Sherlock Holmes Chapter One

Sherlock Holmes Chapter One - recenze
Sherlock Holmes Chapter One - recenze
18:00, 15.11.2021

Môj obdiv smerom do radov ukrajinského štúdia Frogwares je v prípade nášho spravodajstva pochopiteľne ľahko dohladateľný. Prácu tejto spoločnosti som totižto ja osobne vždy považoval za nadštandardnú, zvlášť v ponímaní podmienok a finančných limitov, s akými museli neustále operovať, a to už od svojich dve dekády starých začiatkov. Ich práca sa napriek tomu dala bez akýchkoľvek problémov zaradiť medzi špičku a o to viac ma mrzelo, keď im pod kolená začali hádzať tie povestné právnické polená ich vlastní vydavatelia. V súčasnosti je však už Frogwares našťastie mimo zóny krachu a ich aktuálna hra by mala svojou kvalitou toto konštatovanie už len pekne podtrhnúť. Ak ste milovník detektívnych príbehov umne vystavaných okolo fiktívnej postavy Sherlocka Holmesa, tak určite dobre viete, že tie najlepšie interaktívne diela vytvorené na základe licencie duševného vlastníctva spisovateľa menom Arthur Conan Doyle majú na svedomí práve chlapci a dievčatá z Frogwares, ktorým sa dodnes podarilo na trh dodať už osem regulárnych videohier nesúcich iniciály ústredného hrdinu. Práve na ten aktuálne deviaty si už Ukrajinci zámerne nezháňali separátneho vydavateľa a všetko realizujú pod záštitou toľko potrebnej nezávislosti. Poďme sa preto spoločne pozrieť na zrod ikonického detektíva a poodhaliť rúško tajomstva spojeného s jeho pohnutým detstvom.

Sandbox

Klik pro zvětšení (Sherlock Holmes Chapter One - recenze)

Doceniť naplno potenciál najnovšej časti hernej ságy o detektívovi s neuveriteľne brisknou inteligenciou môžu dozaista predovšetkým tí z vás, čo už hrali predchádzajúci projekt Frogwares, The Sinking City. Ukrajinská spoločnosť sa touto originálne a poctivo spracovanou poctou spisovateľovi menom H. P. Lovecraft naplno presunula do konceptu otvorenej mapy a bola to práve táto hra, ktorá im pomohla si pripraviť ideálnu pôdu pre prvého herného Sherlocka zasadeného do konceptu open-world. Doteraz sme sa totižto museli v podaní ich produkcií uskromniť s akýmsi uzatvoreným mikrovesmírom, aj keď aké také náznaky sandboxu by bolo možné badať už u hier Sherlock Holmes Versus Jack the Ripper či neskôr vydaného The Testament of Sherlock Holmes. Osobne som ale nesmierne rád, že všetky skúsenosti, ktoré im priniesla práve tvorba okolo The Sinking City, dokázali tak dobre zúročiť pri realizácii akejsi prvej kapitoly zrodu najslávnejšieho literárneho, ale aj filmového detektíva na svete. Sherlock Holmes Chapter One je totižto stále na príbeh bohatá detektívka, ktorú po novom dopĺňa aj rýdzo akčná plnka pre spestrenie, avšak ešte než vám poviem viac o tom, aké to je strieľať v úlohe Sherlocka zo zbraní a plieskať nevychovaných zločinov kovovým nočníkom po hlavách, poďme sa pozrieť na prvý veľký pilier hrateľnosti.

Viete odkiaľ má Sherlock svoje husle?

Je čas konfrontovať sa so svojou minulosťou, aby ste sa mohli stať legendou, ktorou ste predurčení byť. Toto je úryvok z PR materiálov dodávaných k hre samotnej a keďže je natoľko výstižný a trefný, rozhodol som sa ho preniesť aj do svojej recenzie. Je tomu totižto skutočne tak. Sherlock, aj v spoločnosti svojho tajomného kamaráta Jona, pripláva k brehom svojej domoviny, ktorú reprezentuje Cordona, ostrov v stredozemnom mori len zdanlivo pripomínajúci raj na zemi. Devätnáste storočie podporené poriadnou dávkou historickej autenticity nás tak privádza do spoločnosti rozdelenej do bohatých a chudobných skupín rôznej národnosti, kde politická korupcia a zločiny rozličného druhu priam vrú pod navonok krásne upratanými nádvoriami. Je celkovo nesmierne zaujímavé hrať za mladého a aroganciou prekypujúceho Sherlocka, ktorého povesť ešte nebola vytvorená a práve na základe vlastných detektívnych schopností tak postupne utvárať jeho legendu. Nutné povedať, že Sherlock je stále Sherlock, nech už má dvadsať alebo štyridsať rokov, každopádne vizuálna stránka a pekné animácie ústredných postáv sú z pohľadu značky Sherlock Holmes v tomto prevedení niečím novým a doteraz neprebádaným. Hlavná dejová linka sa krúti okolo spoznania skutočnej pravdy ohľadom smrti matky Sherlocka a jeho brata, avšak vývojári sa aj na základe veľkosti ostrova pomerne slušne popasovali s vedľajšími a menej dôležitými prípadmi. Tušíte napríklad, ako sa Sherlock dostal k svojím vzácnym husliam?

