Tuhle značku asi netřeba nikomu blíž připomínat. Operation Flashpoint je asi pro každého tuzemského nadšence srdeční záležitost. Není tajemstvím, že to byli právě borci z brněnské Bohemia Interactive, kteří před mnoha lety vdechli tomuto produktu život. Jak se to s ním ale mělo dál jistě víte, právo na značku si přivlastnili Codemasters a Bohemia Interactive se pokusila prorazit s vlastním produktem zvaným ArmA.
A zatímco tuzemští tvůrci dál přísně plnili normy pro nefalšovanou simulaci, Codemasters se daleko víc podvolili dnešnímu trendu. Operation Flashpoint: Dragon Rising z minulého října ale díru do světa v žádném případě neudělalo. Přitom se k němu upíralo velké množství zraků, většina lidí jej vnímala jako velmi silnou konkurenci právě české Armě, která by snad mohla být i velmi kvalitním počinem, kdyby se ale vyvarovala zbytečných bugů.
Dragon Rising upevnil Codemasters v přesvědčení, že cestou ryzí simulace to nepůjde. Už třeba proto, že hráčská obec vyznávající tento druh zábavy buď vymírá, nebo přechází na daleko akčnější arkády, jejichž názvy všichni dobře známe.
A tak to vypadá, že trendu, který nastolilo Modern Warfare 2 se pomalu podvolí i tahle, kdysi dávno silně realistická záležitost. Militaristi asi utrousí slzu, protože se jim pod rukama rozplývá jedna z posledních her, které ještě razí cestu nefalšované simulace. Byť o realističnosti Dragon Rising by se asi na srazu vojenského klubu daly vést spory. To však nic nemění na faktu, že Red River bude arkádou. Sice ne tak okatě naskriptovanou a lineární, ale stále bližší Medal of Honoru než Armě.
Dějová linie nás zavede do Tádžikistánu. Přesně do jeho nehostinných končin totiž prchla afghánská armáda povstalců přeskupit své řady. To Američané nemohou nechat bez povšimnutí a tak se společně s vámi jako jedním s mariňáků vydají zbytky afghánského odporu definitivně zničit. Jenže co by to bylo za válku – alespoň tedy tu virtuální - kdyby v ní nehrála žádnou roli Čína. I ona se do konfliktu přimíchá a původně nevýrazný konflikt se tak rázem mění v seriózní válečnou vřavu.
Nyní už jí ale neabsolvujeme ve volném světě. Ten totiž vývojáři seřízli na několik rozsáhlých pasáží, v nichž budete coby hráč vykonávat zadané úkoly. Byť nová území nezaujímají plochu několika set čtverečních kilometrů, jako tomu bylo minule, rozhodně nabízejí dostatek prostoru pro oběhnutí nepřítele či jinou lest. Sbohem dejte řízení vrtulníků či tanků, zůstal jen džíp.
Vývojáři tenhle krok zdůvodňují jednoduše: Máte se přece sžít s mariňákem, a který mariňák kdy pilotoval vrtulník? Dá se to vyložit různě, ale doufejme, že získaný čas autoři vynaloží na zušlechtění těch herních mechanismů, které to potřebují.
Jako třeba na umělou inteligenci. Codies slibují, že IQ nepřátel se má zvýšit. A netýká se to jen jich, lépe by si měli počínat i vaši spolubojovníci. Díky bohu odzvonilo jejich nekonečnému motání se kolem hráčova hledí, za což kolikrát zaplatili životem. Povely jim nyní navíc budete klást mnohem rychleji, účelněji a efektivněji, což se hodí v přestřelkách a jiných stresových situacích.
Krok vstříc běžnému hráči udělali tvůrci i co se týče střílení. Nebude prý chybět možnost automatického zaměření. Zda se nevyhne i PC, to není jasné. Každopádně zase chybí vykouknutí zpoza rohu. Prvek i v simulaci poměrně nutný. Vymizí také situace, kdy hráče zasáhli do nohy a on pak celou misi odkulhal. V Red River s v mošničce nesete třeba udělátko, které vás bez obtíží vyléčí. Zadrž slzu, militaristo.
Do každé mise půjdete s vybavením, jaké si sami zvolíte. A nutno dodat, že čím hrdinněji si v boji počínáte, tím rychleji se vám umožní přístup k novým serepetičkám. Za každou dobře mířenou kulku vás hra odmění zkušenostními body, které zužitkujete právě nákupem nových předmětů. Což se hodí, neboť jiné nářadí použijete k boji uprostřed lesa a jiné k dobývání nepřátelské tvrze. Navíc před každým úkolem si sami zvolíte své zaměření. Buď se z vás stane granátometčík, průzkumník, střelec nebo kulometčík.
Co asi mnohého zarazí, je fakt, že Red River bude postrádat klasický multiplayer. Jestli chce plout ve stejných vodách jako její konkurenti, zůstává z toho rozum stát o to víc. Vývojáři ale uklidňují. Absenci deathmatche má prý vynahradit perfektně zvládnutý co-op mód. V něm si může hráč s kamarády nejen projít celou kampaň, ale navíc i několik dalších módů.
To, že chybí standardní multiplayer by ale přesto mohl někdo vnímat jako velkou zradu. Autoři se mu vyhnuli prý proto, že se báli kontroverzních reakcí z okolí. Jistě vzpomínáte na aféru kolem Medal of Honor. Úplně nejlacinější výmluva to sice není, přesto jako kdyby nám Codies neříkali úplnou pravdu.
Máme se ale těšit na skutečně pěknou grafiku. Zprávu o jejích kvalitách vypustili před nedávnem zahraniční novináři, kteří měli možnost se hrou strávit několik chvil. Vozidla vypadají ošuntěle, prostředí je zaprášené a celkově působí dost věrohodně. Ono ještě aby ne, když tvůrci podnikli cestu do střední Asie a fotili, co jim přišlo pod objektiv. Díky tomu přivezli tisíce fotek krajiny, tržišť a měst, které se, doufejme, ve hře opravdu objeví.
V průběhu příštího roku hra vychází pro všechny tři největší platformy. Red River ze sebe pod tíhou situace sňala nálepku simulace, která beztak jen mermomocí držela na přebalu minulého dílu, a rozhodla se postavit po bok velikánů dnešní moderní FPS. Anebo se naopak rozhodla stát jen jakousi alternativou pro ty, které už nudí skripty ve všech těch Battlefieldech a Modern Warfarech, ale na Armu si netroufnou. Ať už tak či jinak, už teď si troufám říct, že to bude velkolepá zábava. Jenže. Bude to stačit?