ANNO 1800

ANNO 1800 - recenze
ANNO 1800 - recenze
12:00, 02.09.2019

Na přelomu dubna, specificky 16., se na digitální poličky Ubisoft a Epic store dostala další hra z budovatelské série Anno. Tentokrát s číslovkou 1800, Ubisoft nás přivádí do doby průmyslové revoluce, monoklů a pečlivě zastřižených knírků. Hru si můžete užít jak sami (kampaň, sandbox), tak v multiplayeru.

Klik pro zvětšení (ANNO 1800 - recenze)

Napnout plachty, vyplouváme!

Pokud jste žádnou z Anno her nikdy nehráli, můžete začít pěkně udělanou kampaní, ve které vás hra provede dětskými krůčky od prvopočátků vašeho města až ovládnete všechny okolní ostrovy. Situačně jste zasazeni na nevelký ostrov a pouze s hrstkou peněz, se kterými musíte postavit první domečky, najmout první pracovní sílu a postupně se rozrůstat. Záleží tedy podle nastavení, ale jinak postupně rozvíjíte své město, což sestává z uspokojování potřeb pracující síly a ekonomické stability (v ideálním případě prosperity). Když jsou občané spokojeni, víc vydělávají a lépe se jim žije. Zprvu nemáte dostupné prakticky žádné stavby kromě základních domečků, rybáren a pily, postupně s rozvojem města se vám odemykají nové stavby, a to jak pro práci, tak bydlení a jiné aktivity, stejně jako stavby vojenské a údržbářské (hasiči). Staveb je opravdu hromada a každou z nich budete časem potřebovat. Jak si město rozložíte je na vás, jen dávejte pozor na různé požáry a dostupnost jednotlivých míst, abyste neměli zbytečně nízkou produkci.

Klik pro zvětšení (ANNO 1800 - recenze)

Jak to vypadá?

Po grafické stránce je Anno sice náročnější na systém, ale opravdu se máte na co těšit. Je to jako sledovat mraveniště, každý človíček má svou roli a pěkně rozeznáváte i oblečení, které v průběhu těch let vyrábíte ze stále kvalitnějších materiálů. Prostředí je velmi líbivé, ať jde o pevninu či oceánskou hladinu, kterou brázdí vaše lodě. První vylepšení budov doporučím sledovat pod maximálním přiblížením. Všechny detaily vskutku lahodí oku a co do vzhledu je Anno opravdu skvostné. Příjemný hudební podtext taky neurazí, dabing postav je v pohodě a herní zvuky jako takové jsou moc dobře udělané. Postavičkami se bude hemžit celé vaše město, od uliček plných dětiček, až po různá pracoviště a políčka či farmičky.

Většinu hry budete ovládat myší, jako každé jiné RTS i Anno disponuje klávesovými zkratkami a dalšími vychytávkami, které běžný hráč využije pomálu (krom šipkama hýbat mapou), ale ovládá se dobře, plynule a co kliknete, to se stane. Ne sice vždycky, ale hra vám vždycky řekne, co vám chybí k tomu, abyste to či ono vykonali. V kampani jsou některé postavy a další řeči docela otravné, ale za to jsem si mohl sám, protože jsem měl zapnutou verzi pro úplné nováčky.

Při hraní Anno 1800 vás fráze "ještě chvilku" instantně dopraví mezi druhou a třetí ráno následujícího dne

Tři herní módy jsou jenom různé verze toho stejného - ať hrajete kampaň, sandbox nebo multiplayer, cíle se nemění. V kampani máte nějaké mise navíc a jakýsi pokus o příběh, který ale není vůbec důležitý v porovnání se sledováním toho, jak se vaše panství rozrůstá.

Klik pro zvětšení (ANNO 1800 - recenze)

Podej čertu prst

Vaši pidižvíci, kterým ze začátku stačilo jenom suché a čisté oblečení, si na komfort, který jim poskytujete, rychle zvyknou, a časem pochtívají další a další věci. Takže jakmile je oblečete, chtějí chodit pít. Pak zase mýdlo (protože hygiena je vždycky až za alkoholem, že?), a tak to pokračuje, dokud jim nesnesete modré z nebe. A nebojí se vám svou nelibost, pokud je dlouho ignorujete, dát najevo. To může vyústit až v nepokoje, které vám během pár minut dokážou zničit do té doby pěkně rozjetou hru.

Nepodceňujte své obyvatele a co nejdřív jim zajistěte přísun piva

Obchodní cesty jsou naprosto zásadní pro finiš, protože na vašem ostrově není ani zdaleka všechno, co byste mohli potřebovat. Ať hrajete s ostatními hráči nebo sólo, ke své existenci potřebujete obchodovat. Neřekl bych, že vás hra vyloženě zavalí činnostmi, ale na druhou stranu ovládat všechno naráz a všemu věnovat určitou porci pozornosti nebude vždycky procházka růžovým sadem. Systém, jakým je to v Anno 1800 provedeno, musím obdivovat. Nemůžete se prostě spoléhat na to, že celý svět dobudete sami. Diplomacie a vojenství jsou jasně oddělené složky, protože pod svou nadvládu můžete cizí ostrovy získat buď vojensky, nebo obchodní cestou, tedy postupným skupováním podílů a následným odkupem celého ostrova.

Klik pro zvětšení (ANNO 1800 - recenze)

Závěrem

Anno 1800 je výborná hra, sice jsem se nedostal k úplně všem ostatním z této série, ale podle vzhledu má nad nimi s přehledem navrch, zvukové stránce není co vytknout a ovládá se taky na pohodu. Pokud máte rádi budovatelská RTSka, tak v době vydání této recenze už máte Anno 1800 asi splněné, každopádně jestli znáte někoho, kdo váhá, odkažte ho na mě a třeba ho to trkne.

Za poskytnutí hry k recenzi děkujeme Ubisoft

Klik pro zvětšení (ANNO 1800 - recenze)

95%