Máte rádi Gothic??? Jestli ano tak určitě víte, že Piranha Bites je firma původem z německých luhů a hájů a pokud jste to nevěděli, tak teď to víte. No a nyní se k nám přibližuje, rychlostí draka poháněného hněvem, další fantasy gameska ze stejného království. Tentokráte však jde o pořádnou akční RPG řežbu s hektolitry krve (barvící zemi do karmínově rudé barvy), ale i jiných tekutin a moků různých barev a pH. Dobrá tedy něco takového už tu dlouho nebylo a konečně se našel další vyzyvatel, jenž se pokusí porazit v zápase na život a na smrt dosavadního krále tohoto žánru, Diablo2. A to není lehký úkol, protože Diablo2 je pojem, Diablo2 je legenda, Diablo2 je prostě hra, kterou hrají masy. Něco jako Quake3:Arena v FPS nebo Age of Empires 2 v RTS. Na tento zápas už D2 vyzvalo několik titulů, především Dungeon Siege a Blade and Sword, jenže ani jeden ho na lopatky nedostal. A to i přes intuitivní vývoj postavy v DS(možná až moc jednoduchý a nenabízel příliš možností) nebo inovativní soubojový systém s B&S. A nepodařilo se jim to, protože D2 má prostě zázemí a hrají ho tisíce lidí dnem i nocí. Ale Němci z Ascaron Entertraiment se o to pokusili. I v Čechách se na Sacred uskutečnila, na naše poměry, obrovská reklamní kampaň. Nejen že byly upoutávky na listech herních magazínů, ale byly i třeba na lavičkách na nádraží. Nu reklama je výborná věc…ale jak se povedla hra samotná???
Šest postav…šest her
Příběh Sacred je možná až dětsky jednoduchý. Lehkomyslný, zakomplexovaný nekromant chce vrátit světu, že ho do té doby neznal a že jím opovrhoval. A dosáhnout toho chce samozřejmě prostřednictvím teroru. Jenže udělal dvě chyby. Osudová chyba číslo jedna: Pokud ve vyvolávání nejste moc zdatní a pár temnějších rituálů nemáte za sebou, pokuste se raději vyvolat ducha Strýčka Jima než gigantického, zlého démona, který po několik staletí hnil v pekle daleko od poslední nevinné duše. Osudová chyba číslo dvě: Když už s k tomuto rituálu přes všechna nebezpečí odhodláte, neberte si za pomocníky skřety nebo jim podobnou verbež, která si s pečlivostí nedělá příliš starost a při jakémkoliv náznaku obtíží svého chlebodárce bez výčitek svědomí opustí. Nu a tento náš kouzelníček se obou těchto zásadních „errorů“ dopustil a tím položil základ příběhu (jehož figurním „klaďasem“ jste vy mezi všemi lidmi Ancarie známý jako Amon-shi) a vlastně i konec onoho příběhu, protože bude vaším posledním protivníkem (no neříkejte že jste to nečekali) před tím, než usednete do síně slávy. Ale než nadejde tento okamžik, budete běhat po světě a čas, kdy neplníte hlavní příběhovou linii, si budete krátit tunami subquestů nebo questů náhodně generovaných. Úkolů je hodně a skoro u všech z hlavní linie nebo těch vedlejších se dočkáte menšího překvapení, jako že se z hodného strýčka, co chce zachránit svou neteř , a jeho koně, stanou příšerky, které by si doma na nástěnku nejraději pověsily vás skalp. Ale u náhodně generovaných jsou to spíše dojdi z bodu A do bodu B a tam je moje kráva, kterou pak doveď (pokud možno nenaporcovanou) zpět do bodu A. I to jsou úkoly, které trochu vyplňují dobu mezi kosením nekonečných zástupů nepřátel z řad ras všech barev i velikostí, a sbíráním předmětů z nich vypadlých.
Hned jak skončí intro ( jeho hrubý průběh sem vám nastínil jako příběh) jste vrženi do hlavního menu. Po chvilce hraní v Options už určitě celý nedočkaví mačkáte „New Campaning“. A ejhle najednou před vámi stojí šestice hrdinů, někteří typičtí, ale někteří se nepodobají ničemu co zatím bylo možno vidět. Jmenovitě jsou to
Gladiátor- prostě hromada masa a svalů v jednom těle. Umí zacházet se všemi druhy zbraní, a to klidně i se dvěma najednou. Má brutální poškození a většinu protivníků zabíjí jen několika málo výpady, navíc ho jen tak něco nerozhází, jen proti kouzelníkům může mít trochu problémy. Jednoduše klasika a ideální pro hráče začátečníky.
Seraphim(serafína)- Je andělská bytost, s ženským tělem. Kdysi jich po
Ankárii běhaly zástupy a nyní jich je málo a vy můžete jednu z nich ovládat. Umí zacházet se zbraněmi stejně dobře jako s magií, je tedy universální a vytrénujete si z ní co chcete. Takže pokud nevíte koho si vybrat berte jí
Wood Elf- Taktéž klasika elfka lukostřelkyně. Nejen že její šípy vždy najdou to nejcitlivější místo na protivníkově těle nebo vytřelí i vícero šípů najednou, ale funguje i jako druid, protože mistrně ovládá přírodní magii, která jí boje hodně ulehčuje. Pokud si tedy nechcete špinit oblečení od krvavého boje z blízka, raději odstřelujte.
Dark Elf- Kdysi to byl elf jako každý jiný, ale časem se přesměroval na jinou víru. Dokáže ovládat exotické zbraně, které nikdo jiný neumí ani správně uchopit do rukou. Kromě boje nablízko vrhají po socích i všelijaké jiné věci a pasti. Kouzlit sice moc neumí, ale to vyvažuje zbytkem
Battle Mage- Největší příznivec magie z nabízených postav. Ovládá ohnivá kouzla jako je fireball nebo jakási točící se spirála smrti, ale i vodní nebo ochrannou magii. Nečekejte však nějakého starého ochablého pána co si bez hůlky nemůže dojít ani na záchod a žije jen díky magii. Když se náhodou dostanou protivníci příliš blízko stačí pořádná rána mečem a je klid.
Vampiress- Kdysi to byla zákeřná zlá holčička co spolužákům sála krev( doslova) nakonec jí však někdo skolil. Nyní přichází na svět odpykat si své dřívější hříchy. Dokáže se ohánět obouručním mečem i spoustu upírských fíglů jako je změna podoby. Určitě vyzkoušejte.
Za každou postavu je hra odlišná a to dost razantně. Nejen že má každý charakter úplně jiné bojové skilly (dovednosti) a vybavení, které nikdo jiný nedokáže používat, ale třeba Battle Mage má dva sloty na náhrdelníky, zatímco gladiátor jenom jediný. Nejlepší je, že každý má jiný začátek( akorát oba elfové začínají na stejném plácku)!!! Upírka začíná v opuštěném domě u hřbitova, Battle Mage v kamenném kruhu plní svou poslední zkoušku atd. Jejich osudy se sice brzy sjednotí, ale i tak je to super nápad a májí u mě autoři plus. Každá postava má navíc své unikátní hlášky, kterými reaguje na některé situace ( třeba zbabělý úprk monstra nebo příchod do města).
Potom si už jen vyberete jméno a obtížnost hry- Bronze, Silver, Gold. První dvě jsou přístupné už od začátku, ale hra s postavou na 1.úrovni při úrovni Silver je jen pro maximálně HardCore hráč, kterým nevadí 10x zemřít jen během tutoriálu.
Jak funguje svět Ancarie…Takže když už se konečně probudíte a splníte jednoduchý tutoriál. Jdete hned na věc. Zpočátku na vás může vše působit hodně hekticky a zmateně, to je však pouze dočasný pocit. Brzy se z dezorientace dostanete a bude plenit nepřátele a plnit rozličné úkoly. A jak si tak pleníte a vyvražďujete zjistíte, že něco cinklo a u ikonky ksichtu vašeho avatara je jakési plus. No samozřejmě to není nic jiného než postup na vyšší úroveň, což potěší každého kariéristu i hráče zoceleného řadou podobných her. Každý z vašich atributů (síla, výdrž, obratnost, mentální regenerace, fyzická regenerace a charisma) se zvýší o jedno číslo plus si může k vašemu oblíbenému ještě jedničku přihodit. Když už máte tohle za sebou čeká na vás další volba, tentokrát pasivních skillů (to jsou ty, které nepoužíváte pravím tlačítkem, ale prostě vám něco zvyšují a umožňují (třeba jízdu na lepším koni) a které mají všechny postavy stejné) na což máte bodíky tři. Nu nyní se zas vracíte do bitev o něco silnější a smrtonosnější než předtím. A smrti té se v téhle hře nemusíte pranic obávat, je milá a přítulná jak infikované klíště, naštěstí dlouho nedrží a není zlomyslná. Protože se hned objevíte na jiném startovním místě se všemi věcmi a zkušenostmi, jenom občas vám může vypadnout zbraň z ruky, tu si však zase sebere tudíž nic těžkého.
