FIFA 20

FIFA 20 - recenze
FIFA 20 - recenze
12:00, 10.10.2019

Jak je již zvykem, tak na konci září každoročně vychází fotbalová záležitost z dílny Electronic Arts s názvem FIFA. Ani letos tomu není jinak, takže se již nyní můžeme vrhnout na zelený pažit v titulu FIFA 20, který letos opět soupeří o přízeň fotbalově laděných fanoušků s konkurenčním PES od Konami. Jestli se v aktuálním dílu podařilo autorům vytěžit ze zpracování fotbálku něco více a zda stojí „dvacítka“ za pořízení, to se již dočtete na následujících řádcích.

Klik pro zvětšení (FIFA 20 - recenze)

Tak co je nového?

Co si budeme namlouvat, fotbal je fotbalem a tím i zůstane, takže u videoherního zpracování je většinou prostor pro zlepšení na poli animací, hratelnosti jako takové a hlavně v oblasti herních režimů. Zkrátka, vždy se bude hrát na dvě branky, nebo ne? Samozřejmě, že v letošním ročníku mělo dle marketingových prohlášení opět dojít k vylepšení prvků, jako jsou preciznější kontrola míče, celkové zlepšení brankářů a přidání nových animací, rozhýbávajíc těla jednotlivých hráčů. Ač se sice při hraní s drobnými rozdíly v těchto oblastech pravděpodobně setkáte, celkově by se dalo říci, že FIFA 20 je svému předchůdci na hřišti podobná jako vejce vejci. Mrkněme se tedy na jednotlivé módy, do kterých se letos budete moci po instalaci hry vrhnout. Mezi ty patrně nejhranější budou jako každoročně patřit nejspíše FUT (Ultimate Team), Kariéra a nově přidaná, notně marketingově tlačená, Volta, na jejíž úkor musela ustoupit poměrně populární kariérní Cesta, ve které jsme sledovali v minulých ročnících snažení Alexe Huntera.

Klik pro zvětšení (FIFA 20 - recenze)

Kartičky nesmí chybět

V režimu FUT se toho letos příliš nezměnilo, i když pár úprav a režimů by se našlo. Hlavní principy však zůstávají. Opět se tak hráčům do rukou dostávají balíčky hráčů, se kterými lze obchodovat či rovnou začít formovat váš budoucí tým hvězd. Jako obvykle je možno tyto balíčky, potažmo herní měnu pro jejich pořízení, vydělávat úspěchy v jednotlivých zápasech nebo přisypáním nějakých těch těžce vydřených korunek do kasičky vývojářů. Můžete se navíc těšit i na nově přidané typy karet. To však nejsou jediné způsoby. K některým bonusům si můžete tentokráte přijít i plněním speciálních výzev, rozdělených do zhruba dvouměsíčních sezón. Co možná nepotěší, je letošní absence klasických offline sezón, kterými tak již nemůžete proplouvat, když tedy zrovna nejste zapálenými fanoušky zápasů proti živým protivníkům. Vrhnout se však můžete do Squad Battles, zápasů s týmy ostatních hráčů, které jsou řízeny umělou inteligencí. Jako bonus si poté můžete zahrát proti ostatním hráčům v režimu s upravenými pravidly, takže se připravte na dosti bláznivé „mače“, ve kterých přijdete o pár hráčů či se balón nebude chovat zrovna tak, jak jste zvyklí. Orientace v menu v rámci režimu prošla také vizuálními úpravami, takže je o něco snazší se ve všech těch oknech oproti loňsku vyznat.

Klik pro zvětšení (FIFA 20 - recenze)

Nezdařilá kariéra

Režim kariéry oproti propracovanému FUT poté letos trpí na řadu problémů i přesto, že i zde došlo k několika inovacím. Nově si tak můžete vytvořit vašeho vlastního manažera, a to i něžného pohlaví, v jehož/jejíž kůži si budete moci užít řadu pozápasových rozhovorů, které se však po pár hodinách začnou opakovat, takže tento prvek nevydrží originální příliš dlouho. Důležitá je také implementace týmové morálky, která má nyní i částečný vliv na fungování hráčů na hřišti a také možnost promlouvat jednotlivým svěřencům do duše. Tyto věci dohromady by mohly fungovat naprosto dokonale, kdyby jim však byla věnována dostatečná péče. Nejenže význam osobních pohovorů není nikterak závratně při samotné hře vidět, ale nezřídka také narazíte na zcela nelogické části rozhovorů, které se právě odehraného zápasu ne tak úplně týkají, či na mladíky či nezkušené hráče v kádrech velkoklubů, kteří stabilně nastupují na úkor těch největších hvězd, které by vám při své nominaci mohly pořádně zatopit. Pro všechny, kteří by se chystali pořídit nový díl právě kvůli tomuto režimu, bych doporučil počkat na to, jestli se autorům podaří chybky, které jsou nyní ve hře, vychytat pomocí nových aktualizací.

