Keď éterom zaznie názov spoločnosti Double Fine Productions, každému priemerne znalému hráčovi sa okamžite vybaví oblá silueta Tima Schafera (brčky hádžu hold špecifický tieň). Tento päťdesiatdvaročný dizajnér zo slnečnej Kalifornie sa pokojne môže pasovať za slávnu osobnosť herných dejín a zvlášť v sekcii klasických adventúr. Posledné roky, aj pod práporom jeho firmy Double Fine, si však Tim skúša rôzne koncepcie a ak odhliadnem od ambicióznosti série Psychonauts, ktorá stále čaká na dôstojné pokračovanie, je to práve akčný RAD, čo rezonuje zaujímavým pozadím a špecifickou charakteristikou.
Samotnú otázku o nejakých sympatiách k stále slušne zastúpenému konceptu Roguelike ešte rozšírim o izometrický rozmer, respektíve izometrický pohľad. Sériu hlavných hrdinov, z ktorých si hneď na začiatku tohto rýdzo akčného dobrodružstva vyberiete, totižto po celý čas vidíme z dostatočnej vzdialenosti a pod tradičným uhlom spomínanej izometrickej kamery. Tá nás sprevádza alternatívnym vývojom dejín konca osemdesiatych rokov, kde dovtedy ako tak zdravá planéta Zem spadla na kolená vlastnej existencie krátko po tom, čo jej povrch zachvátili jadrové výbuchy. Máme tu teda klasický scenár post-apokalypsy a ľudského genofondu stojaceho tesne na hrane vyhynutia, ktorý sa však nechce len tak vzdať a započne proces očisty.
Zvyšky civilizácie utvoria špeciálnu skupinku zvanú Menders, ktorá postaví unikátnu technológiu na očistu vzduchu a pomalého návratu do starých dobrých čias. Ešte než však stihnú všetko dokončiť a spustiť, vybuchne všetko znova. Okrem toho, že tento scenár sa síce nezakladá na pravde a ide koniec koncov stále len o videohru, naša vlastná a reálna história nás naučila a denne učí, že ľudská rasa je vo svojej podstate nepoučiteľná a zabúda rýchlejšie, než sa vám v letných dňoch zaparia nohy. Máme tu teda apokalypsu na druhú a jej definitívne odvrátenie stojí a padá na už spomínaných mladých hrdinoch zastupujúcu štipku ľudskej civilizácie, ktorá inklinuje k punkovej móde a ráznemu riešeniu všetkých problémov. RAD je teda akcia v pravom slova zmysle, ktorá však prekvapivo zabáva aj vizuálnou stránkou.
Keďže ovzdušie je plné toxínov, postupné prechádzanie jednotlivých a stále sa meniacich úrovní v sebe nesie aj akýsi čiastočne negatívny dopad na vašu telesnú schránku. Povedané na rovinu; mutujete ako ninja korytnačka. Ona čiastková nevýhoda je však skôr len vizuálnej povahy (nie každý chce vyzerať ako jašter krížený s patizónom), keďže nové genové mutácie vám dávajú aj väčší zdroj sily lomeno energie a čo je dôležitejšie, nové spôsoby ako čo najefektívnejšie likvidovať protivníkov. Samotný dopad jadrových konfliktov totižto zrodil hromadu príšer (od menších až po obrovské), ktoré sa vám snažia prekaziť pokusy o znovunaštartovanie technológií na obnovu Zeme. Každú jedna časť mapy, kde musíte splniť aktiváciu špeciálnych veží, je tak nutné vyčistiť od súperov a to všetko za efektného a na prvý dotyk citeľného prerodu z otrávenej zeme do obnovenej fauny.
RAD neponúka žiadnu formu kooperácie, čiže ide o rýdzu sólo akciu, ktorej pointa spočíva v postupnom objavení všetkých mutácií a pochopiteľne aj kompletnej obnove zomierajúcich technológií na obnovu celej planéty. Osobne som nenašiel zaľúbenie v úplne všetkých možnostiach mutácie, ale zase na druhú stranu sa mi zapáčila celková prezentácia v zmysle grafiky a dobovej (pripomínam 80. roky) elektronickej hudby. Akčné tempo tu stojí teda aj na slušnej zvukovej kulise a ak si k tomu pridáte jednoduché ovládanie a vyšší dôraz kladený na náročnosť (niekedy je nutné kalkulovať, kam sa na mape vybrať skôr), máme tu prekvapivo podarený výsledný produkt. Cez to všetko však vyvstane nad verdiktom isté ALE. RAD je totižto možno až prehnane generický a recykluje neustále to isté prostredie s pár obmenami.
Akási ekonomická stránka hry, ktorá sa točí okolo zbierania diskiet, je z môjho pohľadu dosť jednostranne postavená len na dopĺňaní energie, čo nevidím ako úplne šťastné riešenie. Komunikácia s pár NPC postavami zo začiatku asi poteší, ale čím ďalej sa dostanete, o to menej vás bezduché rozpravy budú zaujímať. Ak sa rozhodnete obetovať svoj čas pre projekt RAD, určite si ho dávkujte v minimálnej možnej miere, aby sa nedostavil stereotyp ešte skôr, než hru s úspechom pokoríte.
Za poskytnutí hry děkujeme společnosti Cenega
Recenzovaná verze: PlayStation 4 PRO