Připravte si moře času, trpělivosti a taky pořádný hardware. Na realistické hardcore survival středověké RPG, zatím ne MMO, Life is Feudal: Your Own budete potřebovat opravdu pevné nervy. Klasické survival tituly hoďte za hlavu, protože všechny do teď byly až moc lehké a nereálné.
Nebudu chodit kolem horké kaše. Life is Feudal je hra, u které dnešní mladší generace, která vyrůstala na Minecraftu, určitě nevydrží. Než se dostanete k prvnímu dřevu, zabere vám to nějaký ten čas. Nikdy předtím, jsem nehrál podobné RPG, v kterém navíc všechno trvá tak hrozně dlouho. Pokud tedy chcete být rytíř s vlastním hradem, čeká vás velmi dlouhá cesta. Hra je takový mix DayZ a Rustu s trochu zvednutou obtížností. Ze začátku budou tutoriály vaši nejlepší kamarádi, protože přijít na ovládání sám je nadlidský úkol. Navíc tato hra klade velký důraz na kooperaci hráčů, protože bez ní je prakticky nemožné hrát.
Začneme tedy s onou kooperací. Znovu zdůrazňuji, že jestli si chcete hru opravdu užít a nestrávit u ní celý život, bez kooperace to prostě nepůjde. Hned vysvětlím proč. Tak jako v reálném životě, každý je v něčem dobrý, v něčem horší. Je prakticky nemožné, aby jste byl ve všem, co na světě existuje dobrý, což se u mnoha klasických RPG stává. Například ve Skyrimu, si ze začátku vyberete ze tří “class“, ale když vás přestane bavit, můžete úplně bez problému z mága přesedlat třeba na válečníka. V Life is Feudal je to přesně naopak. Když chcete být výborným kovářem, nemůžete být zároveň výborným farmářem. Proto se musíte spojit s lidmi na serveru a zjistit, jestli už někdo kováře nedělá a není třeba potřeba právě farmář. Vy se budete starat o jídlo pro všechny a oni vám zas na oplátku dodají oblečení, nástroje, postaví dům atd.
Připravte se ale, že všechny akce trvají opravdu dlouho. A pokud hrajete sám, vše bude trvat ještě mnohem a mnohem déle. Tedy záleží na nastavení serveru, ale když si budete chtít založit svůj privátní server, můžete si ho nastavit jak jen budete chtít. Pokud ale nastavení necháte beze změny, je to opravdu výzva. Hra se v tomto ohledu snaží být opět co nejvíce realistická, takže budete rádi, když ve dvou lidech postavíte nějaký malinkatý přístřešek z dřeva a listí do tří hodin. Ať už kopete hlínu, kámen nebo se jenom oblékáte, vše trvá o proti ostatním hrám minimálně 5x dýl. Zajímavé je, jak to je ve hře vyřešeno s interakcí s prostředím. Vše funguje přes kontextová okna. Přijdete k ložisku kamene, namíříte na něj, kliknete myší, otevře se vám kontextové okno a v něm vybíráte, co chcete provést za akci. Vyberete třeba vytěžit a vaše postava sama za nějaký čas všechno udělá. Můžete si jít třeba pro pití. Když se ale vrátíte, s hrůzou zjistíte, jaký je ve hře inventář, do kterého se vám suroviny uložili. Nejsou tam vůbec žádné čtverečky nebo skupiny itemů, nic takového. Je to tam prostě jen tak naházené bez jakéhokoliv řádu. Pokud si věci sami neurovnáte, zblázníte se. Nevím, jak vývojáři vůbec na takovýto děsný inventář přišli.
Ve hře se dá krom stavění i teraformovat celé prostředí. Tunel se snad dá vykopat opravdu kdekoliv. Jste omezení jenom svojí představivostí. Nemusíte si stavět ani dům. Můžete si vykopat jeskyni, naházet si do ní nábytek a je to. Bydlení zařízeno. Sice to bude trvat věčnost, ale nevadí. Když na to ale nejste sám ,všechno jde hned líp a rychleji. Stačí si jen navzájem pomáhat. Takto to funguje i při stavbě domu. Jeden shání po lesích dřevo, zatím co druhý z něho řeže prkna. Krom kopání tunelů, můžete i zarovnávat povrch. Stačí mít jenom lopatu a můžete začít. V přírodě je dost těžké nalézt úplně rovný povrch, takže vám nakonec ani nic jiného nezbude.
Ve hře se samozřejmě nachází i soubojový systém, který je celkem unikátní. Není to jen o zběsilém klikání, ale musíte myší určovat, jakým směrem váš útok povedete. Pokud myší provedete malinký pohyb zprava doleva a kliknete, vaše postava provede útok zprava doleva. Když potom přijde na souboj, je dobré zjistit si to předem, než ve chvíli, kdy vám jde o život. Když už jste ale součástí nějakého většího města, kde se nachází třeba 30 hráčů, můžete podnikat nájezdy na cizí města a vesnice. Určíte si vůdce a ten bude později rozdávat rozkazy k utvoření formace atp. Tým, který je líp sehraný, vždycky vyhraje nad tím, kde vládne naprostý chaos a každý utočí dle libosti.
Life is Feudal: Your Own server je nevržen max pro 64 hráčů na 3 km x 3 km mapě. Je to vlastně jenom jedna část hry. Pokud si hru teď zakoupíte, dostanete přístup do testování jeho druhé části, která by mělo začít na jaře příštího roku. Druhá část se bude jmenovat Life is Feudal: MMO, což podle všeho bude ta samá hra, akorát se bude odehrávat na obřím světě, na kterém budou hrát stovky hráčů. Na papíře to vypadá hezky, ale bojím se, jestli to není boj s větrnými mlýny. Starat se o takovou masu lidí, která je navíc na jedné obří mapě... Nevím, nevím, ale třeba to nakonec dopadne dobře, to nikdo neví. Každopádně bitvy o stovkách hráčů by mohli být zajímavé. Teď už jenom doufat, že to naše počítače utáhnou.
Tím se dostává ke grafické stránce hry. Hra nevypadá nějak hrozně. Řekl bych, že v multiplayerových survival hrách je to takový zlatý střed. Vývojáři navíc nedávno přešli z DirectX 9 na DirectX 11, což je určitě velký pokrok. Bohužel hra se tím stala náročnější a plno lidí si stěžovalo, že se pro ně hra stala nehratelnou. Já osobně jsem to vytáhl maximálně na vyšší střední nastavení. Ultra nastavení a všechno na max je celkem nereálné a to na počítači rozjíždím na maximum nejnovější hry. Samozřejmě, že jestli hrajete na privátním serveru, tak náročnost na hardware několikanásobně klesne, ale pokud hrajete na serveru, kde je několik desítek hráčů, připravte se, že budete muset nastavovat nižší nastavení.
Life is Feudal: Your Own bych shrnul, jako hru, která si 100% najde své fanoušky, ale pro širší okruh hráčů je to nedostupná hra. Ať už z pohledu náročnosti, tak z pohledu zábavy ve hře. Pokud vás nebaví dlouhé čekání a máte rádi akci, tohle prostě pro vás nebude. To samé platí pro lidi, kteří nemají hru s kým hrát. Můžete jí hrát samotný, ale připravujete se o dost zábavy a navíc vše bude trvat mnohem déle. Jestli ale máte tu trpělivost, tak to pro vás problém nebude. Až ten hrad po stovce hodin dostavíte, určitě ucítíte krásný pocit.
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Bitbox Ltd.
Recenzovaná verze: PC