Klik pro zvětšení (FIFA 20 - recenze)

Vzhůru do tělocvičny

Jak jsme již nastínil, jedním z hlavních taháků nové FIFY by měl být režim Volta. S ním se totiž do klasické fotbalové simulace na kterou jsme léta zvyklí, vrací odlehčená pouliční varianta, při které pro nějaký ten trik nemusíte chodit daleko. Samotný mód lze rozjet v režimu jakési varianty na Cestu, která, jak již bylo avizováno, chybí. Vaše kariéra pouličního čutálista tak začíná, jak jinak, poměrně skromně, přičemž bude jen na vás vydobýt si slávu a prestiž účastí na mnoha turnajích se svým týmem, který lze, stejně jako svoji postavu, neustále upravovat, a to jak kosmeticky, tak i třeba obměňovat jednotlivé členy podle výkonnosti. Připravte se na to, že všemožných druhů oblečení je skutečně spousta, tak si občas můžete připadat i jako v dobře vybaveném módním salónu. Příběhová omáčka zde jako obvykle nehraje ty úplně první housle, takže se jedná v podstatě jen o plytkou kulisu, spojující k sobě alespoň nějakým způsobem jednotlivé turnaje.

Klik pro zvětšení (FIFA 20 - recenze)

Více máknout

Kromě kariérního Volta režimu lze naskočit i do online ligy, ve kterém to můžete natřít svému živému protivníkovi, případně si zahrát v lokálním multiplayeru. Všeobecně se očekávalo, že si prostřednictvím Volty připomeneme zašlou slávu série Fifa Street, která bavila především všemožnými finesami a technickými parádičkami, které zde jsou sice také zastoupeny, nicméně v mnohem menším měřítku, jak bychom si asi přáli. Vše je navíc zjednodušeno a přizpůsobeno ovládání „velkého“ fotbalu, takže by se dalo říci, že je to prostě klasická záležitost, pouze hraná na menším hřišti. Ta jsou situována do mnoha zemí světa, přičemž se dočkáte zápasů na malé či větší branky, s brankářem či bez nebo utkání ve třech, čtyřech či pěti hráčích na každé straně. Některá disponují mantinely či rovnou ploty, o které si lze solidně narážet a pouštět se tak do mnohem zajímavějších kombinací než je pouze křížná přihrávka a střela.

Klik pro zvětšení (FIFA 20 - recenze)

Další možnosti

Komu by ani tento mini výčet režimů nestačil, samozřejmě může zavítat například do Profi Klubů, který je v podstatě shodný s těmi z posledních let, takže si opět můžete se svými přáteli vytvořit svůj tým, za který se společnými silami pokusíte vydrápat na fotbalový vrchol. Nemůže chybět ani rychlá hra, kterou si můžete okořenit speciálními režimy, které, jak jsem již zmínil, můžete nově aplikovat i ve FUT. Ano, možností jak FIFU hrát je spousta a věřím, že si každý najde alespoň jeden mód, který bude právě jemu šitý na míru.

Klik pro zvětšení (FIFA 20 - recenze)

Bacha na obranu

A jak je na tom tedy fotbalová hratelnost? Je nutno podotknout, že na trávníku se o něco více zlepšili obránci, přes které je opět o něco složitější projít. Jejich styl bránění je skutečně nepříjemný a musíte tak nyní více zvažovat, jak je obejít. Oproti tomu brankáři začali dle mého častěji používat své rukavice jako boxérské a vyrážení balónu nejlépe před sebe se stalo jejich denním chlebem. Mnohem častěji jsem se tak se svými svěřenci po střeleckých pokusech dostával k dorážkám, což nemohu říci, že by mě nebavilo. Nicméně v reálu by se tak gólmani pravděpodobně většinou nezachovali, to je fakt. V útočných řadách jsem si kromě o něco rychlejších nohou žádných zásadnějších změn nevšiml, i když jedné přeci jen ano. Té si všimnete v případě zahráváních standardních situací. Nově lze totiž střely jednak kroutit, udělovat míči rotaci a celkově lépe mířit, takže góly z přímáků již nepadají ani z mé strany tak sporadicky, jako v minulých ročnících. Pro mě pozitivní skutečnost. Klasické střely ze hry je možno opět provádět buď pomocí správného načasování nebo klasickým způsobem, kdy pouze natáhnete ukazatel ideálně do zeleného. Osobně jsem stále sice přesnějšímu a efektivnějšímu "dvojklikovému" systému zcela nepřišel na chuť, takže většinou se uchyluji k střelám ze staré školy, inu, starého psa...

Klik pro zvětšení (FIFA 20 - recenze)

Ligy jsou tu stále

Na poli licencí se také žádná zásadní revoluce nekoná, takže si můžete být jisti, že si svůj oblíbený klub ve hře přeci jen najdete, pokud se ovšem nebude jednat o klub z naší domovské soutěže, která, na rozdíl od české lokalizace, opět chybí i přesto, že internetem během roku prosakovaly informace, že EA se zástupci českého fotbalu rozjelo jednání o zakomponování této ligy do nového ročníku. Těšit se tak můžete na Slavii, Spartu a Viktorku Plzeň, se kterými budete moci rozpoutat peklo i v Lize mistrů či poháru UEFA. Jedinou ztrátou, kterou EA utrpělo v souboji o licence, je tak v podstatě pouze Juventus Turín, jehož pozici supluje klub s názvem Piemonte Calcio. Na závěr by se tak dalo říci, že ač se z nového ročníku dalo pravděpodobně vytřískat mnohem více, stále se jedná parádní fotbalovou záležitost, která sice neposunuje laťku hratelnosti oproti loňsku do závratných výšin a přináší velmi zjednodušenou verzi pouličního fotbálku, mohu nový ročník doporučit všem, kteří buď nějakým způsobem vynechali "devatenáctku" nebo alespoň touží po aktuálních soupiskách a komplexní fotbalové simulaci.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti ABC Data

Klik pro zvětšení (FIFA 20 - recenze)

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro