Call of Duty, co všechno se nám vybaví pod tímto pojmem? Naprostým ignorantům a odpůrcům počítačových her se vybaví jakési: „Volání do služby“, a budou si myslet kdo ví jaké věci. Ale těm lidem, kteří vědí co se pod názvem Call of Duty skrývá, se vybaví skvělá válečná akce s dokonalou atmosférou a s obrovskou dávkou zábavy, ale naproti tomu s krátkou hrací dobou. Ale tak už to u dnešních her chodí. Už po dohrání prvního dílu a jeho datadisku se dalo předpokládat, že takhle zábavná a úspěšná akce se dočká pokračování. A opravdu od dubna je pokračování oficiálně potvrzeno a nese jednoduchý název Call of Duty 2. Hra nás znovu zavede na bojiště druhé světové války (Většina lidí tvrdí, že bojiště druhé světové války jsou už ohraná a většina z nich se také velice mýlí.).
Kampaně, koření každé hry...
V CoD 2 se setkáme se třemi kampaněmi, z nichž v každé budeme hrát za jednu ze tří stran známých z prvního dílu a vžijeme se do osudů čtyř hrdinů. V ruské kampani se podíváme na zasněžené pláně matičky Rusi a užijeme si i bitvu o Stalingrad v roli vojína Vasilije Ivanoviče Kozlova, v americké pak budeme sledovat osudy desátníka Billa Taylora z Army Rangers a užijeme si bitvy v den D, prý se dočkáme mise samostatného vylodění v
Normandii jako v Medal of Honor. A nakonec se v Britském tažení zavítáme do úplně nového prostředí, Severní Afriky, kde se vžijeme do osudů dvou hrdinů. Jedním z nich bude skotský tankista, který zatím nemá žádné jméno a tím druhým bude seržant Davis z Montgomeryho armády. S nimi se podíváme na známá bojiště, jimiž jsou například: Libyjský Tobruk, Egyptský El Alamein a Tuniské Toujane z roku 1943 a ve všech těchto bitvách budeme svádět kruté boje s vojáky Ervina Rommela známými pod jménem Afrika Korps. Vedly se spory také o německou kampaň, ale té bychom se mohli dočkat až v datadisku. Kampaně budeme moci procházet postupně, jak to tvůrci připravili a vžít se tak do osudů čtyř hlavních hrdinů, nebo chronologicky podle data, takže nejdříve bude nutné dohrát bitvy jednoho roku, aby se odemkly bitvy z dalšího roku, z toho vyplývá, že když ve hře narazíme na slabší misi a zasekneme se, tak budeme moci dokončit ostatní mise v daném roce a až potom se nervovat u mise, ve které jsme se kousli. Mapy, mapky, mapičky... a hlavně AIBitevní mapy se dočkaly značného přepracování hlavně z hlediska jejich velikosti. Bojiště budou až čtyřikrát větší, než byla v předchozím díle, a proto budeme mít mnohem více volnosti. Další novinkou je i plnění úkolů. Úkoly budou pevně stanoveny, jak to známe i z ostatních her, ale pořadí jejich plnění bude záviset jen na hráči. Hráč si bude moci vybrat, jestli bude plnit úkoly podle toho, který je nejblíže a bude tak pokračovat ve stálém frontálním útoku, nebo jestli obejde klidně celé bojiště a vpadne nepříteli rovnou do týla a užije si tak více zábavy a akce. Větší využití poskytne možnost nepozorovaného postupu, takže hráč lépe využije rozmarů počasí a kouřových granátů. Když se dostáváme ke granátům, tak do zbraňového arzenálu přibylo přibližně patnáct nových kousků, mezi nimiž najdeme třeba německou ostřelovací pušku Gewehr 43, Panzershreck a spoustu dalších skvělých kousků. K boji budeme mít možnost využít spoustu různých skvěle zpracovaných vozidel a tanků. Vojáci budou mít také možnost přelézat různé ploty a nižší zdi, což je dost užitečná vlastnost, která v jedničce scházela. Zážitek ze hry bude mnohem realističtější a autentičtější nejenom díky větším mapám, ale hlavně díky tomu, že ze hry zmizely skripty a nahradila je plnohodnotná umělá inteligence, která se bude starat o skvěle vypadající model chování počítačově ovládaných protivníků a hlavně se vojáci nebudou objevovat když postoupíte k určitému bodu, nebo vykonáte určitý úkol, ale už od začátku mise bude přesně stanoven jejich počet a jejich reakce bude záležet jen a jen na vašem postupu, takže už je konec s tím, aby vojáci při opakovaném hraní byli na stejných místech. Díky umělé inteligenci si vaši spolubojovníci budou předávat a pořvávat na sebe informace o nepřátelských pozicích, ale nebudou to pořád dokola ta stejná slova, je připraveno 20000 řádků dialogů, takže se nemusíme obavát, že bychom dokola poslouchali tu samou větu. Značný vliv na chování vašich spolubojovníků a jejich bojeschopnost bude mít počasí, to znamená, že při písečné bouři nebude možný rychlý frontální útok a při hustém dešti se vojákům nebude chtít vylézt ze zákopu. Velkou nevýhodou prvního dílu byla velice krátká hrací doba, která se pohybovala přibližně kolem deseti hodin. Vývojáři slibují, že hrací doba se minimálně zdvojnásobí.
Grafika? Quake 3 engine? Nikoliv!
Autoři tentokrát nesáhli po upraveném enginu z Quaka III, ale vsadili na nový engine vlastní výroby, jenž se nemá za co stydět. Připravovaný engine se může pochlubit podporou nejnovějších technologií jako jsou: specular a normal mapping, stínování v reálném čase, dynamické osvětlování a plná podpora pixel a vertex shaderů 3.0. Přepracování se za tu dobu dočkaly i všechny modely postav a vozidel, oproti předchozímu dílu bude mít většina z nich až dvakrát více polygonů. Screenshoty vypadají skvěle, ale přesto vývojáři slibují, že budou myslet i na majitele slabších počítačů. Díky dobovým fotografiím a výletům na místa, kde se udály významné bitvy mají vývojáři dost materiálu pro výrobu opravdu autentických bojišť a screenshoty jsou toho jasným důkazem. Trailer dokazuje, že hra se opravdu povedla a není jí snad co vytknout. V bitvě o Němci držené město Toujane začínáte s pár spolubojovníky, vítr si pohrává s místní vegetací a všude panuje poklidná atmosféra. Najednou se poklidný ráj mění v peklo, všude vládne zmatek, jsou slyšet výkřiky vašich umírajících spolubojovníků a hra vás strhává do děje a vy si naplno užíváte skvělou filmovou atmosféru. Po bitvě se vám naskytne smutný pohled na rozbořené město, zvířený prach a zničené hořící tanky a mraky mrtvých na opuštěných a tichých ulicích.
Jedinou věcí, o které se autoři vůbec nezmiňují je multiplayer, třeba nás čeká nějaké překvapení v podobě nějakého převratného způsobu multiplayerových bitev, ale to zatím nikdo neví, ale určitě se to všichni dozvíme na podzim letošního roku (zatím je plánován listopad), kdy je plánováno vydání této boží akce.