Tiskové zprávy hlásaly, že na letošním GameFFestu se veřejnost a novináři dočkají světové premiéry hratelné demoverze slibného kyberpunkového RPG od českých vývojářů Dreadlocks. Člověk by si tedy myslel, že se toto oznámení stane hlavním lákadlem celé videoherní odnože festivalu PragoFFest. Ovšem jen najít tělocvičnu, z níž se stala pro tuto chvíli prezentátorská místnost, byl quest ne nepodobný těm nejobtížnějším ve třetím Dragon Age. Ukázalo se, že s podobnými potížemi se potýkali i jiní, a tak se nakonec v tělocvičně se sto padesáti židlemi, objevilo jen několik zbloudilců.
Dex má být čistě cyberpunkové RPG, které v sobě míchá to nejlepší hned z mnoha klasických her – trochu si prý bere z Deus Ex, něco zase z prvních dvou Falloutů. Podílí se na něm však jen několik málo osob, z čehož jen dvě pracují na hře na plný úvazek. Jistě tedy cítíte, že v pražské mini-vývojářské dílně se nekutí nikterak rozsáhlý počin. Dokládá to i fakt, že tvůrci byli schopni už po třech měsících vývoje vypustit do světa hratelnou demoverzi. Hotov ještě není ani příběh, který zbývá propojit. S důležitými částmi v ději.
Přestože tedy tvůrci přivezli v podstatě jen fragment, jistý obrázek na hru si už udělat lze. Ovládáte postavu ve světě, který se hemží padouchy a podivnými existencemi. RPG prvky vám dovolí vymodelovat si postavu k obrazu svému a naučit jí různým druhům boje. Buď takovému, kdy se nepozorovaně plížíte kolem nepřátel, anebo naopak velmi hlučnému a silovému. V tiskové zprávě jsem se dočetl, že půjde o propracované souboje a taktiku, ovšem systém, který tvůrci předvedli, by se dal jako propracovaný označit snad jen po několika panácích lihoviny Drak. Byť jsme byli ubezpečeni, že ještě dojde k hodně změnám, stejně jsem přesvědčen, že nic kloudného už z něj nezávislá pražská parta Dreadlocks nevymáčkne.
Potenciál je však možný hledat v multiplayerových arénách, kde na vás kromě soubojů samotných čekají i různé postranní questy. Potěší taky přítomnost českého dabingu na velice slušné úrovni. Tvůrci hru vydávají kromě PC také na speciální konzoli Ouya. Funguje na platformě Android a do budoucna by mohla vzbudit nemalou vlnu zájmu v herním průmyslu, protože je levná, výkonná, přenosná a futuristický design může také udělat hodně. Vychází letos v březnu.
Dex by se měl prezentovat jako oldskůlové RPG, které spíš než srovnání s nejnovějšími počiny, hodlá v hráči vzbudit trochu nostalgie po hrách z let minulých. Ty ještě měly náboj, atmosféru a dokázaly toho i bez jednoho „D“ víc než výkonné trojáčkové počiny dnešních dnů. Pro tuto cílovou skupinu bude Dex darem z nebes. Ostatní ale patrně ohrnou nos nad grafickou jednoduchostí, zpátečnictvím a podivným level designem, který pro staromilce vůbec podivný není, ba naopak – vyvolá tuny vzpomínek na propařené noci.
Minimálně kvůli vlasteneckému cítění by však stálo za to hru vyzkoušet a dát tvůrcům šanci. Dočkáme se jí někdy v průběhu tohoto roku.