Čaro kamufláže

V istom bode som si uvedomil, že nová hra od Frogwares je po technickej stránke ako vylepšená predchádzajúca hra z ich portfólia. Pohyb a mimika postáv, rozdelenie ostrova na časti a ešte zopár gameplay prvkov vás v tomto mojom dojme skôr či neskôr dozaista tiež utvrdí, avšak nechcem, aby ste to brali ako nejakú výhradnú kritiku. Evolúcia v tejto detektívnej sérii sa totižto podľa mojej mienky viac ako podarila a výsledkom tak je chuť nevynechať ani ten najmenší a zdanlivo najnepodstatnejší detektívny prípad, s akým sa Sherlock na Cordone stretne. Jeho hlavnou zbraňou sa stáva pochopiteľne dedukcia a profilovanie postáv na základe podrobného pozorovania. Akonáhle sa tak priblížite ku konkrétnemu miestu s potenciálnou naviazanosťou na váš rozpracovaný prípad, pri strednom stupni náročnosti vás hra sama upozorní pomocou vibrácií na fakt, že sa niečo deje - u najvyššieho stupňa náročnosti nemáte k ruke žiadnu pomoc a všetko si tak musíte vypátrať sami. Sherlock dokáže spomaliť čas a pomocou akéhosi dvojfarebného filtru začať budovať vizuálny priebeh zločinov. Toto všetko zatiaľ čo mu jeho imaginárny kolega Jon neustále podsúva ďalšie indície a sám si nikdy neodpustí nejakú tú uštipačnú poznámku na margo vašich vyšetrovacích metód. Apropo, čím horším detektívom ste, o to viac zahltený denník má práve Jon, ktorý si zapisuje všetky úspechy, ale aj nezdary - miestami je to skutočne otravné, zvlášť ak riešite komplikovanú hádanku s vyšším množstvom možností čo do kombinatoriky, ale plne chápem, prečo autori tento prvok integrovali do hry. Sherlock sa totižto odjakživa profiloval priam ako neomylná entita a zrazu zisťujeme, že on sám je neomylný len do tej miery, ako neomylní sú hráči, čo ho ovládajú.

Komplexné budovanie argumentov

Môj neskrývaný obdiv nasmerovaný do radov firmy Frogwares sa vždy dosť výrazne spájal s ich snahou o komplexný detektívny zážitok. Herný Sherlock totižto vždy potreboval viac než len pozbieranie dôkazov a absolvovanie nejakého toho rozhovoru a inak tomu nie je ani v diele s podtitulom Chapter One. Akonáhle sa totižto ponoríte do samotného vyšetrovania, nie je možné dosiahnuť kladného výsledku len bežnými úkonmi realizovanými v okruhu niekoľkých metrov od miesta činu. Otvorená mapa sa automaticky núka vodiť hráčov sem tam a nútiť ich tvoriť detektívnu prácu, s čím sa spájajú rôzne zábavné, ale často aj byrokraciou podkuté úkony. Tak, ako sme museli postupne študovať mapu v The Sinking City a poznať názvy dôležitých štvrtí a ulíc, musíme to isté a v ešte väčšej miere prežiť aj na ostrove Cordona. Tá je totižto priam prešpikovaná rôznymi zákutiami a miestami plnými NPC postáv, čo majú niečo na jazyku a dostať z nich informácie už nie je len otázkou bežného priblíženia sa. Ako spomínam v úvode tohto textu, 19. storočie bolo plné segregácie, rasizmu a iných nepríjemných vecí, a preto sa vývojári snažili do svojej hry dostať aj tento aspekt. S bohatým a vymódeným Sherlockom sa tak logicky nebude rozprávať chudobná kasta navlečená do smradľavého oblečenia. Hráč sa tak musí naučiť pracovať v utajení a prezliekať sa do rôznych kostýmov - kozmetika a falošné fúzy sú samozrejmosťou. Aby bolo pre vás vôbec možné sa nejako zorientovať v podrobných detailoch aktuálne riešeného vyšetrovania, tak prehľadné menu využívajúce pripínanie dôkazov do viditeľnej HUD časti vám bude vždy nápomocné. Akonáhle sa pôjdete porozprávať s niekým zdanlivo dôležitým a budete sa ho chcieť spýtať na konkrétnu vec, stačí si ju len pripnúť do dialógového okna a Sherlock už vykoná zvyšok sám.

