Vývojářské středisko Obsidian si s Role-playing hrami přátelsky tyká, neboť právě v jeho dílnách se vdechoval život titulům Neverwinter nights 2 či KotOR. A nyní v kalifornské centrále studia nabývá dospělých rysů i hra Alpha Protocol, která v mnohém útočí na dnešní modly RPG žánru jako takového. Autoři se pyšní nejedním povedeným počinem, avšak mnoho her v jejich pracovnách také skonalo. Za všechny vyzdvihněme například Aliens RPG, kterému Sega předurčila doplnit trojici Aliens her. Jistě všichni víte, jaký škaredý osud je potkal. Colonial Marines se chtě nechtě odebralo do šuplete s navždy promlčenými tituly, a tak táhnou znovuzrození Vetřelci a Predátoři do boje pouze s jedním pěšákem.
To však okusujeme zcela jiné téma. Alpha Protocol se vzhlíží v bondovkách a vůbec všech akčních dramatech s charizmatickým hlavním hrdinou. Dusný a vydýchaný vzduch, který momentálně vyplňuje prostor okolo RPG her, pilně filtruje ve svěží alpský vánek především neúplná trilogie Mass Effect. Té se podařilo nalákat čerstvou sortu hráčů a zorganizovat jakousi postupnou proměnu názorů všech skeptiků, kteří v RPG titulech vidí jen umaštěné „WoWkaře“ či fanatické „Baldurs Gateaře“. Alpha Protocol rovněž staví z neokoukaných materiálů. Na stříbrném plátně se, pravda, několik Thortonovi podobných klaďasů proběhlo, na monitorech mu však vyšláplo pěšinku jen pramalé množství předchůdců.
Přímá konkurence Mass Effectu hráče omotá do příběhu, v němž neonovými světly bliká nápis zrada. Hlavnho hrdinu v ní vykoupaly orgány jemu nadřízené. Thorton se zpovídal úřadům nejvyšším, díky čemuž se nyní potýká s mezinárodním komplotem v politickém spektru. Bývalý agent CIA za svými zády objevuje nemilosrdného ohaře jménem Interpol a na útěku spřádá spiklenecký plán, na jehož konci hodlá znovu nastolit pořádek i v těch nejvlivnějších kruzích.
Silná atmosféra čiší z každého áčkového RPG. I Alpha Protocol razí cestu přikování hráče k obrazovce. Sílu dějových zvratů kontrolujete čistě a pouze vy kliknutím myši. K rozhovorům a dialogům se ještě propracujeme, nejen tam vám ale vývojáři přenechají dirigentskou taktovku volně v dlaních. Pakliže vyznáváte styl, kterým si ve filmech zjednává respekt kupříkladu Rambo, hra vám bez obtíží vyjde vstříc. Hledáte-li útočiště ve stínech a rádi na sebe příliš neupozorňujete, lze si i tímto způsobem proklestit cestu k cíli. Vývojáři se chlubí, že vaši obrazovku nemusí poskvrnit ani kapka krve. Zajímavá výzva, že? Obzvlášť příznivci ryze „fisherovského“ formátu si jistě přijdou na své.
V proslulé sérii Grand Theft Auto hrdina zkupoval objekty, v nichž pak hráč ukládal hru či vykonával jiný druh činnosti. Michael v Alpha Protocol rovněž využije podobně získaných obydlí, aby zde vytvořil jakousi základnu či safehouse, v němž pak doladí vzhled nebo se vyzbrojí před nadcházející misí. V těchto místech také proběhne jakýsi Thortonoův upgrade skillu. Platí neochvějné pravidlo: Čím víc danou akci využíváš, tím víc se v ní zlepšuješ. Základny se stanou hráčovým odrazovým můstkem, jakmile si nějakou neopatříte, těžko se hnete v příběhové linii dál.
Nedílnou součást hry tvoří rozhovory. Namluvíte toho opravdu hodně, neboť právě z dialogů vyplynou důležité střípky, z nichž si pak Michael, potažmo hráč, složí mozaiku celkového dějového uzlu. Zamotaného vskutku precizně. Model, jenž aplikuje BioWare ve svém skvostu, si kolegové z Obsidianu pozměnili k obrazu svému. Slova, jimiž své dialogové společníky obdaříte, se pak výraznou měrou odrazí v závěrečných partiích hry. Odhadujete dobře, vývojáři načrtli hned několik možných scénářů. Vyvstává tedy myšlenka dlouhodobé trvanlivosti. Hned jí však křižuje další úvaha, zda vůbec hráči u počinu vyčkají až do konce.
Svým oponentům lze v dialogu jasně naznačit, jakým směrem se celá debata bude ubírat. Pakliže zvolíte tón laskavého dědečka, zapůsobíte tím sice na určitou škálu NPC, ovšem zbytek vámi zcela určitě pohrdne. Protipól střízlivému vyjednávání obstarává agresivní vyhrožování, kdy osobě přiložíte hlaveň ke spánku a zalaškujete cosi ve smyslu, že vás již od rána svrbí prst na spoušti. Dotyčný pak milerád vykoupí svůj osud z vašich rukou za cenu prozrazené informace, která vás následně zavede k dalšímu pojítku ve spletitém ději.
Pomocí rozhovoru se také zbavíte nudy, jelikož se většinou po skončené rozprávce odeberete k další misi. Někteří zadavatelé vyznávají stealth provedení celého úkolů, druhé pro změnu potěší, když v místě výkonu práce nezůstane kámen na kameni. Jednotlivé mise si budete moci vybírat, a dokonce se ocitnete před volbou, pro jakého ze zadávajících daný úkol splníte. V zájmu korektnosti pak musíte kalkulovat s faktem, že odmítnutá osoba vyčlení pro misi někoho jiného. A vzájemná konfrontace s cizím agentem se může změnit v tuhý boj. Existuje ještě jedna varianta. Rozehranou misi a úkol s ní spojený zkrátka a dobře vypustit. Nikomu se přeci smluvně nezavazujete. Pohání vás touha po mstě, nikoliv vidina splněného cíle.
Graficky se Alpha Protocol netváří příliš vyspěle. Tvůrci se zřejmě domnívají, že i bez elitního grafického enginu vyprodukují hru, jež v herní branži dobude mety nejvyšší. Lokace postrádají nápad, dalo by se snad tvrdit, že i lesk či jakýsi punc originality. Přítomné jedince, kteří shlédli oficiální představení hry, rozčaroval především nenápadný a v šedém průměru se potácející grafický háv. Nicméně nesuďme dne před večerem, Alpha Protocol ještě definitivně z vývojářských počítačů nezmizela.
Při pohledu na takto směle se tvářící titul se rojí celá kupa otázek. Autorům se evidentně zachtělo zacloumat s výsostným postavením Mass Effectu a připravit titul, který s ním rozehraje vyrovnanou partii. Nakolik svědomitě se Alpha Protocol zhostí svého náročného údělu, se dozvíme v jarních měsících tohoto roku. Toto shrnutí nejnovějších poznatků by vůbec nevzniklo, kdyby tvůrci dodrželi dříve slíbený, a nutno říci že dosti šibeniční, termín konec října 2009. Agent při honbě za spravedlností nakoukne na všechny běžné platformy – tedy na PC, Xbox360 a PS3. Těšme se na něj, potenciál v něm dřímá obrovský.