speciál
Halo 3: ODST - o vydání a překlad první recenze

Halo 3: ODST - o vydání a překlad první recenze
Halo 3: ODST - o vydání a překlad první recenze
00:38, 16.09.2009

Nejnovější díl série Halo byl podle zahraničního serveru Fudzilla hotov už před letošní E3 a připraven k prodeji dokonce již od května. Jenže... Microsoft chce ze své dojné krávy pochopitelně vytřískat naprosté maximum, a tak si jej šetří až na předvánoční trh (hra tedy nakonec vychází příští týden - 22. září). Halo 3 se určitě stále dobře prodává a tak se velikán rozhodl s datadiskem počkat (zlí jazykové tvrdí, že prostě nestihl vyvinout další zcela novou hru, a tak došlo na "datadisk" ODST). Peníze hýbou světem a některé fandy série to vyvedlo z míry. O tom, že Halo už dávno není inovativní hrou, není pochyb. Stane se ale z Halo fraška ala „co rok to nový díl“? Podle nás se nemáme čeho bát, ale ostatní to vidí jinak.

Klik pro zvětšení (Halo 3: ODST - o vydání a překlad první recenze)

Zahraniční servery hru mají v redakcích již nějakou tu dobu a my vám předkládáme volný překlad první uniklé recenze na světě, od zahraničního webu GamerPaper, který už to nevydržel a vykašlal se na embargo, které platí až do 20. září. Jak vidno v textu níže, recenzent autory z Bungie nešetří ;-).

Na světě je jen málo filmů a her, které svůj žánr posunuly někam dál a které divákovi, nebo hráčovi, měly co říci. Halo určitě patří mezi ně. Nápady z prvního dílu jsou dnes přejímané v každém moderním FPS (doplňující se štít, limit na držení dvou zbraní atp.) Bohužel musíme konstatovat, že z neznámých důvodů Bungie u všech novějších dílů Halo pozapomněli na inovační prvek a naservírovali nám tři hry, které již nepřináší nic nového.

Klik pro zvětšení (Halo 3: ODST - o vydání a překlad první recenze)Klik pro zvětšení (Halo 3: ODST - o vydání a překlad první recenze)

Nenechte se oklamat názvem hry, nebo změnou hlavního hrdiny. Tahle hra se klidně mohla jmenovat Halo 4 – pokud jste hráli první díl, všechny následující jsou o tom samém. Datadisk? Pokud Halo 3: ODST nazývají autoři datadiskem, pak nechápu, proč tak nenazvali i Halo 3 a 2. Napadá mne jen změna enginu, která u ODST nenastala…

Nechápejte mě špatně, Halo 3: ODST podle mě není špatná hra, to v žádném případě. AI je super – nepřátelé umí udělat úkrok do strany, pokud jsou pod brutální palbou. Přesně, jako opravdoví mimozemšťani… Zvuk je skvělý, levely dobře průchozí a hratelnost, vždyť ji autoři vymakávají devět let. Grafika je taky pěkná, dost temná tentokráte. Na helmě vašeho hrdiny si můžete zapnout něco jako noční vidění, díky kterému vidíte tmavá místa světleji, a nepřátele zvýrazněně. V každém případě ani to vám často nepomůže – občas si i přesto budete připadat jako Stevie Wonder hrající nějakou hororovou gamesu.

Všechno je tak, jak má, jen už si začínám říkat, že Bungie už konečně mohli po devíti letech přijít s něčím novým. Něčím, o čem bychom si mohli povídat, co bychom mohli obdivovat, a co by posunulo žánr zase o kus dál. Pár úprav v hratelnosti nejsou dostatečnou záplatou, a vesměs jsem si po nějakém čase připadal úplně stejně, jako při hraní Halo 3. Což na druhou stranu není špatně – vlastně je to "datadisk"…

Klik pro zvětšení (Halo 3: ODST - o vydání a překlad první recenze)Klik pro zvětšení (Halo 3: ODST - o vydání a překlad první recenze)

Pro singleplayerovou kampaň je v ODST dost jednoduchý příběh. Hru hrajete za postavu “The Rookie” (přeloženo zelenáč či bažant), což je prostě bezejmenná postavička bez hlasu a tváře (jako “The Rookie”, za kterého jste hráli v Ghostbusters). Hra vás občas vměstná do kůže jiných postav ve flashbackových scénách (jak neuvěřitelně inovativní prvek!). Pokaždé jsem si říkal, že mě čeká něco nového, nový zážitek z nové hratelnosti. Bohužel jsem byl naivní, vše bylo stejné jako při hře za bažanta.

Máte k dispozici stejný systém “štítů nad ukazatelem zraví”, stále s sebou nosíte dostatek nábojů na pokosení dvou až tří nepřátel (takže uprostřed každé duhé bitky musíte sbírat náboje ze země) a ani si neužijete byť jen náznaku jakéhokoliv RPG systému, takže vaše postava od začátku až dokonce stejně rychle běhá a stejně málo vydrží. Multiplayer z druhého disku obsahuje další mapy, další módy (survival), a je jedinou částí hry, která mě uspokojila. Ve vice lidech je prostě sranda, ale u jaké hry ne?

Pokud žijete a dýcháte pro Halo, spíte v pižamu s motivy Master Chiefa, pak si hru bez přemýšlení kupte. Pokud vás Halo nebere, pak pro vás bude lepší volbou například Raven Squad. Halo 3: ODST je rychlokvaška, na oko se však pekelně hezky leskne. Nenechte se zmást.

Originál v angličtině naleznete na GamerPaper.com.

Klik pro zvětšení (Halo 3: ODST - o vydání a překlad první recenze)Klik pro zvětšení (Halo 3: ODST - o vydání a překlad první recenze)

Halo 3: ODST vychází pro Xbox 360 22. září 2009.

CGwillWin