Je tomu asi tak rok a půl, co vyšel první díl plánované trilogie o sarkastickém policistovi. Pro neznalce krátce zopakuji děj původní hry (,což obsahuje MP2 v podobě klasického „paynovkého“ komiksu). Max se jednoho dne vracel z práce, když našel ve svém domě feťáky a i když je postřílel svou dceru a ženu už nezachránil. Poté se nechal přeřadit do protidrogového oddělení New Yorksého Policejního Sboru (NYPD). Při řešení jednoho případu byl jeho zkorumpovaným kolegou zastřelen jeho nejlepší přítel Alex. Z Alexovy vraždy byl samozřejmě obviněn Max a k tomu mu jako bonus přidali vraždu jeho rodiny (což se dozvěděl z televize). A tak začala honba za očistěním svého trestního rejstříku a později pomstěním jeho rodiny. Dozví se o tajném projektu Valkýra a Vallhala. Seznámí se s několika postavami jako je ruský „čestný“ mafián Vladislav Lem nebo zlou vedoucí megakorporace, která vlastně zařídila smrt jeho rodiny. S ní svede finální souboj a poté se nechá zatknout. Tím hra končila i začínala. To znamená že celá hra byla viděna z retrospektivního pohledu na příběh. V tomto duchu se nese i pokračování. Max byl tedy očištěn díky Alfredu Woodovi a znovu se přidal do NYPD. MP2 začíná probuzením v nemocnici spolu s trochu halucinogenními viděni. Celá MP2 se odehrává v jediném dni a v kulisách New Yorku, kde tentokrát nesněží ale prší . Druhé pokračování je autory popisují jako nirovou a pořádně krvavou love-story ( s Maxem a Monou Sax v hlavní roli). Ve které nechybí spousta zvratů. Na ději se podepsala vysoká kvalita scénáře a nemá žádná hluchá místa.
Oblíbené komiksy (teda alespoň já je měl hodně rád) jsou zredukovány tak že jsou pouze před začátkem a koncem úrovně. A ostatní události jsou ve formátu in-game animací jichž bylo v minulém bíle poskromnu. Ironicky je v televizi vysílán super film „Dick Justice“, který kopíruje životní příběh našeho Maxe. V televizi je i spousta dalších věcí jako skvělí komiks „Captain Baseballbat-Boy“(jenž byl i minulém díle překvapivě promítán formou jak jinak než komiksu) plus pár reklam. Vysílání je nyní prezentováno přehlídkou několika obrázků a vše vypadá fakt cool.
Čím byla minulá hra inovativní byl bullet-time. Jednoduše je to vychytávka při níž se vše zpomalí prohloubí se zvuky a je slyšet tlukot Maxova srdce, samotné zpomalení času by bylo spíše ke škodě ale mohli jste se vyhýbat kulkám a míření bylo stále stejné a svižné. Což není v dnešní době nic neobvyklého, poněvadž jím disponuje každý druhý film a každá desátá hra. Ovšem v té době se ve hře nic podobného nevykytovalo a stéle mám v živé paměti jak sem stále zpomaloval čas a vychutnával si super souboje s nepřáteli. Jenže tenkrát byl přibýval bullet-time jen zabíjením dalších protivníků. Nyní se však dočkal verze 2.0. Přibývá samovolně (i když relativně pomalu) a má nové nepoznané vlastnosti. Váš „bullet-time měřič“ nyní mění barvu a čím je blíže sytě žluté tím je bullet-time pomalejší ale Max se hýbe stéle stejně rychle!!! Toho docílíte zabíjením nepřátel.Jako bonus si můžete zopakovat své minulé skoky při a po dopadu můžete stále střílet ( ale jenom když střílíte pořád). Nejefektivnější vychytávkou je přebíjení v bullet-timeu které je rychlejší než normálně ale pokud je měřič hodně žlutý celý obraz se rozmaže a kamera se obtočí okolo Maxe (nebo Mony). Nechybí ani moje oblíbená pauze při níž kamera také rotuje okolo hrdiny a tím si užíváte skvělou grafiku. Ale k tomu později.
Hra samotná mále velice pěkný design misí a je vidět že MP2 má třikrát delší scénář než 1čka, i když je hra kratší za to mohou nascriptované situace a in-game animace. Většinou se pohybujete v budovách a ne v továrnách nebo stokách jako minule. Ovšem některé lokace jsou podobné tě z jedničky. Objevuje se klub Ragna Rock který nyní zakoupil magnát Vladislav Lem a přejmenoval na Vodka a nechybý ani efektivní únik z hořící budovy která co nevidět bude vidět a to pořádně. Plus se opakující i ony halucinogenní levely které mě v prvním díle spíše štvali než bavily. Nyní jsou podstatně kratší a zábavnější. Někdy se k vám přidají i jiné postavy (které jsou předurčeny k brzké smrti) a pomáhávají vám proti nepřátelům. Asi tři leveli si zahrajete za Monu a to…. ne ne gdepak přece bych vás nepřipravil o nějáký ten dějový zvrat:-). Po dohrání má comeback mód NewYork Minute při němž musíte splnit misi v šibeničním časovém intervalu a jen zabitý mafián vám může pomoci k dalším cenným vteřinám a samozřejmě přibudou další stupně obtížnosti. Novinkou je Dead Man Walking kde se pro změnu snažíte přežít co nejdéle před stále se respawnujícími se nepřáteli což je celkem zajímavá hříčka a na chvíli jistě zabaví. A nakonec Jump To the Chapter kde si můžete zopakovat vaší oblíbenou misi. Už nyní se na internetu objevují další amatérské mapy a módy a tak si hru můžete prodloužit o pěkných pár minut.
