Beyond a Steel Sky

Beyond a Steel Sky - recenze
Beyond a Steel Sky - recenze
12:00, 05.04.2022

Dnes už máloktorá vývojárska spoločnosť môže tvrdiť, že stála u zrodu žánru pôvodných logických adventúr známych ako point-and-click. Lucasfilm Games je pochopiteľne jednou z nich, avšak rovnakou mierou toho času prispela a na rozdiel od Lucasfilm aj dodnes prispieva firma Revolution Software. Anglickí autori kultovej série Broken Sword sa po siedmych rokoch vracajú opäť na scénu, aby nám dokázali, že spomínaný a pre niekoho už archaický koncept klasických adventúr dokáže zaujať aj v čase, kedy nás iní lákajú do Meta svetov. Revolution existuje už úctyhodných 33 rokov a dnes je preto o to väčším zázrakom, keď si takmer bez zásahu druhej strany dokážu vyprodukovať a aj vydať niečo také ako Beyond a Steel Sky. Ak vám, pamätníkom deväťdesiatych rokov, teraz spomínaný názov niečo pripomenul, nejde o žiadnu náhodu. Novinka totižto nadväzuje na adventúru Beneath a Steel Sky z roku 1994 a pôvodne vyšla ešte v roku 2020 na iOS zariadenia. Dnes sa však už máme možnosť samotnou hrou pokovať aj mimo Apple zariadení, a preto nastal čas na našu recenziu.

O scenár sa postaral sám Charles Cecil, zakladateľ Revolution Software

Klik pro zvětšení (Beyond a Steel Sky - recenze)

Zlatý vek point-and-click je pre mňa osobne stále živý tak, ako keď malíčkom zmeriate tvrdosť dreveného nábytku počas večernej cesty na toaletu. Aj z tohto dôvodu som priam nadšený z každej novej hry odkazujúcej na logické adventúry bez výrazných moderných zásahov, do čoho dozaista spadá aj cyberpunkovo pôsobiaci Beyond a Steel Sky. Príbeh nás privádza do vzdialenej budúcnosti, a to konkrétne na našu materskú planétu Zem, ktorej povrch je však zničený jadrovou vojnou. Ten bohatší zvyšok civilizácie sa stiahol do obrovských miest a naopak chudoba ostala trčať na ich okraji ako pripomienka istej nepoučiteľnosti. Zatiaľ čo majetnícke korporácie zveľaďujú svoju utópiu za hrubými stenami s bezpečnostným systémom, chudoba sa spája do kmeňov a prežíva výhradne na základe svojich primitívnych zručností. Samotný dej je zasadený desať rokov po udalostiach z Beneath a Steel Sky a sledujeme v ňom pohnutý osud Roberta Fostera. Ten sa fakticky narodil v megalomanskom Union City, avšak na základe istých nepredvídateľných udalostí sa musel odporúčať medzi spomínanú chudobu. Ako dieťa bol doslova vyhodený za hradby zbohatlíckej komunity a tam sa ho ujal divoký kmeň, vychoval ho a naučil všetky užitočné postupy ako prežiť v nemilosrdnej pustatine. Legendárny scenárista a vývojár Charles Cecil sa rozhodol samotnú dejovú linku pojať s istým humorným odstupom a aj keď sme už v úvode svedkami únosu maloletého, všetky zdanlivo dramatické momenty, ako počas snahy vypátrať uneseného a únoscov zažijeme, nás nebudú trápiť, ale skôr zabávať. Presne toto je onen rukopis klasických point-and-click príbehov, ktoré Cecil zvláda aj v čase, kedy by sa už mohol dávno vyvaliť do kresla a poberať zaslúžený dôchodok.