Bojové skilly se zvyšují jednoduše. Musíte někde na zemi najít svitek s kouzlem určeným pro vaší postavu. To není nijak jednoduché a vypadne z kapsy tak tisícáté příšeře. Ale o to budete po jejím nalezení šťastnější. Nacházet budete i dovednosti jiných postav, které buďto můžete naprosto nevýhodně prodat nebo je nevýhodně u Combomastera (takový starý člověk v klobouku) vyměnit za jiný (2:1 náhodný skill od jakékoliv postavy, 3:1 náhodný od vaší postavy, 4:1 můžete si vybrat). Proto se vyplatí zlepšovat si tak maximálně pět dovedností a ostatní nechat ladem. ComboMaster umí i jiný finty a to dávat bojové skilly do smrtících sledů za sebou nebo komb. Mají však několik nevýhod zaprvé jsou hodně drahé a zadruhé se dobíjejí neskutečně pomalu, že si mezitím stačíte udělat pití. Zato jsou brutálně účinná a pokud si je dobře namixujete, nemá proti vám šanci ani drak. Překvapen jsem byl tím, že jsem dlouhou dobu nikde neviděl manu. No a nenašel jsem jí doteď, to bude asi tím, že mana se v Sacred nevyskytuje. Tady si uděláte fireball a pak pár vteřin čekáte, než ho budete moci použít znovu nebo i jiné kouzlo (doba záleží na úrovni kouzla a mentální regenerace). Zpočátku to byl šok, ale teď jsem si zvykl a musím říct, že se mi to docela zalíbilo.
Pamatujete jak byli všichni úplně mimo, když takřka každá zbraň v Diablu 2 vypadala jinak??? No tak to můžou jásat znovu. Tohle totiž dovedli vývojáři Sacred k naprosté dokonalosti. Našel jsem novou sekyru??? Tak si jí dám do ruky a hle vypadá jinak než ta předchozí. A to samé je i s brněním, botami, helmami, rukavicemi a dokonce jsou vidět i amulety!!! Každá postava má naprosto unikátní vzhled. Najít totiž dvě stejné magické věci je docela fuška. Protože i obyčejné meče se od sebe liší nejen statistikami, ale i tím vzhledem. Jenže kdo by se ozbrojoval nějakým obyčejným harampádím, když se všude okolo povalují bezva kouzelné věci. Když si najdete pár věciček se stejným efektem (třeba Fire resistence) budete barevně blikat a vypadá to fakt cool. Předmětů budete nacházet mrtě a s tím co naleznete by jste mohli vyzbrojit celou armádu. Pak to v báglu donesete lakomému obchodníčkovi, který to od vás za pár zlatých odkoupí. Peněz budete mít hodně a vlatně je za nic neutratíte…třeba já mám na konci hry skoro dva miliony. Jediné co si za ně koupíte jsou lahvičky, kterých je docela dost druhů od standardní červené na všechny druhy odřenin a povrchových zranění až po žlutou, po jejímž požití se vám doplní na maximum všechna komba.
Aby jste se chůzí po super rozlehlé Ancarii příliš neunavili, připravily pro nás lidičky z Ascaron jednu třešničku, která se jen tak nevidí (spíš skoro vůbec se nevidí). Můžete si osedlat oře!!! To je sen snad každého správného fantasy reka. Takovýto koník zaprvé urychluje pohyb a přidává pár bodíků k obraně a odolnostem vůči nepříznivým vlivům, ale váš hrdina v sedle vypadá opravdu vznešeně. Koní je tu mnoho druhů a monstra sebou nosí i všelijaká sedla, čímž si koníka pěkně vytuningujete. Smůla pak je, když vám koně zabijí srabáčtí nepřátelé, kteří útočí na oře a ne na vás, i když ani to neni nic strašného, jenom si zajdete do města koupit nového. No prostě paráda to jsem už dlouho neviděl (snad jen v Ultimě Online). Škoda že boj ze sedla není moc přehledný. Další možností na dálkové cestování je teleportační brána, kterou také občas použijete, zvlášť když se vám nechce prosekávat se skrz legie protivníků.
