Minulý podzim se na povrch světa dostal trailer jedné hry, který pěkně zamíchal se žaludečními šťávami nejednoho hráče. Slyšeli jste o Hatred? Ne? Tak koukněte na trailer níže a pochopíte, proč je hra již teď nenáviděná a proklínaná.
A co kdybychom vám řekli, že společnost Epic Games stojící za Unreal Enginem 4 se cítila natolik dotčena brutalitou Hatred, že poprosila vývojáře o vymazání svého loga ze závěrečného slideu? To už je tím pádem opravdu něco.
Já sám o sobě ten rozruch okolo Hatred z části chápu a z části ne. Hatred je silně kontroverzní, o tom žádná. Avšak není to tak napůl stejná hra jako každá jiná v kategorii 18+? V GTA si každý druhý človíček libuje v zabíjení nevinných lidí jakožto NPCček. God of War v brutalitě nějakých zakončení při zabíjení nepřátel by si též s Hatred mohl podat ruku. Ano, tam zabíjíte mytické potvory, ale i tak. A co takový původní Wolfenstein? Tam to také nebyl zředěný rajčatový protlak, nýbrž krev.
Vývojářům ze studia Destructive Creations navíc jde přesně o to, v čem Hatred rozdělil hráče na dva tábory – kontroverznost. Hatred na svém webu popsali jako hru, se kterou se snaží jít proti době. V době, kdy se spousta her snaží být „správná“, „pěkně barevná“ a „politicky korektní“, Destructive Creations jdou opačnou cestou. Brutální hra s temným designem, kde VY jste ten špatnej chlápek, co prostě všechny nesnáší a jde se vyřádit. Nezáleží na rase nebo pohlaví. No prisoners, kill ‘em all.
Obrázek na Hatred jste si tedy mohli udělat a můžete začít uvažovat, o co se v tomhle článku snažíme. Opravdu velikým způsobem Hatred potopit ve stylu masmédií? Ukojit tím své choutky, které se rovnají Řezníkovým songům ve stylu Ta Holka V Mym Sklepě? Jak by řekl Leonardo NoOscaro, eh, pardon, Leonardo di Caprio, ve snímku Vlk z Wallstreet: "Absolutely Fuckin' Not."
Když jsem tak pročítal komentáře u Hatred jako takového, tak jsem si tak v duchu říkal, jestli právě tímhle nenahráli internetoví uživatelé vývojářům do karet. Toto dílko by si totiž normální lidé vyvíjející hry za rámeček nedali. Naštěstí jsem se ve svém názoru ujistil, jak záhy zjistíte v pokračování tohoto článku. S týmem Destructive Creations jsme si připravili menší rozhovor.
O Hatred zatím víme to, že se tam bude vraždit. Hodně vraždit. Je však toto jediný cíl polských vývojářů? Vyhrát cenu nejbrutálnější a nejnechutnější hra současnosti?
Mohl by ses nám prosím představit? Ať víme, s kterým konkrétním vývojářem vašeho týmu máme tu čest.
Ahoj, jmenuji se Przemysław Szczepaniak a v Destructive Creations zastávám funkci manažera vývoje. S Jarosławem Zielińskim, šéfem Destructive Creations, se známe už dlouho a oba jsme po dlouhé roky získávali zkušenosti s herním průmyslem. Poté, co Jarosław založil Destructive a sehnal tým, se otázal, zda bych se k jejich projektu Hatred nechtěl připojit. V zásadě se tu starám o většinu marketingových věcí.
O čem vůbec Hatred je? Bude se prostě běhat po městě a vraždit, nebo zde budou i nějaké úkoly/příběh?
Hatred je izometrická střílečka s obrovským zbrojním arzenálem. Nejdříve budete zabíjet, protože hrajete za psychopata a to je to hlavní. Postupem času však budete muset přemýšlet nad taktikou boje, neb útoky policie, popřípadě jiných speciálních jednotek, budou časem sílit. Uvědomíte si, že nejde jen o únavné a hnusné zabíjení lidí - Hatred je též umělecké dílo, pokud se budeme bavit o herních lokacích, animacích a hlavně fyzice ve hře.
Od vydání traileru uplynula nějaká doba. Kam se posunul vývoj samotný?
Hodně dobře, dostává se nám obrovské podpory od fanoušků (Díky, lidi!) a poté, co jsme prošli přes Steam Greenlight, naše motivace o dost stoupla. Vše jde jako po másle, tudíž by neměl nastat žádný problém s datem vydání.
