speciál
Half Life 2 - rozbor videí

Half Life 2 - rozbor videí
Half Life 2 - rozbor videí
00:00, 12.09.2004

Valve od prosince minulého roku zásobovalo hráče celého světa in-game videi, tedy videy přímo ze hry. K příležitosti veletrhu E3 si navíc připravili i další videa, ne přímo ze hry, ale například ukázky různých možností Source enginu, které budou v Half-Life 2 využité. Proto jsme ve spolupráci s Martinem zapracovali na tomto článku - tedy shrnutí toho, co jsme viděli, toho, co nám hráčům Valve odkryli.

Klik pro zvětšení (Half Life 2 - rozbor videí)Docela obyčejný obrázek na kterém je vidět přibližně to co bylo kdysi vidět i v Half-Life 1 - propracované konstrukce přístrojů a vůbec celkově interiérů. V Half-Life 2 nyní nově budete chodit po pláži (vlny na vodě jsou naprosto senzační jak po grafické stránce, tak po té fyzikální,) horách, pušti, ve městě, pod ním a v různých budovách od těch komplexnějších po různé chatky atp. Co však chybí (tohle zjištění mě celkem zklamalo) bude pobyt na Xenu, zkrátka všechno se bude odehrávat na Zemi. Alespoň podle toho co jsem četl. Uvidíme

-obrazek1-" src="/pics/clanky/Robin_12-09-2004-17-58-35_face.jpg" />-obrazek1-" src="/pics/clanky/Robin_12-09-2004-17-58-35_face2.jpg" />

Konečně na nás budou NPC'čka srozumitelně promlouvat nejen hlasem, ale i vizuálně obličejem. Kdo umí dobře anglicky, může odčítat ze rtů. Vaši přátelé i nepřátelé se na nás budou šklebit, mračit, nebo třeba nechápavě zírat. O pohybech tváře G-Mana Valve vypustili minutové video. V této minutě nám G-Man předvedl jakými všemi způsoby se umí tvářit a ze všech jeho "opiček" bylo jasné o co zrovna jde. Za co musím Valve hodně pochválit jsou mimo jiné i oči. Celkově pohyby těla jako celku jsou velmi realistické jak při normálním pohybu, tak při pádu z výšky, při opírání se o zeď třeba rukou, sezení, vstávání ze země, židle atd. Je to všechno opravdu pěkné, ale pár chybiček jsem našel.-obrazek1-" src="/pics/clanky/Robin_12-09-2004-17-58-35_wall.jpg" />

Na tomhle obrázku vidíte jak kulka prostřelila zeď. Nějaké úlomky zdi padají na zem, vypadá to velice efektivně a v pohybu dost reálně. Celkově všechno kolem nás je zničitelné, což se mimo jiné hodí i k zabíjení nepřátel. Budou padat trámy, lampy, kousky panelů... O padání objektů se ještě trochu rozepíšu. Source engine je z hlediska fyziky opravdu hodně promáklý. (Více o Source enginu se dočtete TADY.) Zkrátka když nám padá z výšky nějaký sud a v letu se střetne s jiným objektem, pak můžou nastat dvě, možná i tři situace. Takže když má objekt se kterým se sud střetnul větší hustotu, sud se od tohoto objektu odrazí (skutečně nádherně) a ještě se třeba i zdeformuje. Objekt se deformuje jen tehdy, když je rozdíl hustot a velikosti těles podobný. Deformace sudu a objektu jsou vypočítávána tak, jak jsme se to učili ve fyzice - prostě správně. To platí ve většině situacích. Jediný moment u kterého jsem se zarazil jsem zachytil právě na screenshotu výše. Kulka ze samopalu, která prostřelí zeď o takové tloušťce? Možná to tak má být, ale mně se to nějak nezdá?!

-obrazek1-" src="/pics/clanky/Robin_12-09-2004-17-58-35_gun.jpg" />-obrazek1-" src="/pics/clanky/Robin_12-09-2004-17-58-35_gun2.jpg" />

Takže - co uděláme když po nás někdo hodí gas granát nebo obyčejný granát? NIC! Před výbuchem rozhodně neutíkáme! Prostě vemem do ruky tu správnou zbraň a granát pomocí ní vrátíme jeho vlastníkům. Tuto zbraň můžete používat na přenášení jakékoli věci. Ve videu ji hráč používal často. Jednou po něm střílel chlápek se samopalem, hráč zvednul plechový barel a nesl ho pomocí této zbraně před sebou jako štít. A aby to nebylo málo, ještě barel po svém nepříteli pomocí své zbraně hodil. Potom hráče honili 3 chlápci se samopaly. Hráč vyběhl schody a použil tuto zbraň k přenesení několika věcí (kusy dřeva, zbytky skříní a nějaké polštáře atd.) na schody za sebou. Nepřenášel každou jednu věc, vzal jen matraci pomocí které haraburdí jednoduše smetl. Matrace se pěkně reálně prohýbala, byl to další pěkný moment.

Klik pro zvětšení (Half Life 2 - rozbor videí)Zapálit se dá snad všechno, co by se mělo dát zapálit. Třeba jako to je vidět na tomhle obrázku. Nádherný oheň co Při důkladnějším prozkoumání obrázku je vidět že mozkokrab ještě skočil z hořícího těla a dál útočí. To se bude stávat také často - když mozkokrab ovládne nějaké tělo, vy to tělo v pasu rozpůlíte, stále ještě nemáte vyhráno, protože zbytek těla - jeho vrchní část - si to dál peláší ručmo.