GrafikaAni v tomto směru si na Sacred zlost vylévat nemůžu. Ancarie vypadá opravdu reálně (tedy v mezích fantasy). A pobývat budete ve všech možných typech ekosystémů od lesů a pouští až po ledem zakrytou zemi nebo temnou říši zlých stvoření. A každá oblast mapy vypadá jinak. Celá Ankarie je poseta městy každé má jinou architekturu a způsob seřazení budov a pohybují se v nich davy lidí. Nutno dodat, že je to ve super moderním grafickém enginu a vše je kompletně 3D a ne hybrid mezi 2D a 3D, jak to bývá obvyklé. Využity jsou snad skoro všechny moderní grafické technologie, ale hardwarová náročnost je stále hodně nízká. Hra na pohled hýří záblesky pohybem a stíny v rozlišeních od 800x600 až po jaké chcete. Prostě radost se na to koukat člověk ani nemusí hrát. Vaše postavička se perfektně hýbe(až na gladiátora, který běhá jak po obrně) a má ke každé akci hned několik pohybů, třeba nalézání a slézání z koně. Serafína při svých speciálních útocích dělá salta, přemety a i všelijaké artistické kousky, že by se určitě dobře umístila v soutěžni gymnastice i na olympiádě. Někdy se vám podaří nepřítely utnout nějaký ten úd a to by jste nevěřili co je z toho krve . Jen v boji se kůň často točí jak holub na báni. Nu snad to opraví patch. Do toho hraje krásná hudba s fantasy motivy, není jí sice mnoho, ale jak se objeví hned to poznáte na atmosféře.
Chyby, bugy, nedostatky
Přestože je Sacred hra vskutku výjimečná, i tady jsou nějaké ty chybky.Některé viditelnější, některé méně, ale prostě tam jsou. Protože svět je v Sacred hodně rozsáhlý, je jasné že pár věcí při betatestingu uniklo. První je kůň, občas se k vám nechce vrátit, ani když vypískáte půlku státní hymny. Při útoku se otáčí okolo sebe aniž byste útočili. Někdy si jednoho koupíte, mezitím najdete jiného…řeknete si že ho prodáte a bude z něj mít nějaký užitek, ale ejhle, chcete potom nasednout na oře předešlého, jenže to už nejde. Čím to asi je??? Další věc je bug v questu přímo v hlavní dějové linii, kdy máte napojit ležícího vojáka (předtím než skoná), který vám řekne, kde by voda měla být, jenže flaška s vodou odpochodovala na výlet a můžete jí hledat celý den. Jediná možnost je cheat a to, že s zapnete konzoli znakem„~” a napíšete "wasser".
No chyb je dost ale teď k nedostatkům. Těch jsem našel také několik a týkají se především ovládání, které není zrovna moc user-friendly. Předně je to nemožnost nastavit si klávesové zkratky na tolik potřebná kouzla. Při boji je totiž musíte rychle měnit jenže myší to není příliš pohodlné.
Prokletý navěky???
No zapomněl jsem na multiplayer, ale to ani tak nevadí, protože není moc o čem psát, pokud prostě svět vypadá naprosto stejně, jenže tam je více hráčů. Určitě je to lepší než singl, ale taky nebudete mít moc příležitostí dostat se do kvalitní hry, jedině s kamarády po LAN. A to je potom nářez, při němž nejdete spát i když vám tak všechny smysly velí. Takže tak vypadá Sacred. Ale obstojí v konkurenci zakořeněného Diabla2??? Bude lepší a hranější??? Já si myslím, že i přes své nesporné kvality ne. Prostě Diablo je tradice, ale třeba se mýlím, já tedy budu hrát spíše Sacred než D2, ale co ostatní??? To se brzy dozvíme. Ale i kdyby Diablo nepokořil určitě je to super pařba, která položila kořeny ke vzniku celé série.