A čím si zastřílíte? Většina zbraní je známá už z předchozího dílu. Ubyly zbraně na blízko (ach jo basebalka byla přece sqelá!!!), zato můžete nepřítele majznot po hlavě pažbou vaší aktuální zbraně. Granáty a motolovy nyní můžete házet jako sekundární útok tak není nutné stále měnit zbraně. Stále jsou zde staré dobré berety a jak jedna tak ve duální verzi. Desert Engle se také konečně dočkal duální verze a tak se z něj stává sakra účinná zbraň. Z brokovnic upilovaná brokovnice, pumpovací brok., brokovnice Spas (přejmenovaná na Striker). Zůstaly také klasické Igramy, a přibyl MP5 s optickým zaměřovačem, M4 Carabine a nejvíce používaný AK47 neboli slavný „kalašnikov“. Řadu uzavírají sniperky (obyč a dragunov) u nichž zůstal efekt na letící kulku jak se zakusuje do těla nepřítele.
Co vás asi překvapí je nový vzhled Maxovy tváře. Jak tvůrci z Remedy říkají že od minulého dílu Max prošel novými zkušenostmi tak by se takhle stejně nezměnil. Minule mu totiž propůjčil tvář jeden z tvůrců a teď neměl moc času aby stále jezdil do New Yorku aby pózoval pro některé komiksové scény. Tak jsme se dostali ke grafice tak u ní zase zůstaneme. Co vás překvapí je fotorealistická grafika obličejů. Postavy už mají mimiku a pohyb rtů je synchronizován s mluvení. MP2 běží na stejném ale předělaném enginu a textury jsou fakt super a patří určitě ke špičce všech her s pěknými texturami8-).
Každá úroveň se od předchozí liší a krev stříká o sto šest. A nádherně se rozprskává na zdech (nebojte nejsem nějakej sadista ?). Kulky jsou lépe zpracované a zůstávají vidět i při pauze. Je skvělé vidět jak těsně nad Maxovo hlavou polétávají kulky od AK47 a od brokovnice a jak se od sebe liší. Na zemi zůstávají i nábojnice, ale to je už normál stejně jako díry ve zdi po výstřelech (což myslím zavedl Duke 3D). Zlepšila se i AI a tak se vám nestane že zatímco ses chováváte za bednou budou nepřátelé jen čekat co uděláte jako se to stávalo v MP1, ale mezitím vás vypuzují garnáty snaží se vám dostat do zad. Interaktivita je stále na výborné úrovni (za co zčásti může Havoc engine o něm však později). Téměř každý předmět něco udělá (ale Max asi od minule zapomněl noty páč před rokem hrál melodii hry a nyní do piána jen tak bouchne). Hra samozřejmě podporuje funkce grafické DirectX9 a jiné věci jako antialiasing. Tím jsou odůvodněné větší hardwarové nároky.
Čeho si určitě všimnete je Havoc engine který rozhýbává celou hru a každá krabice může například spadnout. Jenže engine má své nevýhody a některé předměty sice spadnou, jenže pak ať se snažíte sebevíc už s nimy nepohnete. Na čem to funguje perfektně jsou vaši protivníci kteří padají opravdu pěkně a ladně jako brakedancový maniak, odráží se od zdí pod nátlakem vašeho olova. Bravurně jsou zpracovány i výbuch a po světnici létají jak bedny a jiný bytové či tovární příslušenstvý tak nepřátelé ještě si užijete krásných efektů. Ale někdy se stane že nepřítel se protnou polygony, avšak neznám hru ve které by se mi to nestalo. Dokonce se mi stal kuriózní případ že se mi uklízeč (převlečený gangster) propadl do výtahu a dělal podivné kousky (naštěstí sem to snapnul a chvíli sem se rozhodoval jestli to nemám poslat do Gamestaru do soutěže ScreenShot měsíce ale rozhodl sem se že se o ně raději rozdělím se čtenáři Hellforge). Někdy se dá dokonce rozbít i podlaha (těchto případů je minimum) a pak vše dopadá vše podle zákonů Brasila Nargeho (čtenáři Studnice duší jistě ví).
Zvuky mají tendenci vypadávat a někdy se mi stane že mi něco třeba řekne Mona a Maxova (jeho hlas zůstal stejný jako minule 3x hurá) odpověď slyšet není. To se mi stávalo i předchozím díle. Ostatně hlasy jsou profesionálně namluvené autoři totiž ví kde přidat pár šupů . Zůstaly i všemožné průpovídky nepřátel například o tom jakej je boss chlapík nebo o tom že teď udělali nejpromakanější bombu na světě (zajímavé jsou i zvuky které se ozývají z jednoho hotelového pokoje8-)) Úhlavní melodie zůstala téměř beze změn jinak i ostatní skladby jsou melodické a dobře se poslouchají. Zvuky jsou také bez vyjímek dobré a například dopadající nábojnice, nebo výbuch sou fakt super. No konci vždy hru shrnu a tady to udělám taky tak. Takže Max Payne 2 (možná jste slyšeli tu kauzu o jméně wrestlingového zápasníka který také zápasil pod pseudonymem Maxx Payne) je hra sice krátká ale nepustí vás od monitoru až do závěrečných titulků. A stojí za to zahrát si jí vícekrát. Spolu se super fyzikou, grafikou filmovou atmosférou nadprůměrnou AI je to výborná hra kterou by si měl každý koupit. Hra je docela náročná na angličtinu ale v přípravě je čeština a tu vydá prosincové číslo časopisu GameStar (roku 2003 ).