preview
S.T.A.L.K.E.R. Shadow of Chernobyl - MP

S.T.A.L.K.E.R. Shadow of Chernobyl - MP
S.T.A.L.K.E.R. Shadow of Chernobyl - MP
00:00, 27.08.2006

Se hrou S.T.A.L.K.E.R. Shadow of Chernobyl už to v minulosti nejednou vypadalo hodně špatně. Na internetu kolovaly zprávy o problémech a taškařicích vývojového týmu s THQ, nebo dokonce o tom, že jeden z vývojářů opustil studio a vzal si s sebou část zdrojového kódu enginu hry. Kdo by těmto zvěstem nevěřil, když bylo vydání hry tolikrát odloženo a první screenshoty ze hry se dají přes Google najít už z roku 2002?

Ovšem minulost, ať už je jakákoli, nezabránila tomuto nesmírně očekávanému RPG z tajemného prostředí Černobylu dorůst do „finální“ podoby. THQ nás o tom chtělo přesvědčit nedávným oznámením a následným potvrzením přibližného data vydání, které stanovilo na první kvartál roku 2007. Ale to už je přece ohraná písnička, chceme větší důkaz! Pokud vám tato věta po přečtení tiskovky THQ prosvištěla myslí, či vám i delší dobu vrtala v hlavě, bozi z THQ i pro vás přichystali další hojivou zprávu. Demoverze S.T.A.L.K.E.R. Shadow of Chernobyl se měla objevit na herním veletrhu Games Convention 2006 v Lipsku.

Klik pro zvětšení (S.T.A.L.K.E.R. Shadow of Chernobyl - MP)Klik pro zvětšení (S.T.A.L.K.E.R. Shadow of Chernobyl - MP)

Zdrávstvuj, stalkere

A tak jsme se tam hned na zahajovací den vydali, našli stánek THQ, probyli se až k počítačům se S.T.A.L.K.E.R.em, postavili se do řady a čekali, až budeme na řadě, koukajíc přes rameno hráčům před námi. Na přibližně devíti počítačích bylo nainstalováno multiplayer demo hry a nešlo si nevšimnout hned několika spadnutí hry, či celé sítě, milionů nepříjemných lagů, oči rvoucích chyb v enginu (fyzika i grafika) a celkově už předtím, než jsme se dostali k jednom z počítačů, jsme si o hře stihli udělat celkem nepěkný obrázek. Ale nepředbíhejme, pokud jsem vás teď zklamal, možná, že vám ještě zpravím náladu.

CTRL+ALT+Delete a lagy

Multiplayerové demo se spouštělo přes GameSpy Arcade klienta a při několika výpadcích a následných pokusech o spuštění síťové hry bylo nadmíru jasné, že v tomto směru ještě je co dolaďovat, protože zatímco z tohoto klienta šla hra spustit bez problémů, ze samotného menu hry to už bylo tak 50 na 50 a pokud měli přítomní zástupci vývojářů/THQ co dělat, pak se to točilo právě kolem neustálého znovunahazování hry na tom, či onom počítači. S.T.A.L.K.E.R. navíc v některých chvílích dost silně lagoval. Jen ten nahoře ví, zdali to bylo vinou pochybné sítě, či hry samotné. My každopádně víme, že tohle by se na prezentaci hry na herním veletrhu takového formátu nemělo stávat.

Klik pro zvětšení (S.T.A.L.K.E.R. Shadow of Chernobyl - MP)Klik pro zvětšení (S.T.A.L.K.E.R. Shadow of Chernobyl - MP)

Někteří hráči od počítačů často odcházeli se skloněnou hlavou a z výrazu na tváři bylo mnohým z nich možno vyčíst něco jako: „Tak tohle opravdu ne…“ Aby také ne, když do někoho nasázeli nejednu dávku nábojů z bezprostřední blízkosti a nemohli se radovat ze soupeřovi smrti, nýbrž té vlastní. Zkrátka klasika. Nepříjemné bylo také občasné propadnutí polygonem, ale dost už tohoto tématu.

Counter-Strike deathmatch

MP část S.T.A.L.K.E.R.a, tak, jak byla prezentována na GC, nám představila pouze jednu mapu, ve které jsme si to ostatními stalkery rozdávali v deathmatchi. Nedá se vyloučit, že se jednalo pouze o jeden z několika MP módů hry, to se uvidí až ve finální verzi. Po respawnu, pokud máte dost peněz, si můžete koupit nové zbraně, oblečení, či různé další příslušenství a to jen trochu poupravenou formou, nežli ve známém Counter-Strike. Jediná věc, která mne překvapila, bylo obohacování vaší zbraně o různé další komponenty - můžete si tak váš oblíbený prostředek zkázy uzpůsobit na takové použití, které se ve vámi vybraném stylu hry nejvíce hodí.

