speciál
Crysis 2: X360 vs. PS3 vs. PC

Crysis 2: X360 vs. PS3 vs. PC
Crysis 2: X360 vs. PS3 vs. PC
14:18, 24.04.2011

Je tomu přes tři týdny, co společnost Crytek vydala svou první pořádnou hru v proběhnuvší tříletce. S Crysis 2 frankfurtské vývojářské studio dosáhlo úrovně technicky excelentní, graficky výjimečné a v mnoha aspektech zlomové střílečky. Jak jste se mohli dočíst v singleplayerové recenzi, Crysis 2 je prostě radost hrát. Než ale zhodnotíme i multiplayerovou část hry, která si přecijen žádá o něco delší testovací dobu, pojďme se spolu s Digital Foundry vrátit k prvním krůčkům Crysis 2. Přiblížit si, jak vůbec hra vznikla. Dnes naposled a o tom, jaké rozdíly jsou mezi všemi třemi verzemi hry.

Pravděpodobně nejzřetelnější vizuální rozdíl mezi Xbox 360 a PS3 verzí Crysis 2 pramení z diference výchozího rozlišení. Ani jedna z verzí neběží v nativních 720p a obě navíc využívají jiný framebuffer (obrazová odkládací paměť, pozn. Czechgamer).

„1152x720 rozlišení X360 umožňuje maximalizovat eDRAM paměť bez nutnosti uchýlit se k ‘dlaždicování‘," říká hlavní grafický inženýr Cryteku Tiago Sousa. Tento proces u framebufferu Xboxu 360 spočívá v rozdělení obrázku do dvou a více dlaždic. To snižuje výkon, protože každá z nich musí být individuálně renderována. Xbox 360 tedy zjednodušeně řečeno rychleji vykresluje.





„U PS3 jsme po limitacích systémové paměti narazili i na řadu omezení video paměti, takže jsme chtěli velkou část právě video paměti uschovat pro případné další využití,“ vysvětluje Sousa. Číselně šlo a jde o relativně hutných 14MB RAM. Vzhledem k rozdělení úkonů mezi GPU a CPU má tento krok v určitých situacích za následek desetiprocentní narůst výkonu PS3.

Výkonostní analýza Digital Foundry zjistila, že Xbox 360 boduje v situacích, ve kterých hlavní roli představuje grafické vykreslování. Jestliže ale začne být procesor více vytěžován (např. během boje), X360 verze za PS3 výkonostně zaostává.

Klik pro zvětšení (Crysis 2: X360 vs. PS3 vs. PC)

I přes neoddiskutovatelný technologický úspěch se ale vývojářům nepodařilo ve finální verzi Crysis 2 implementovat vše, co zamýšleli.

CryEngine 3 například operuje se speciální světelnou technologií, která poskytuje dokonalé osvětlení scény a její parametry jsou vyhodnocovány přímo za běhu hry. Ne předem, jako v ostatních hrách. Přesto, že byla tato technologie plánována i na obě konzolové verze hry, plně se na ni nedostalo. PC verze se jí však pyšní.

Prestože jsou ale mezi všemi třemi finálními verzemi hry rozdíly, společných prvků mají bezpočet. V tomto smyslu jsme svědky klíčové technologické evoluce z enginu, který poháněl původní Crysis, k enginu, na kterém běží Crysis 2. CryEngine 3 je nyní například schopný vytvořit HDR odraz doslova na každém povrchu. Toho by CryEngine 2 nikdy nebyl schopen.


CGwillWin