Po úspěchu původní hry logicky následuje datadisk. Nemusím již nikomu říkat, že obvykle jde o pár přidaných vylepšení a jednu krátkou kampaň o několika misích. Tým, se kterým se budete mít možnost seznámit na konci, si ovšem řekl, že to by asi neuspělo a dali se do poctivějšího díla. Jak se zadařilo?
Rozhodující bylo dostat do hry novou německou kampaň. Konečně nebude nad čím žehrat. V původní hře protistrana opravdu chyběla a nyní se čekalo, jestli Němci vyplní jen chybějící mezeru nebo půjde o opravdu podstatné vylepšení. Z hraní kampaně bych mohl říci, že zatímco vylepšení není nijak zásadní, hraje se naprosto skvostně.
V Holandsku se dostanete do šedivé uniformy ve službách Panzer Elite. No, po pravdě řečeno, celá hra je tak trochu nezávislá na realitě, takže si s tímhle hlavu lámat nebudeme. Logičtější by bylo vést bojovou skupinu 9. nebo 10. tankové divize SS, ale runy by patrně leckoho pohoršily, takže Wehrmacht to jistí. Veselý příběh se šťastným koncem za Němce nečekejte, ale to zde není zásadní. Dva bratři, tuhé boje a smrt.
Již při spuštění hry si všimnete, že tentokrát nevidíte žádný renderovaný film. Na výrobu je drahý, takže na vás tvůrci ušetřili. Všechny úvodní sekvence jsou in-game. Myslím, že jsou o něco lepší než minule, ale takto blízký pohled enginu nesvědčí. World in Conflict je v tomto jistě lepší.
Kampaň začíná obsazováním Flakvierling 38 ráže 20 mm a jejich uhájením před dotírajícími britskými parašutisty a kluzáky. Hnedle máme ovšem první problémek. Nalétají na vás Tajfuny, ovšem jaksi padají příliš často. Účinnost protiletadlového dělostřelectva je totiž strašně vysoká. Ve vzduchu můžete navíc zabít i nepřátelské parašutisty. Padají jak brambory. Z velitelství si na pomoc pozvete pancéřové granátníky, které vybavíte kulomety MG 42. Posléze můžete jiné jednotky vybavit Panzerschreckem, který se hodí proti vozidlům. Hned na začátku vám pomohou obrněné transportéry Sd.Kfz. 250 a 222. Jeden je dokonce vybaven minometem v korbě. U průzkumného obrněnce budete mít možnost si za 25 bodů munice zvýšit rychlost na maximum, což se hodí při objíždění nepřátelských děl ráže 75 mm. Brzy zjistíte, že na delší vzdálenost můžete granátníky vybavit i Gewehrem 43 a později do nabídky přibude i Sturm Gewehr 44 na střední a kratší vzdálenosti. To, že byl použit až v posledním válečném období nás nemusí vůbec zajímat. Zapalovací granát za 15 bodů munice rovněž potěší. Důležitější je spíše nový systém získávání zkušeností. Jakmile jednotka něco zabije, naskočí ji možnost obranné nebo útočné zkušenosti. Jsou celkem tři úrovně a vy máte možnost je postupně zvolit. Tuto změnu považuji pravděpodobně za nejzásadnější. Rozhodně se mi velmi líbila. Rozdíl oproti nováčkům tu pak je dosti značný. Méně příjemné je zachování některých negativ z původní verze. Minomety jsou pořád stejně pomalé a kvůli nepřesnosti jejich účinnost není tak vysoká, jak by měla. Pokud však máte čas, mohou být velmi užitečné. Nejvíce proti nepřátelským dělostřeleckým pozicím. Vozidla opět složitě hledají pozice a pokud jsou těsně u sebe, nemusí se vůbec vymotat. Pěšáci se opět staví i před obrannou překážku, což působí mírně rušivě. V podstatě jde o banality, které na hraní nemají větší vliv. Trošku horší je nízký limit použitelných jednotek. Samozřejmostí jsou opět velmi pěkné boční úkoly, za něž dostáváte metály. Na těžkou obtížnost je již jejich splnění velmi náročnou záležitostí. Od druhé mise se začnou představovat úplně nové budovy a tři nové možnosti strategického zaměření.Z velitelství si můžete volbou defenzivních operací udělat léčebnu a umožnit mu další vylepšení. Kampfgruppe Kompanie si vytvoříte proto, abyste si zrychlili opravy, navíc si zde můžete vyrobit protitankovou jednotku a ještě k tomu veterány, tak jako to bylo dříve v americké kampani. V Logistic Kompanie si zvětšíte počet vojáků ve skupince ze tří na čtyři a vyrobíte některá speciální vozidla. Jednak jde o muniční Sd.Kfz. 251, které může vylodit Goliath, kterým vyhodíte do luftu nepřátelský bunkr, skupinu pěchoty nebo most. Spojovací obrněnec Vampire zase umožňuje krást zdroje z nepřátelského sektoru a průzkumná verze Sd.Kfz. 222 zase přímo obsadí teritorium nebo zvýši jeho výtěžnost. S jakými dalšími obrněnci se setkáte? Především vás potěší silný Marder III, který po uzemnění svou hodnotu ještě zvyšuje. Později budete moci využít i Jagdpanhter, Königs Tiger, Wirlberwind, či opravárenský Berger Tiger.
