej postavy. Navyše niektoré skupiny sa nemajú navzájom veľmi v láske, takže napr. po prijatí do Starého tábora vás nebudú obľubovať v Novom tábore a tak podobne.....To ale predbieham a tak pekne od začiatku.
Môžete si vybrať spomedzi troch skupín, ktorými sú vlastne rôzne osady vnútri bariéry.
Najstaršou osadou je Starý tábor, ktorý ovládajú Rudobaróni. Obchodujú s vonkajším svetom s rudou, ktorú ťažia v Starom dole. Rudobaróni sídla na hrade tábora, do ktorého majú prístup len ich muži. Tými sú tzv. tiene a strážcovia, ktorí dohliadajú na bezpečnosť v tábore, chránia Starý dol a vyberajú peniaze(resp. rudu) za ochranu. Na hrade sídlia aj mágovia ohňa, ku ktorým sa môžete neskôr taktiež pridať. Keď si vyberiete za svoj domov Starý tábor, stanete sa najprv tieňmi a po určitej dobe sa môžete vybrať buď po ceste strážcu, alebo mága ohňa.Za lesom severozápadne od Starého tábora sa nachádza sektový tábor, Tábor v bažinách.Zaoberá sa predajom drogy, ktorá rastie výhradne na jeho území. Tento tábor je vyčlenený od Starého tábora, kvôli svojmu šialenému plánu na rozbitie bariéry. Už roky sa snažia duchovní vodcovia tábora o prebudenie ich božstva, tzv. Sleepera-Spáča. Zhromažďujú vo svojom tábore novicov, a ich duchovnou silou ho chcú vyvolať vo viere, že sú spáčovými vyvolenými a že ich vyvedie z bariéry. Duchovnými vodcami Tábora v bažinách sú Guruovia, ktorý majú moc ovládnuť ľudskú myseľ. Je záhadou, ako môžu mať magickú moc, keď nevyznávajú riadne božstvo. Bojovníkmi tábora sú templári, ktorí sú majstrami boja s obojručnými zbraňami. Ak sa pridáte k tomuto táboru, môžete ísť po ceste templárov, či po ceste ovládnutia mysli ako jeden z členov guru. Pri najväčšom jazere v bariére v horách sa nachádza Nový tábor. Ide o tábor pre vyvrheľov, banditov, a násilníkov. Predávajú sa tu však tie najlepšie zbrane. Obyvatelia Nového tábora sa pokúšajú sami spracovávať drogu z bažín, ale to sa nepáči Táboru v bažinách, ktorý trvá na svojom monopolnom postavení. Medzi Starým a Novým táborom je neustále veľké napätie, kvôli prepadávaniu Starého tábora banditmi. V novom tábore sídlia mágovia kruhu vody. Pokúšajú sa nahromadiť obrovské množstvo rudy, ktorá sa ťaží v Novom dole, aby následne pri magickom obrade uvoľnili jej energiu a otvorili bariéru. Na ochranu rudy si mágovia najali žoldnierov, ktorí sú bývalými vojakmi v službách kráľa. Ak sa rozhodnete pre Nový tábor, stanete sa najprv banditom a pri troche šťastia vás neskôr prijmú i žoldnieri, či mágovia vody. Pred vstupom do nejakej guildy musíte najprv prejsť určitými testami, ktoré má každá guilda iné. Môžete ale urobiť testy pre všetky guildy, aj tak sa pridáte len ku jednej..... Akonáhle sa rozhodnete, svet Gothicu len teraz odhalí svoje tajomstvá.....
Svet a grafika
Svet Gothicu je na pomery RPG trochu malý, ale niet čoho ľutovať. Všetko čo má mať, má. Poprechádzate sa preto v nádherných údoliach, či na pláži, budete sa štverať po horách a hniť v podzemí. Keby som mal zhruba opísať svet Gothica, vyzeralo by to asi takto....
Svet je rozdelený na tri veľké časti. Z nich najrozľahlejšou sú lesy v okolí starého tábora.
Nachádza sa v nich 90% všetkých tvorov Khorinisu. Lesom preteká rieka, ktorá sa nakoniec stratí v nekonečnom oceáne. Za lesom sa nachádzajú vysoké hory, ktoré obkolesujú a pred ostatným svetom ukrývajú mnohé vodopády a jazerá. Svoje útočisko v nich našiel aj Nový tábor. Hory sú bohaté na magickú rudu, preto si ich obyvatelia Khorinisu stále viac podmaňujú a zakladajú doly, to sa im ale práve kvôli mnohým podzemným riekam môže draho vypomstiť....V strede územia Khorinisu sa nachádza územie orkov. Je to najnebezpečnejšia časť celého sveta Gothic. Svoj tábor tu majú orkovia a strážia každý kúsok. Je to územie plné drobných kaňonov a neveľkých vrchov. V srdci územia si nekromant, zvaný Xardas postavil svoju vežu, kde študuje tajomstvá mágie Beliarovej.Pokiaľ ide o samotnú grafiku, tak tá je na veľmi dobrej úrovni(teda v období vzniku Gothicu), ale rozhodne nie je prelomová. Nájdu sa v nej aj drobné chybičky typu skockovatenia inventára či textúr. Kladov je ale oveľa viac. Skúste sa napríklad pozrieť do slniečka či na oblohu... Zvlášť efekty oblohy sú nádherné a za celú dobu hrania sa mi ani trochu neomrzeli. Taká nočná obloha, keď všetky hviezdy i mesiac osvetľujú svojím jemným svetlom krajinu, sem tam sa zjaví záblesk bariéry...to sú naozaj okamžiky na ktoré sa len tak nezabúda. Krajina je veľmi rôznorodá a textúry sa rozhodne neopakujú, ako je to javom mnohých hier. Pri hraní Gothicu sa neraz pristihnete pri tichom rozjímaní nad nádherou krajiny, ktorá vás úplne vťahuje do hry. A nebudete z nej chcieť odísť..... Detaily okolia, postáv, príšer i krajiny sú na tú dobu naozaj premakané. Príšery vyzerajú fantasticky a výtvarníkom dávam jednotku z hviezdičkou. Slabšiu trojku by som ale dal za engine, ktorý ma, slabo povedané, poriadne vytočil. Pri hre sa občas zaseknete do postele, či nad akýsi kanál v tábore orkov, zbraň sa vytiahne na niekoľko pokusov a podobné chyby. Hra je aj prešpikovaná množstvom bugov. Neraz sa mi stalo, že som sa zrazu prepadol nevedno kam a hru som musel opäť naloadovať, či veselý okamžik, keď neexistoval predmet dôležitý pre splnenie misie, ktorá bola súčasťou hlavnej línie hry.