Dve možnosti a neistý výsledok

Od začiatku prípadu až po jeho uzatvorenie ste čiastočne vedení samotným systémom zbierania dôkazového materiálu a jeho poloautomatického vyhodnocovania. Ide o spájanie dvoch vecí do jednej roviny a následne odkrytie nových možností s nimi spojenými. Vo finále sa však vždy musíte rozhodnúť, kto pôjde za mreže a kto naopak unikne pred spravodlivosťou - áno, aj takýto scenár je v ponuke. Sherlock Holmes nie je skutočne neomylným a ako dobrým ste detektívom, zistíte až na samotnom konci hrania. Celý proces vyriešenia prípadu si môžete zjednodušiť, ale aj skomplikovať, to už záleží na vás a na tom, ako dôkladne budete chcieť prešetriť každý jeden detail. Investigatívnu prácu vám aspoň čiastočne zjednoduší rýchle cestovanie po už objavených bodoch mapy, a preto ak budete chcieť nahliadnuť do policajného archívu a súčasne budete niekde na konci celého ostrova, stačí otvoriť mapu a za pár sekúnd ste na polícii. Hru som testoval cez PlayStation 5 a SSD disk sa skutočne obracal. Ak už spomínam technickú stránku naviazanú na PS5, tak v tomto prevedení, až na pár menších chybičiek, aké Frogwares postupom čase aj tak opraví, nemám hre samotnej čo vytýkať. Na základe vždy náročnej sandbox mapy a s ohliadnutím na pestrosť prostredia exotického ostrova si myslím, že odviedli viac ako dobrú prácu. Mimochodom, aby sa hráč počas riešenia detektívnych prípadov mal kam vracať, už od samotného začiatku máme možnosť využívať pôvodnú usadlosť vašej rodiny. Tá je síce zvnútra skôr torzom časov minulých, avšak onen dávno zabudnutý lesk jej môžete prinavrátiť postupným skupovaním nábytku a umeleckých diel, ktoré po smrti vašej matky vykúpili tamojší šmelinári.

Akcia by potrebovala dopiľovať

Do poslednej časti textu som si nechal asi to najmenej zaujímavé, čo sa spája s hrateľnosťou Sherlock Holmes Chapter One. Sherlock má možnosť zamiešať sa do skutočne drsných situácií, kde sa strieľa zbraňami a udiera do tváre akýmkoľvek pomocným predmetom. Cordona je prešpikovaná zločineckými gangami menšej či väčšej dôležitosti a je na vás, ako pomocníkovi tamojšej vyťaženej polície, aby ste s týmito kriminálnikmi poriadne zatočili. Boje samotné sú riešené na systém arén, kde sa na hlavného hrdinu postupne valia zločinci s rozličnou výbavou. Sherlock môže čiastočne spomaliť čas a pomocou svojej zbrane spúšťať interakciu priamo na tele protivníkov alebo v ich okolí (odstreliť časť brnenia, zapáliť lampu nad hlavou, roztrhnúť vrecko s múkou atď). Jeho cieľom je zločincov dostať do akéhosi omámenia a následne uspať pomocou sériou naučených chmatov - tie sa však zakrátko začnú opakovať a už vás nebude baviť sa na to celé pozerať. Čo je zaujímavé, tak pomocou vlastnej zbrane ste schopní protivníkov aj priamo usmrtiť, čím si však zhoršujete záverečnú štatistiku a na konci tak dostanete oveľa menšiu finančnú odmenu - peniaze slúžia na nákup vyššie spomínaných umeleckých diel, ako aj oblekov do svojho inventára a dopĺňajú tak akýsi efekt simulácie života. Boje pôsobia celkovo prehnane toporne a hráč nemôže okrem spomaľovania času využívať žiadne špeciálne triky, akými by súperov odstránil z hry skôr, než mu oni vpália guľku do hlavy. Čím viac akcie tak absolvujete, tým menej vás bude sama o seba zabávať a celé by som to prirovnal ku kolekcii po čase nezaujímavých minihier. Ak by boli súboje riešené prechodom do FPS pohľadu, prišlo by mi to celé oveľa atraktívnejšie a možno prehľadnejšie.

Bezchybná CZ lokalizácia formou textu

Najnovší Sherlock Holmes je skutočne vybavený českou lokalizáciou v podobe textu a musím povedať, že viac ako bezchybnou. Preto ak vás od nákupu akejkoľvek časti tejto detektívnej série vždy odrádzala neznalosť cudzieho jazyka, v prípade Chapter One si budete s hrou rozumieť aj vo verziách pre PlayStation a Xbox. Celá audiovizuálna stránka je na pomery možností spoločnosti Frogwares výborná a vôbec mi neprekážali menej detailné sekcie hry, ako aj trocha stuhnuté kreácie NPC postáv v pohybe. V zmysle scenára sa totižto rozprávame o komplexnom a dlhotrvajúcom zážitku, pri akom sa dočkáte poučenia a často zaujímavo vyskladaného humoru, ktorý do sveta Sherlocka jednoducho patrí. Recenzovanie som si celkovo užil a už teraz sa nemôžem dočkať, až sa to celé posunie do avizovanej druhej časti, pretože akokoľvek je Chapter One veľkou a komplexnou zábavou, ani zďaleka nejde o celoplošné pokrytie zrodenia tohto ikonického detektíva.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme Frogwares

90%
Nebyť akčných častí, neváhal by som ísť s percentami ešte vyššie