recenze
Before We Leave

Before We Leave - recenze
Before We Leave - recenze
12:12, 07.06.2022

Novozélandské nezávislé štúdio Balancing Monkey Games, ktoré má mimochodom nesmierne roztomilý názov, by ste mohli poznať predovšetkým vďaka ich minuloročnej komerčne vydanej prvotine Before We Leave. Aj vďaka známemu vydavateľstvu Team17 sa im podarilo na PC scénu pretlačiť zaujímavú budovateľskú stratégiu s významným prvkom relaxu kde sa nezabúda ani na ekonomický aspekt. Dnes, kedy je spomínané dielo vďaka portu už nejaký ten čas prenesené aj na konzoly, sa máme spoločne možnosť pozrieť na jeho kvality s istým odstupom a zhodnotiť samotný výsledok práce balansujúcich opičiek. Poďme teda rovno na vec.

Podzemné klišé

Klik pro zvětšení (Before We Leave - recenze)

Celé uvedenie do dejovej linky je v prípade Before We Leave v znamení istého klišé. Máme tu prírodnú katastrofu ktorá donútila obyvateľov našej stále skúšanej planéty zem pretransformovať sa na krtkov a doslova sa zahrabať pod zem v nádeji, že raz sa povrch stane opäť obývateľným. Ako asi už tušíte, ten čas nastáva v momente kedy sa spustí úvodný tutoriál a ona post apokalyptická atmosféra opadne ako ranná rosa - v skutočnosti tu vlastne žiadna taká aura neexistuje a všetko je len v rovine úvahy. Príbeh defacto ako taký nemá žiadnu zásadnú váhu a všetko to čo vás ku tejto značke môže dlhodobo pripútať stojí na bedrách hrateľnosti. Before We Leave je budovateľská stratégia, ako ostatne spomínam už v úvode, ktorá disponuje niekoľkými 4X prvkami. Hráč má k dispozícii krásne guľatú planétu s plnou škálou interakcie a ako to už tak býva, začína úplne od nuly.

Žiadny tlak

Klik pro zvětšení (Before We Leave - recenze)

V čom primárne spočíva moja láska a chuť hrať konkrétne tento projekt? Chlapcom a dievčatám z Balancing Monkey Games sa podarilo vytvoriť rýdzo relaxačný budovateľský zážitok, pri ktorom na vás nie je vyvíjaný žiadny výrazný tlak, či už zo strany misií alebo neexistujúcich agresorov za hranicami. Na jednu stranu je takáto vízia možno až prehnane idealistická a je priam nereálne, aby obroda ľudstva postupne neskĺzla ku tradičnej chuti podraziť toho druhého o ktorom si myslíme, že má o niečo viac než má mať, každopádne v tejto konkrétnej hre to funguje a to viac než dobre. Začnete s deravými chatrčami plnými starého vybavenia a skončíte oslavou úspešnej vesmírnej misie - to ako si budete dávkovať tempo v rámci tohto progresu je už len na vás. Nemusíte sa obávať, že počas budovania prídete o čokoľvek cenné alebo vzácne, čo istej sorte potencionálnych hráčov môže logicky prekážať a práve nim by som odporúčal dať od Before We Leave ruky preč a skúsiť niečo iné z 4X žánru.

Príjemná audiovizuálna stránka

Klik pro zvětšení (Before We Leave - recenze)

Čo sa týka audiovizuálnej stránky tak pri nej nemám v súvislosti s Before We Leave žiadne zásadné výhrady. Celý svet je jedna krásne sa hýbajúca guľa plná živých rastlín (menšia metafora na postupný rast industrializácie), kde sa strieda deň a noc s príznačným ba až romantickým západom slnka. Samotné ovládanie ako aj HUD ikonky spoločne spolupracujú ruka v ruke a to s minimálnym tápaním a nerozhodnosťou. Osobne som nemal už po hodinke interakcie žiadny problém identifikovať mnou spôsobené nedostatky v rozvoji a ani ich rýchlo odstrániť tak aby rast civilizácie mohol pokračovať ďalej. Iste, mnohé z postupov na aké sme zvyknutý pri komplexných projektoch z daného konceptu sú tu servírované v zjednodušenej podobe, ale cez to všetko to hráča neodrádza od toho aby viedol svoj národ vpred k poznaniu a progresu. Manažérska časť je však stále dostatočne komplexná a ak chcete pohltiť čo najviac úžitkovej plochy planéty, je nutné sa správne popasovať s využiteľnosťou vyťažených zdrojov - často ide o problémy určitej časti planéty.

Šťastie nerastie na stromoch

Klik pro zvětšení (Before We Leave - recenze)

Okrem postupného zveľaďovania vášho osobného impéria je nutné dávať trocha pozor aj na úroveň šťastia a spokojnosť vašich zverencov, keďže len spokojný pracovník dokáže podať adekvátny výkon. Rast, či už populačný alebo ekonomický, má okrem výhod pochopiteľne aj rovnaký počet nevýhod a preto si pri budovaní infraštruktúry musíte dávať dobrý pozor, kadiaľ vediete cesty a kde vlastne ľudí chcete ubytovať - ideálne čo najďalej od tovární produkujúcich smog, inak sa vám začnú búriť. Celý úvod tohto odstavca si však nanešťastie môžete škrtnúť, keďže sa nikto búriť nezačne a tento herný prvok, akokoľvek tu je v nejakej forme zapracovaný do hernej schémy, je skôr v rámci interakcie kozmetická barlička s akou vývojári nedošli do cieľa, čo je trocha škoda. Jediný dopad nešťastných pracovníkov na vývoj je v zmysle zníženia času produkcie, čo však nepredstavuje až tak zásadný problém a v skutočnosti je to vlastne úplne jedno ako rýchlo sa niekto pohybuje, keďže Before We Leave je predovšetkým dielom ideálnym na relax. Tak čo vám tu vlastne môže skutočne ublížiť?

Veľryba

Je to skutočne tak. Jediná hrozba drieme v podobných veľrybách presúvajúcich sa vzduchom, ktoré ťažia vaše zdroje ale ani tento aspekt nie je vlastne vyložene problémom, ale len ďalším spomalením - ako vidíte, dostali sme sa do takého malého začarovaného kruhu a treba z neho vykročiť von. Relaxačná atmosféra a takmer nulový strach zo zlyhania ide ruka v ruke s postupne sa zvyšujúcou dávkou stereotypu, aký pocítite výrazne po piatich hodinách strávených v hlavnej dejovej linke (celkovo vám toto dielo zaberie raz toľko času). A presne tu by som vlastne rád opis kvalít Before We Leave ukončil. Ide o jedno rázovú skúsenosť plnú pohodovej atmosféry, ktorej základné pravidlá sú tak jednoduché a prosté, že si ich osvojíte extrémne rýchlo. Kto miluje 4X koncept ale sem tam by si v ňom chcel aj trocha odpočinúť a neriskovať zlyhanie, práve dielo od "balansujúcich opičiek" je pre neho to pravé budovateľské.



Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Team17

Klik pro zvětšení (Before We Leave - recenze)

Recenzovaná verze: PlayStation 5
DOBRÉ
79%
CZECHGAMER
Budovateľská stratégia plná relaxu a pohodovej atmosféry, ktorá v neskoršej fáze spadne do stereotypu

CGwillWin