Hudba a zvukyAby vás hra úplne pohltila, musí mať aj dobrý hudobný doprovod. A hudba v Gothicu taká skutočne je a presne vystihuje atmosféru krajiny, v ktorej sa práve nachádzate. Je jemná, oddychová i bojová. Závisí to od okolností a miesta, na ktorom sa práve nachádzate. Hudba v Gothicu sa totiž strieda. Väčšinu času budete počúvať melódiu jemnú, ktorá vám bude spríjemňovať prechádzky. Pri súbojoch sa táto hudba zmení na rytmickú, ktorá vám naženie zdravé množstvo adrenalínu do krvi. Ale najväčším skvostom hudobnej tvorby Gothicu je hudba v úvodnom menu, ktorú vám odporúčam vypočuť si. Zvuky sú taktiež na veľmi dobrej úrovni, napr. taký zurčiaci vodopád či dážď. Každá príšera má svoj vlastný charakteristický zvuk a postavy sú v anglickej verzii nadabované viac než dobre.
Ovládanie(nie)
Časť hry do ktorej sa ľudia veľmi radi navážajú je ovládanie. Áno, ovládanie je síce trochu konzoloidné, ale nie je to nič, čo by sa vám po istom čase nedostalo do krvi. Všetky činnosti sa dajú pohodlne vykonávať klávesnicou a kto hru so šípkami nemá moc v láske, toho určite poteší možnosť ovládania myšou. Každý si nájde nakoniec to svoje a bude sa môcť pustiť do likvidovania množstva príšer.
Potvory, ľudia.. nie je to to isté?:-)Príšer a rôznych stvorení je vo svete Gothic viac než dosť. Majú rozličné zvyklosti, miesta výskytu, niektoré lovia v skupine, iné sa radšej spoliehajú sami na seba. Pri svojich potulkách tak narazíte od tieňovej šelmy, cez mrchožrútov, až po chňapavcov, ktorý sú ako vystrihnutý z filmu Stevena Spielberga- Jurský park. Stanete sa aj svedkami úžasných momentov, ako napríklad že skupina vlkov naháňajú krysokrta, dvaja mrchožrúti bojujú s krvavou muchou a mnoho, mnoho iných. Umelá inteligencia potvôr je na priemernej úrovni a ničím neohromí.Každé zviera pri priblížení nepriateľa spozornie, prestane sa hýbať a snaží sa útočníka zastrašiť. Keď to nepomôže tak sa po ňom rozbehne a hlava, nehlava bojuje. V skupine je to o trochu lepšie, kde sa zvieratá rozptýlia a útočia na nepriateľa zo všetkých strán. Zato umelá inteligencia ľudí je výborná. Keď napr. vleziete do ich domu, vás začnú vyháňať, ako že čo tu chcete a že zavolajú strážcov. Keď aj napriek tomu nerozumne ostanete a budete si rozvaľovať v cudzom dome svoj nepekný zadok, vytiahnu na vás zbrane a budú sa snažiť vás zmlátiť. Je pomerne ťažké poraziť človeka na vašej úrovni a navyše s dobrou zbraňou. Začne okolo vás behať a vo vhodnú chvíľu sekne. Ak sa rozhodnete oplatiť mu to dobre mierenou ranou, pokúsi sa ju zablokovať. A predstavte si, že na vás bude útočiť ľudí viac. Vážení, sranda to naozaj nie je. Okrem skvelej schopnosti boja maá každá NPC postava svoj vlastný život. Ľudia cez deň preacujú, kujú meče, varia, rozprávajú sa...a v noci zájdu k ohňom, aby sa porozprávali, či len tak idú spať.
Konečný verdikt
Čo by som napísal na záver? Hádam len toľkoto. Gothic je určite prelomová hra na poli RPG.
Kombinácia neskutočne silného príbehu, skvelej hrateľnosti, obalených skvelou hudbou a
dobrou grafikou vytvára hru, pri ktorej sa nudiť zaručene nebudete! Aj keď sa Gothic nevyhol niektorým zbytočným chybám, ide o vysoko nadpriemerný titul.
Vrelo odporúčam!!!94%