Áno, ale aj nie

Áno, v zmysle koncepcie a postupov je Beyond a Steel Sky stále tou vytúženou klasikou žánru, aký hra sama reprezentuje. Nie, v zmysle grafiky a ovládania sa už nedá hovoriť o čistokrvnom point-and-click spracovaní. Vývojári tu jednoducho účelovo opomínajú klasické klikanie na predmety na pozadí 2D rozmazanej palacinky z pixelov a po novom hráčov lákajú na prepracovaný 3D art s pohybom a kamerou usadenou za rameno ústrednej postavy. Daná vizuálna zmena mi osobne nijako neprekážala, ba naopak som ju uvítal ako rozumný nápad v záujme zachovania myšlienky klasických adventúr. Beyond a Steel Sky využíva systém rozsiahlych dialógov a čo do hádaniek sa drží práve tej pôvodnej myšlienky - akonáhle sa presuniete do novej lokácie a objavíte jej hranicu, je vám jasné, že začína dlhotrvajúci proces riešenia puzzle. Keďže bodov interakcie je tu oveľa viac už len pre samotný 3D rozsah, skúmanie okolia sa môže niekomu javiť ako zdĺhavé a toporné, zvlášť na základe nie práve ideálnych pohybov Roberta Fostera. Otáčanie, beh a sústredenie sa na detail sú jednoducho z tých menej expresných schopností ústrednej postavy, čo možno trocha popiera fakt, v akom prostredí sám Robert vyrastal. Skúseným odborníkom na tradičné adventúry by nemalo robiť problém pokoriť hlavnú dejovú linku už behom desiatich hodín, ja sám som to zvládol, a to som sa stihol niekoľkokrát poriadne zaseknúť, ako sa povie. Kľúčom je však rýchle odhalenie pomerne predvídateľnej formy vedenia dialógov. To najpodstatnejšie sa totižto skrýva takmer vždy v poslednej vete a ak nechcete zabrúsiť detailne do podhubia naratívu, stačí vám vždy preskočiť omáčku a ísť rovno k veci.

Príjemné a miestami až relaxačné spomienky

Dystopická vízia budúcnosti plná odleskov a cyberpunk efektov sa v kombinácii s prepracovanými hádankami musí osvedčiť aj v očiach mladších ročníkov - minimálne v to verím. Autorom sa podarilo pomerne slušne využiť moderné technológie, a tak nám dávajú do rúk možnosť priamo zasahovať do chodu softvérového rozhrania. Pomocné roboty, automaty na nápoje, ba dokonca aj systém regulujúci teplotu v miestnosti - to všetko sa dá nabúrať a upraviť podľa svojej predstavy. Samotný hack je tu síce v zjednodušenej forme, avšak prepojením na riešenie puzzle častí dáva zmysel a núti hráčov, aby premýšľali úplne iným spôsobom, než tomu bolo v čase prvého Broken Swordu. Ak by sme sa rozprávali o vizuálnej a technickej časti, tak v prípade mnou testovanej vzorky určenej na hybridný systém Nintendo Switch je všetko v úplnom poriadku. Skúšal som hranie v handheld režime, ako aj na veľkej TV a nenarazil na vážne problémy, na základe ktorých by ste si hranie v tomto prostredí nemali užívať. Nerátam samozrejme nejaké tie menej závažné chybičky, kam spadajú divné uhly kamery počas dialógov, či nejaké to rozkmitanie končatín nášho Roberta Fostera. Apropo, práve Robert krátko po vstupe do obrovského Union City stretáva starého známeho kamaráta z detstva, ktorý však existuje už len v akejsi digitálnej podobe a cez to všetko sa spoločne vydávajú na dobrodružstvo ako rovnocenní partneri. Viac už vám neprezradím, aj keď z priloženej fotodokumentácie by ste si na riešenie tejto malej hádanky mohli prísť aj bez mojej pomoci.

Verzia na Switch potešila

Beyond a Steel Sky je ako závan starých dobrých čias. Jedná sa o klasickú adventúru prezentovanú súčasným spôsobom, ktorá sa vo finále dokáže zaobísť bez akéhokoľvek podrývania potenciálnej kvality point-and-click koncepcie. Prináša humor a prepracované dialógy, nezabúda na výborný dabing a rovnakou mierou aj kvalitný soundtrack a aby toho nebolo málo, dokáže vás svojimi hádankami poriadne potrápiť. Cez to všetko je nutné si zvyknúť na pre niekoho trocha toporný systém animácií a rovnako tak pristúpiť na striktne vedený systém interakcie, ktorý by ste možno od 3D adventúry v roku 2022 asi neočakávali.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Revolution Software

80%
Starý kabát s novou podšívkou, aký dokáže zahriať tak, ako v roku 1994