Tak se nám dostala do rukou preview verze Anno 2205, kterou se nás Ubisoft pokusí přesvědčit o kvalitách této, snad už legendární, série. Nejprve si ale připomeňme o čem série Anno vůbec je. První čtyři díly byly zasazeny do období mezi 14. a 17. stoletím, což znamenalo léta objevů a kolonizace. Následující díl nás vrhl do nedaleké budoucnosti, konkrétně roku 2070. Zde se udávala bitva o to, jak budete se zemí zacházet, zda-li v rámci ekologie vytvoříte zelenou planetu či industrializací budete razit cestu technologie. Celkově se jedná o herní sérii zaměřenou na rozvoj obchodu, ekonomiky vašeho města či regionu a následnou vojenskou či diplomatickou převahu nad oponenty. Tohoto schématu se samozřejmě drží i nástupce Anno 2205, avšak nám trochu více rozvíjí dostupný prostor působnosti a dle mého i možností.
Nového je tu hned několik věcí. Jednak se to týká podstatně jednoduššího, avšak stále promyšleného a velmi dobře poživatelného systému ekonomie. Vše se odvíjí od vaší produkce a populace města. Samozřejmě čím vyšší produkce, tím rychleji můžete expandovat zvyšovat svoji populaci. Ovšem takhle to zní velmi jednoduše. Pravda bývá však taková, že ne každé suroviny se vám ve vaší lokalitě dostává. Při výběru startovní lokace máte několik důležitých ukazatelů, to jest rozloha, speciální projekty apod. Navíc je váš kousek pevniny rozdělen na menší ostrovy, ke kterým nemáte okamžitě přístup. Postupem času se dostanete od zelených ostrovů přes arktické pláně až na samotný Měsíc. Ano, Měsíc. Bohužel tuto možnost jsme v naší verzi neměli, a tudíž vám nemůžeme podat hlášení, jak to funguje za hranicemi naší atmosféry.
Jak bylo řečeno, ekonomika je zde alfou a omegou pro postup ve hře. Každý region má svá specifika. V jednom najdete určitý druh nerostů, v druhém zas jiný a jako na potvoru časem zjistíte, že bez toho abyste ustanovili obchodní trasy mezi regiony. To je celkem snadná záležitost, avšak bez které se dál nehnete. Respektive vaše populace nebude schopná dosáhnout potřebného počtu specialistů na další rozvoj. Řekl jsem specialistů? Ano, ve hře máte několik tříd vašich občanů. Pro každý postup potřebujete dosáhnout určité hranice počtu populace specialistů. Ale nic se nebojte, funguje to zcela bravurně a pokud nechcete vyloženě mikromanagement každého obytného domu, můžete zapnout automatické zvedání úrovně při dosažení naplnění potřeb sídla. Potřeby se odvíjejí od produkce a dalších potřeb obyvatel. Na rozdíl od svého předchůdce je celý systém jednodušší a řekl bych i mnohem intuitivnější. Ponechává si tak svižnost a zároveň zábavnost.
Další stránkou jsou mise, které přijímáte ve svém regionu od agentů. Ti vám mohou zadat úkoly od typu najdi a doprav, přes zásobování po bojové akce, které se neomezují na váš koutek. Ty jsou příjemným zpestřením, i když po jisté chvíli mi přišli dosti jednotvárné, s pouze se zvyšující obtížností, která vám občas dá zabrat. V těchto misích máte svoji předem danou jednotku, kterou postupem času vylepšujete a která se rozrůstá, jak získáváte úrovně. Během misí si to klestíte se svou flotilou nepřátelskými řadami a sbíráte suroviny a energii. Energii využíváte k doplnění zvláštních schopností jako oprava, štít, či vodní miny. Také každá lodička má svoji speciální funkci, takže si nemyslete, že budete mít jednu super vylepšenou bitevní loď, se kterou odstraníte všechno z cesty. Důvodem k plnění těchto misí jsou raritní materiály, kterými následně můžete určité budovy vylepšit a zvýšit tak jejich produktivitu, či naopak snížit jejich požadavky na energii, pracovní sílu či logistiku. A to se mnohdy celkem hodí, protože váš prostor na stavbu není neomezený, a tak dostanete hodně muziky za málo prostoru.
Co se vzhledu a grafického zpracování týče, vypadá hra naprosto fantasticky. Na ulicích je rušno, všude to srší životem a parkoviště se plní odstavenými auty či vznášedly. I když se jedná jen o grafickou záležitost neovlivňující ekonomiku světa, ruch ve městě tomu dává vážně šmrnc. Ale takový start rakety či některé ze zvláštních projektů, to je pastva pro oči. Samotné bitvy už tak propracované nejsou, i když výbuchy či vynořující se nepřátelé vypadají skvostně, trochu postrádám rozmanitější bojové animace. Pravda, to však nikdy nebylo ani účelem této série dělat ze sebe bojovou strategii, tady jde o stavění! Takže říkat, že to šlo udělat lépe, by bylo hnidopišství, protože grafický kabát, který v Ubisoftu tomuto dílu ušili, sedne na míru očekávání, možná i více.
Takže již netrpělivě vyhlížíme datum označené v našem kalendáři jako 3. listopad 2015, kdy by na pulty obchodů a hned následně na úložné prostory našich disků měla dorazit finální verze tohoto díla. Tak co, jste připraveni prokázat, jak dobře rozhýbete svoji korporaci, ovládnete povrch země a nakonec dobudete i Měsíc? Já věřím že anno.
Za poskytnutí hry na preview děkujeme společnosti Playman