Klik pro zvětšení (Half Life 2 - rozbor videí)Nádherné výbuchy dnes patří ke každé nové hře podobného zaměření. Co Half-Life 2 přinesl nového? Po pravdě moc nového se toho v dnešní době vnést právě do výbuchů nedá (i když to je můj subjektivní názor.) Valve se ale snažili a to je dobře ne Na obrázků výše vidíme jak Strider schytal rakeťákem do těla. Nic zvláštního, výbuch vypadá pěkně. Následuje situace která mě však mile překvapila. Strider má svoji stabilitu, která je raketou mírně narušena a všechno je dobře vidět. Trochu se zakloní a vyrovnává... Potom přichází další pěkný moment, který už je vidět na obrázku níže - teplo (energie,) které při výbuchu vznikne ohřálo Striderovy nohy na takovou teplotu, že je to i vidět - jsou oranžové. Jsou to možná maličkosti, ale o těch je tento článek

-obrazek1-" src="/pics/clanky/Robin_12-09-2004-17-58-35_explosion2.jpg" />

Klik pro zvětšení (Half Life 2 - rozbor videí)Protože Valve vypustili videa ve kterých je Striderů až až (při pohledu na ně se není čemu divit,) je i tento obrázek právě o nich. Jsou vybaveni kulometem, který střílí mně neznámý druh kulek a také speciální zbraní, která ve videích byla použita dvěma způsoby. Jednou pulsně, jednou nepulsně (no snad mi rozumíte :o) Tady vidíte jak Strider používá druhou modifikaci svoji speciální zbraně. Při jejím použití je Strider dokonalým zabijákem či ničitelem. Má maximální účinnost a její destruktivní síla je skutečně obrovská. A aby to nebylo málo, vypadá to všechno nádherně. Před Striderem se začne stahovat obraz směrem do ohniska energie, kterou následně prudce vystřelí do prostoru (v obou případech užití zraně, ale vystřelí jen u pulsní střely.) Tuto zbraň její nositel používá jak na nepřítele, tak na budovy, do nichž nebo skrz které se zrovna chce dostat. Viz. následující obrázky.-obrazek1-" src="/pics/clanky/Robin_12-09-2004-17-58-35_pass.jpg" />-obrazek1-" src="/pics/clanky/Robin_12-09-2004-17-58-35_pass2.jpg" />-obrazek1-" src="/pics/clanky/Robin_12-09-2004-17-58-35_pass3.jpg" />-obrazek1-" src="/pics/clanky/Robin_12-09-2004-17-58-35_pass4.jpg" />Jak vidíte, nepodařilo se mu dostatečně spojovačku mezi budovami rozstřílet (zkoušel to jak svojí speciální zbraní, tak i kulometem) a tak se rozhodl trochu si protáhnout svoje klouby a spojovačku podlezl. Cestou nohou narazil na popelnici, která potom v letu hráče skoro zabila Dá se říci, že Strider je skutečně skvěle vymyšlený a u jeho pohybu i chování jsem nenašel žádnou chybičku. Má sice 40 metrů do výšky, ale cokoli skrze co neprojde prostě rozstřílí, je velice ohrabaný díky třem nohám na jejichž konci jsou železné čepele vyšší než člověk. Ukázka použití těchto čepelí je na obrázku níže.-obrazek1-" src="/pics/clanky/Robin_12-09-2004-17-58-35_strider_vs_human.jpg" />Jednoduchá situace. Ne pro člověka stojícím pod Striderem, ale naopak. Člověk může na Stridera hodit granát, střílet do něj z kulometu nebo z jiné konvenční či nekonvenční obyčejné zbraně. Strider může použít samopal (kanon,) jehož dvěmi dobře umístěnými střelami vybouchne auto, dále může použít svoji speciální zbraň (jen druhou modifikaci, ta první pulsní by asi zabila i jeho samotného) - jedna vteřina by Striderovi stačila k uškvaření slušné skupinky podobných lidí jako na obrázku - a - svoje čepele na nohách. Hle, kde nic tu nic, Strider má chvíli kdy na něj nikdo nestřílí a tak si krásně človíčka vychutnává - zvedá svoji nohu do výše cca 20 metrů nad zem a prudce ji vymršťuje proti nemohoucímu člověku. Probodne ho opravdu solidně, člověk se chvíli reflexivně škube, Strider si ho zvedá před své tělo a pak... No všechno vám říkat nebudu

Klik pro zvětšení (Half Life 2 - rozbor videí)A jak bude vypadat Half-Life 2 na maximální efekty? NAPROSTO SKVOSTNĚ! Určitě většina z vás čtenářů viděla nějaký díl Vetřelce. Když kamera snímala Vetřelcovo tělo, bylo vidět jak se na něm leskne mastnota na kůži. A hle, v Half-Life 2 nejenže se leskne mastnota na kůži této kreatury na obrázku, ale v odrazu je vidět i všechno okolí přesně tak, jak by to mělo vypadat. Mokré kachličky vypadají nádherně, vyleštěné plechy...

Klik pro zvětšení (Half Life 2 - rozbor videí)Klik pro zvětšení (Half Life 2 - rozbor videí)Máme se na co těšit? Já bych řekl, že určitě ano


CGwillWin