Známé duo Ratchet a Clank je na konzolích od Sony již známá značka. Tato dvojice se poprvé objevila již na Playstation 2, odkud se později rozmohla také na platformy jako PSP, PS3 a dokonce v pozdějších letech i na kapesní PS Vita. Bohužel, popularita a hlavně kvalita šla u této série strmě dolů kvůli odbočkám, které si z původní trilogie příliš mnoho nevzali.
Insomniac Games stojící za celou touto značkou už ale nejspíše opouští toto nevydařené experimentální období a pro fanoušky si nachystal menší předčasný dárek k vánocům.
Ratchet and Clank: Nexus navazuje na úspěšný díl Crack in Time, který poprvé spatřil světlo světa v roce 2009. Pokud si dobře pamatujete, Clank se po nějaké době konečně vrátil zpět k Ratchetovi, kterého jednoduše nemohl opustit ani přes vyšší dobro vesmíru, kterého měl původně ochraňovat. Duo hrdinů se tedy po letech opět spojilo dohromady, a to v opravdu správnou chvíli. Nějaký čas po návratu se samotný vesmír dokáže dostat opět do problému. Jak jinak.
V hrubém náčrtu se dá příběh v Nexusu prezentovat, jako klasický plošinovkový akčňák. Nechybí zde ani prohnilí padouši, v tomto případě sourozenci Vendra a Neftin Progovi, a ani neustále zběsilé souboje mezi dobrem a zlem. Ratchet s Clankem jednoduše opět hážou osud budoucnosti vesmíru na svá bedra, jelikož naši milí padouši Vendra s Neftinem se rozhodli navázat spojení s temnou dimenzí a tím zničit veškerý život.
Ano, uznáváme, příběhová linka se nedá řadit mezi nejgeniálnější, ale jelikož průměrná herní doba se pohybuje mezi „hra se dá dohrát za jedno odpoledne“ a „hra se dá dohrát za jedno odpoledne a kousek večera“, neviděl bych v tom nějaký větší problém. Příběh se pohybuje alespoň na takové úrovni, aby vás hnal neustále ku předu. A to splňuje, více méně. Naštěstí i těch pár dialogů může skvěle pobavit zábavnými hláškami a humorem obecně.
Hlavním tahákem této značky vždy byla, je a doufám, že tomu tak i v budoucnu bude, hratelnost. Nemusíte se o nic strachovat, ovládání zůstalo až na pár drobných úprav naprosto totožné s minulými regulérními díly. Hra se stále naprosto skvěle hraje, a to je hlavní. Mimo to si tentokrát také užijete plno hrátek s gravitací, snad největší novinkou v tomto díle. Ratchet ve spojitosti s tímto novým prvkem vyfasoval také Grav-Tether, zbraň generující gravitační proud při střelbě na předem určené terče.
Nebyl by to Insomniac, aby do své hry nevytvořil ty nejšílenější zbraně, jaké kdy tahle galaxie viděla. Nexus sice postrádá velkolepost svých předchůdců, v oblasti zbraňového arzenálu se na něm ale naštěstí nešetřilo. Zbraní je zde podstatně méně, to ano, ovšem úrovně jejich upravitelnosti jsou o to větší. Systém úprav funguje na principu sbírání raritária, speciálního krystalu rozházeného po všech možných i nemožných zákoutích galaxie. Poté si už jen navolit, co přesně chcete vylepšit a voila, v ruce držíte učiněnou zbraň hromadného ničení. Ještě je dobré zmínit, že si zbraň sama zvýší úroveň jejím používáním. Každou novou úrovní se poté odemknou ony možnosti vylepšení. 'Nuff Said.
Když už jsme u těch možných i nemožných zákoutí galaxie, je potřeba říci, že Nexus je vykoridorovaný titul až na půdu. Jelikož se již od začátku počítalo s tímto dílem jako takovým menším datadiskem k zakončení Future ságy, Insomniac vyškrtl i takové cestování vesmírem, menší planetky na prozkoumání atp. Celkově se můžeme podívat na nějakých pět planet včetně jedné, kde se konají už pro fanoušky série známé arénové zápasy, které se objevovali v každém větším díle. V tomto gladiátorském ringu si budete moci zahrát o bronzový, stříbrný, zlatý a pro challenge mód exkluzivní platinový pohár. Cesta k těmto oceněním je vždy výzvou vašich schopností, i když první tři poháry jsou co do obtížnosti vcelku nenáročné, ten platinový v challenge režimu již dá zabrat a nějaké vrásky vás to stát bude.
A aby náš robotický přítel Clank taky jen nevisel na zádech, vývojáři pro něj vytvořili speciální hříčky prezentované jako 2D plošinovka, ve kterých má hlavní roli jen a pouze on. Takto za Clanka vycestujete sice jen párkrát, v challenge režimu se už ovšem objeví speciální planetka nabízející o pár jeho levelů více, a to i se zakompovanými výzvami na čas.
Bohužel, Future sága série Ratchet and Clank končí a s ním i tato recenze. A jaké bude finální hodnocení? Nexus se povedl! Konečně po letech se vývojáři opět vrátili ke starému a dobrému formátu série a udělali dobře. Pro jednou jsme si zase mohli zahrát zábavnou plošinovku se skvělou a pro tuto sérii charakteristickou hratelností. Příběhová linka je sice o něco horší a podstatně kratší než v minulosti, ale s tím se už tak nějak u tohoto dílu počítalo od začátku (viz cena). Pro fanoušky série a žánru zaručeně povinnost.