Zhiyun, čo by technologickú značku z Číny, som osobne začal naplno registrovať pred viac než rokom, keď som cielene pátral po kvalitnom stabilizátore pre svoj pracovný fotoaparát, ktorý by sa cenou nesnažil vyrážať dych a poistky súčasne. Išlo mi konkrétne o kompaktný gimbal schopný uniesť aj väčšie sklá, s ktorým by som dokázal nakrúcať reportážne b-roll zábery z rôznorodého terénu. Konečný výber nakoniec padol na produkt nesúci práve nápis firmy z čínskeho Silicon Valley, čiže mesta Shenzhen. S odstupom času, zatiaľ čo sa predmetný stabilizátor z môjho pohľadu kvalitatívne jednoznačne osvedčil, mi pomohol zachytiť pestré scenérie naprieč celou Európou a to aj v rôznych podnebiach. V súčasnosti nemám problém uvedenú firmu odporúčať aj iným. V rámci rozšírenia svojho vybavenia určeného do terénu som však začal pátrať po rovnako dobre prenosnom a svietivosťou výkonnom reflektore, ktorý by bolo možné zbaliť do batohu a vytiahnuť kdekoľvek si to situácia pri zbere video materiálov vyžiada ‒ špeciálne počas realizácie rozhovorov ďaleko od redakcie. Osud to tentokrát zariadil predsa len trocha inak a miesto priameho nákupu som dostal cennú príležitosť dlhodobého testovanie jedného konkrétneho modelu vreckového svetla od Zhiyun. Ide o verziu LED MOLUS G60, o ktorej vám teraz, po mesiaci recenzovania, môžem patrične poreferovať a možno vás tak aj naviesť doteraz nepoznaným produkčným smerom.
Na trhu dnes môžete nájsť desiatky až stovky svetiel podobného razenia a aj keď ich na prvý pohľad od seba často oddeľuje vlastne len výkon, sú to tie menšie detaily, ktoré z toho výrobku robia vo finále niečo jedinečné. V rámci vybavenia štúdia bežne používam obrovský softbox s extrémne výkonnou jednotkou a akokoľvek je možné si toto všetko zbaliť do viacerých tašiek a hodiť do auta, s cieľom použitia v exteriéri, bolo by to logisticky komplikované a vo finále svietivosťou aj zbytočne predimenzované. Niekedy je jednoducho lepšie mať malé, ale v rámci osvetlenia dostačujúce svetlo, o to viac, ak sa dizajnovo dá hovoriť o jedinečnom kuse elektroniky. Tieto parametre naplno splňuje práve MOLUS G60, ktorý svojím tvarom pripomína malú kocku s LED diódou v prednej časti a ktorý s výkonom 60W, to všetko pri teplotnom rozsahu 2700-6500K, zvláda doslova divy ‒ môžete ho položiť do dlane a nebude cez ňu prečnievať. Čaruje sa tu hlavne vďaka pripojeniu širokej škály príslušenstva, ktoré je základom combo balíčku v hodnote okolo dvesto eur. Okrem samotnej jednotky získate malý difúzor, Bowens adaptér, stojan, skladací mini softbox aj s mriežkou, AC adaptér a hlavne praktické prenosné puzdro na všetko uvedené príslušenstvo. Už na začiatku testovania tohto bohatého balíčku som na dva dni vycestoval za hranice v rámci reportáže pre nemenovanú automobilku a počas nahrávania v hotelovej izbe, kde som potreboval dostať zo seba čerstvé dojmy z akcie, mi Molus G60 pomohol krásne potlačiť nepríjemné šero a zabezpečiť tak slušnú kvalitu výstupu.