Jak lze charakterizovat celou německou kampaň? Jde jednoduše o adrenalinovou záležitost. Jste nuceni se velmi rychle přesunovat, ovládat menší zdroje než má k dispozici nepřítel a využívat speciálních schopností jako stojící a přesně střílející Marder III nebo dynamitové pasti v domech či strategických bodech. Úkoly spočívají vždy v tom nejdříve něco ubránit a pak zase dobýt. Zábava je přesto zaručena, o nudě nemůže být vůbec řeč. Vždyť jenom grafický a fyzikální engine stojí za to sledovat a obdivovat.
Britská kampaň je na rozdíl od německé postavena spíše defenzivně. Zbudujete si mobilní velitelství, povoláte „inženýry“ a začnete stavět 25ti liberní houfnici, 40 mm Bofors, 17ti liberní protitankový kanón, pytle s pískem, drátěné zátarasy, kulometná hnízda nebo krátké zákopy. Délka těchto zákopů, ve který je pěchota jen velmi těžko zranitelná, je opravdu úsměvná. Taková díra pro čtyři lidi. Účelem prvních misí je naučit vás obsluhovat těžká děla a spolupracovat tak na postupu s tanky Cromwell a neschopnou pěchotou. Proč říkám neschopnou? Protože primární roli v jejím zdokonalení hraje u Britů velitel. Rozhodně z nich nemůžete během boje dělat veterány jako u Němců. Sice jí můžete za 10 bodů munice dát možnost jednou vystřelit ostřelovací puškou, ale celkově je proti německým granátníkům slabá jak čaj. Tanky Cromwell taky nejsou kdovíjak silné. Mohou zrychlit na maximum a zvýšit si dohled, ovšem proti nepřátelským obrněncům jsou dosti slabé. Je třeba útočit z boku nebo z týlu. Navíc vždy v početní převaze. Nejlépe za pomoci tanků Churchill. Opačný problém je se samohybnými houfnicemi Priest - ty jsou zase strašně silné. Vůbec, dělostřelecká baráž zde drtí nepřátelský odpor nejspolehlivěji. Přesně tak, jako tomu bylo ve skutečnosti. Dělostřelectvo je královnou bitevního pole.
Jak recenzi na celý datadisk uzavřít? Jedná se o poctivou a dobře odvedenou práci. Za Panzer Elite si zahrajete osm misí, za Brity dalších devět a pak můžete vyrazit na skirmish. S ohledem na to, jak dobře se bavíte, je to vlastně málo. Představoval bych si, že těch misí bude kolem třiceti. Bohužel moje představy a skutečnost se kardinálně liší. Grafika je stejně úchvatná jako minule, možná trochu lepší, což uvidíte hned při začátku německé kampaně. Budu doufat, že i vaše stroje jdou s dobou a máte zase lepší grafiku a procák. Kdo nemá, bude trpět. I když cena je nastavena velmi vysoko, pořád se jedná o solidní koupi. Osobně se mi hra dokonce líbí více než z Ground Control 2 vycházející World in Conflict.