jež vedly do srdce hrůzy. Změřil jsem hlubiny
lůna Zášti a slezl vrchol Zkázy.
Za každé odhalené tajemství, za každou získanou moc,
byl bych prodal zbytky své duše, nehledě na žár plamenů.
A přece jsem hledal vyšší moudrost, jíž nemnozí mohli dosáhnout.
Ačkoli jsem ji našel, nechala mne tu – zlomeného, zatraceného a vyčerpaného.
Teď vím, že tato získaná moc se stala mým prokletím.Můj duch se spaluje s každým kouzlem a s každým bezectným veršem.
Navzdory této síle a vyslouženému vědění, zaplatil jsem vysokou cenu.
Nikdy jsem neměl vyměnit moc za svou nesmrtelnou duši.
- C. Vincent Mentzen
Kdo si v létě roku 2000 myslel, že si užije dlouhou a ničím nerušenou dovolenou, šíleně ba přímo pekelně se mýlil. Nikdo snad už ani nevěřil povídačkám, které roznášely už jen důchodkyně, jen tak, aby řeč nestála a vše bylo v relativním pořádku. Když ale Temný poutník opět zavítal mezi nás a přinesl zprávu o tom, že Blizardi konečně doopravdy dodrželi slíbené datum vydání, kterému se už všichni jen smáli, strhla se téměř hysterie a počet dětí na táborech se rapidně snížil. Když jsem se to doslechl, do tří dnů jsem měl originálku Diablo 2 na svém stole a ty prázdniny jsem skutečně nikam nejel.
Kromě definování pojmu akční RPG se Diablo zasloužilo i o vznik (teď nevím jistě, jestli to byl přímo vznik, pamětníci prominou) pojmu klikfest. Jednoznačně nejzákladnějším úkonem, který musel hráč Diabla zvládat bylo klikání, klikání a klikání. Bez klikání jste se nedostali nikam, podřadní impové vás trhali na kusy a jedině klikání vás mohlo zachránit od ponuré smrti. Kdo neklikal, v Diablu jako by nežil. Díky tomu bylo ovládání maximálně intuitivní a snad nikdo neměl s Diablem v tomto ohledu problém. Mělo to však i jednu, trochu psychologickou, nevýhodu – časem se z něj stávala téměř čistě strojová záležitost… prostě jste chodili a klikali. Nic víc, nic míň.
Multiplayer v Diablu je snad ještě lepší než jeho singleplayer. Záměrně teď budu používat přítomný čas, protože multiplayer Diabla2 je stále živý a snad každý z jeho hráčů alespoň jednou okusil, jaké to je nakopat Diabla do zadku společně s přáteli. Alespoň na chvilku. MP je opravdu skvělý a pokud si s kamarády sestavíte vyváženou družinu, bude pro vás postup skrz akty mimořádnou zábavou na dlouhé zimní, střední jarní, krátké letní a opět střední podzimní večery. Návykovost tohoto způsobu hraní je až neuvěřitelná a občas mi doopravdy chyběla upozornění, jaká jsou k vidění v Baldurs Gate2, že se máte taky občas najíst. Člověk by u toho jinak asi docela lehce zamřel (i když co si budeme nalhávat, pár lidí už u hry duši nechalo - doslova). Rozhodně si ale nemyslete, že by příšery byly pořád stejně silné když budete sám, jako když vás bude třeba osm (to už je pak slušná řežba). Naopak kreaturám roste počet životů a způsobují i větší zranění. Na každého hráče jsou asi o 60% silnější a věřte mi, že už od čtyř hráčů je to opravdu znát a nespolupracovat se pak rovná téměř sebevraždě (tedy pokud nemáte pořádně nadupanou postavu). Nic vám ale nebrání v tom, abyste se pustili do PvP soubojů, které bývají hlavně při soubojích hardcore postav (postava jednou zemře a konec) dost adrenalinovou záležitostí. Multiplayer Diabla2 by prostě měl patřit k takovému základnímu vzdělání každého lepšího hráče.
s hrůzami, jež mě očekávají na konci této strastiplné cesty?
Putoval jsem po stezkách vedoucích do Pekla a postavil se všemu kromě Osudu,
Bojoval jsem a krvácel a šel dál, jen abych dosáhl této poslední brány.
A teď se přede mnou tyčí úkol; ten strašný čin nedokonaný;musím se postavit Třem, dokud boj neskončí.
Jaký děs nebo bolest by kdy mohly umlčet tento poslední vzdorný výkřik,
když stojím proti Stínu pod nekonečnými hořícími nebesy?
- C. Vincent Mentzen