Svetlo je skutočne ľahké (len 300 gramov), ak som ho práve nenosil priamo v originálnom puzdre, našlo si svoje miesto v jednom z mojich pracovných a na prepravu technicky určených batohov (za mňa stále platí, že pre milovníkov štýlu a funkčnosti nie je v tomto smere lepšej značky než Solid Gray). Na zadnej strane sa nachádza jednoduchá schéma ovládania v podobe dvoch koliesok určených na reguláciu intenzity osvetlenia a teploty farby ‒ komu by skôr vyhovovalo ovládanie cez aplikáciu, stačí si stiahnuť príslušný softvér (ZY Vega) a svetlo, vrátane jeho širokej škály rôznych efektov, dokážete nastavovať priamo cez Bluetooth. Informácie o stave nastavenia sú zobrazované na malom a prehľadnom LCD displeji, ale ak si mám osobne v zmysle ovládania vybrať jednu, nie zrovna podarenú vec, tak by to bolo tlačidlo zapnutia a vypnutia. Ide o absurdne malý spínač umiestnený na hornej hrane svetla, ktorý navyše po zopnutí nezanecháva žiadnu, ani len zvukovú, odozvu a človek tak počas jeho stláčania presne nevie, či už čaká na zapnutie, alebo ho bude musieť stlačiť ešte raz.
Na ľavej strane sa ďalej nachádza pôsobivá „mramorová“ doštička s jasne identifikovateľným označením modelu svetla a naopak na opačnej strane je umiestnená mriežka ventilátora ‒ proces chladenia je tichučký aj pri plnom výkone svietivosti, takže na pozadí videa nebudete počuť žiadne nechcené echo, nech už je v miestnosti alebo vonku akákoľvek teplota. Na margo chladenia je určite dobré uviesť, že sám výrobca sa ním pýši a označuje ho konkrétne ako systém „DynaVort“. Ide o inteligentne regulované procesy ventilátora FOC, ktoré v kombinácii s chladičom riadeným gyroskopom dokáže na základe dynamiky tekutín potlačiť akúkoľvek formu prehriatia. V čase prípravy tohto článku nám na Záhorí nad hlavami udrelo poriadne teplo, a preto som mal možnosť DynaVort chladenie patrične otestovať. MOLUS G60 sa dokázal nie len efektne schladiť aj pri maximálnom výkone, ale súčasne zaručil bezproblémový proces svietenia ‒ nedochádzalo k žiadnemu blikaniu a iným nechceným výpadkom, ktoré by som musel zachraňovať v postprodukcii.
Štúdiové svetlo Zhiyun LED MOLUS G60 má priamo na svojom tele chytro vyriešené mini rameno so štandardným závitom pre uchytenie do externých stojanov, vďaka čomu sa jeho variabilita používania ešte viac znásobuje. Mimo napájania formu adaptéra, je možné ho dávkovať energiou aj v rámci externých batérií ‒ odporúčam ideálne 100W, inak vás interný systém obmedzí na celkovej úrovni svietivosti. Prečo externá batéria? Spomínaný AC adaptér je totižto prehnane veľký, aj keď sa vloží do originálnej brašne, pri fotení alebo nakrúcaní v exteriéri, je vždy lepšie mať zálohu v prípade, ak sa v okolí nenachádza elektrická zásuvka, alebo ak je práve obsadená. Pri plnom výkone vie LED dióda dostať zo seba konzistentnú svietivosť nad dve tisícky luxov a používateľ ju môže regulovať v plnej škále rozhrania, čiže od jedného percenta až po stovku.
Je jednoduché predmetný reflektor podceňovať, či už na základe jeho proporcií, alebo podľa suchých dát, avšak garantujem vám, že akonáhle sa s ním v rámci vašej práce začnete zoznamovať, výkonom si vás získa skôr než by ste si mysleli. Moje požiadavky na externé alebo rýchle „Bi-Color“ osvetlenie scény kdekoľvek je to nutné, boli zo strany značky Zhiyun maximálnou mierou splnené a dnes akonáhle viem, že idem nakrúcať reportáž mimo pohodlia štúdia a redakcie, prvé čo si so sebou balím už v myšlienkach je práve LED MOLUS G60.
Za poskytnutí produktu k recenzi děkujeme společnosti Focus Nordic