V jediné dostupné mapě jsme si nemohli nevšimnout několika anomálií, přičemž každá měla nějaký jiný dopad či účinek na šílence, jenž do ní vkročil. Byla celkem sranda sledovat, jak nějaká trubka leze do blíže nespecifikovatelného kusu vzduchu, ve kterém se záhy začne jeho postavička nekontrolovatelně točit, až praskne a umře. Pařit v prostředí Černobylu deathmatch je asi celkem riziko i se špuntovkama.

Klik pro zvětšení (S.T.A.L.K.E.R. Shadow of Chernobyl - MP)Klik pro zvětšení (S.T.A.L.K.E.R. Shadow of Chernobyl - MP)

Hratelností je S.T.A.L.K.E.R. na slušné úrovni, pokud zrovna nejste nuceni se vypořádávat s lagy. Velice mne potěšil fakt, že si autoři pohráli s chůzí stalkerů. V traileru na S.T.A.L.K.E.R. z roku raz-dva, který máme v přehrávači, jste si mohli všimnout už ne zcela moderního kulhání nohou, ale to už je minulost. V každém případě stále je možno vypozorovat mírné klouzání bot po zemi. Chování zbraní je takové, jaké byste čekali. Těžší kousky je složitější udržet na uzdě, ale zato dokáží natropit slušnou neplechu, u lehčích kousků je situace opačná. Na hratelnosti krapet ubírá věc, o které se rozepíši níže, a to fyzikální stránka hry, kterou S.T.A.L.K.E.R. předvedl skutečně neoslnivou.

Ozvučení

Atmosférické hudby jsme si v MP demu překvapivě moc neužili, ale na tu si počkáme a v singlu se jí určitě i dočkáme. Osobně se mi líbí zvuky zbraní a kulek dopadajících kolem vás. Postupné tříštění skla jen tak pro radost vám prozradí, že pro každý materiál a efekt po dopadu kulky, je přichystáno opravdu hodně druhů zvuků. Co nás však opravdu rozhodilo byla hláška „headshot“, jakoby vystřižená z úplně jiné hry z prostředí nějakého cirkusu.

Grafika a fyzika

Jak už jsem zmínil, fyzika a grafika hry byly asi největším zklamáním, které jsme se si zažili. Pokud jsme v posledních dobách mohli na internetu vypozorovat nové DX9 screenshoty s bloom efektem (či HDR?), tak takováto podívaná se zde opravdu nekonala. Dokonce když se nyní podívám na screenshot z roku 2002, zdá se mi hezčí, než prezentované demo. Textury jsou sice mnohem čistší a jasnější, ale některé, zejména světelné efekty enginu X-Ray, jsou prostě příšerné. Například, když jdete kolem nějakého většího zdroje světla a necháte si osvítit zbraň s vaší paží, na prstech můžete zcela jasně zpozorovat každý jeden polygon. Jeden je osvícený jinak, než druhů, a tak to prostě nevypadá hezky. Dalo by se pokračovat, ale můj osobní závěr je takový, že autoři vypli veliké množství efektů kvůli tomu, aby hra v MP standardně běžela i na slabších počítačích.

Klik pro zvětšení (S.T.A.L.K.E.R. Shadow of Chernobyl - MP)Klik pro zvětšení (S.T.A.L.K.E.R. Shadow of Chernobyl - MP)

U fyzikální stránky hry je to podobné - v tomto ohledu je na vyšší úrovni snad i stařičký Counter-Strike, kde sice není moc možností ukázat možnosti fyziky hry, ale alespoň vás CS ušetřuje prazvláštních chyb typu propadávání polygony, leháro mrtvoly dvacet čísel nad zemí a podobně. Naštve také fakt, že některá skla lze vysklít a některá ne, ač třeba vypadají zcela stejně. Pokud by měl S.T.A.L.K.E.R. vyjít v této podobě, myslím si, že ho to hodně srazí.

Konec dobrý, všechno dobré

Ale jak už jsem zmínil, dle mého názoru se na Games Convention prezentovala narychlo modifikovaná hra, alespoň co do fyziky a grafiky. Vždyť se stačí podívat na nové screenshoty, které minimálně tu grafickou stránku hry zachraňují o tisíce procent.

Těžko soudit S.T.A.L.K.E.R. Shadow of Chernobyl jako celek jen podle deathmatch multiplayeru. Autoři si své dítko střeží jako oko v hlavě a nejspíše k tomu mají sakramentsky velký důvod - tímto demem to dali hodně silně najevo. Vypadá to, že singleplayer bude masakr (Radši si to všichni přejme od Ježíška, jistota je jistota.)


CGwillWin