Jak jsem již zmínil v úvodu, oznamovací trailer Hatred vyvolal mezi spousty lidí veliký poprask. Hatred jede na Unreal Enginu 4, což je záruka vysoké kvality a herního zážitku, avšak když na něm lidé z Epic Games dělali, netušili, co by se s ním mohlo provádět za techtle mechtle. Epic Games tedy požádali, aby se jejich logo ze závěrečných titulků vymazalo.
Nebyl to však jediný problém, se kterým se studio Destructive Creations muselo potýkat. Když se dostali na Steam Greenlight a okamžitě začali sbírat hlasy ze všech stran, Steam jejich hru z Greenlight systému vykopnul. Naneštěstí pro některé bylo rozhodnutí nakonec změněno. Pomohl tomu sám veliký Gabe Newell.
Jak se díváš na to, že jste z traileru museli odstranit loga společností, které si tam nepřály být?
Loga jsme do traileru museli vložit, protože tak je to napsáno v autorském zákoně a my jsme chtěli tvůrce enginu zakomponovat do závěrečných titulků. Tuším, že chápu, proč nás Epic Games poprosili, abychom jejich logo odstranili - Hatred je hodně kontroverzní a my jsme skrz toto nechtěli mít žádné problémy. Unreal Engine je dostupný pro všechny, kteří si jej zakoupili legální cestou. To, že logo New Yorkské policie je obchodní značkou, jsme nevěděli. Jeho odstranění nám po prosbě též nedělalo žádný problém.
Podobnou situaci jste zažili na Steamu, kdy jste byli na chvilku vyšoupnuti z programu Steam Greenlight. Jak vám to připadalo? Jako výsměch? Pokus o cenzuru?
Nejprve to pro nás byl šok. Během pár hodin jsme dosáhli téměř 13 000 hlasů a poté jsme byli odstraněni. V tu chvíli jsme museli rychle přemýšlet nad dalšími možnostmi, než propadnout panice. Naštěstí jsme měli připravena zadní vrátka, avšak bez Steamu by distribuce hry byla daleko složitější. Ano, nad myšlenkou cenzury jsme přemýšleli, dokonce i o konspiračních teoriích, ale pouze jeden člověk z Valve všem připomenul, o čem Steam je. Gabe Newell totiž řekl: "Steam je o vytváření obsahu od tvůrců a spotřebitelů." Tímto jsme byli šokováni podruhé, tentokrát ale v tom pozitivním ohledu, jelikož Hatred se tím pádem na Steam Greenlight vrátil. :-)
Nejen ze strany herních společností se na Destructive Creations snesla vlna kritky. Samotní hráči si z Hatred udělali boxovací pytel pro vybití svých nervů. Vývojáře nazývali "děvkami, vyžadujícími pozornost". Jarosław Zieliński to z části i přiznal, a prý to podle něj vyšlo na výbornou. Avšak je nutno podotknout, že existují i "pravé děvky, vyžadující pozornost, jelikož internetoví hrdinové se opět ukázali, a snažili lidem vnutit, že Destructive jsou neonacisté a podobné blbosti."
Hodně lidí z Destructive se to krapet dotklo, neb při druhé světové válce ztratili kus svojí rodiny. Samozřejmě za to mohlo tehdy nacistické Německo. Ostatně, pokud máte dobrou angličtinu, jejich a Zielińskiho prohlášení si můžete přečíst na oficiálním webu vývojářů v sekci News.
Hatred rozdělil hráče na dva tábory, jedni vás uznávají, druzí ne. Byl to záměr?
Věděli jsme, že se v médiích objeví nějaký rozruch. Věděli jsme, že přicházíme s kontroverzností, ale to, co se stalo, přerostlo naše očekávání. Mezi média, hráče, vývojáře, se to rozšířilo jako virus. Myslím tím, že to je mnohem víc, než jsme očekávali, a abych byl upřímný, mělo to velice pozitivní dopad.
Dostali jste nějaké vyhrůžky o žalobě nebo dokonce o smrti?
Ne a věřím, že ani nedostaneme. :-) Vždyť je to jenom počítačová hra s fiktivními charaktery.
Hatred se bude muset popasovat už jenom s přijetím od hráčů a novinářů. Hra jako taková určitě bude mít zaryté odpůrce, kteří již teď mají rozepsané 5% recenze, ale beztak se najdou i "normální" lidé, jež hru přijmou jako takovou odreagovačku, u které se nemusí přemýšlet, a po půl hodině hraní z nich stres z práce či školy vyprchá a budou se moci vrátit do normálního života.
Už víte, kdy bude Hatred hotový? Nebo původní datum vydání, druhý kvartál roku 2015, přetrvává?
Datum vydání je stejné, jak jsme oznámili, čili druhý kvartál roku 2015. Kdyby se cokoliv změnilo, jistojistě bychom dali každému vědět. Ale podle plánu bychom neměli očekávat žádné odklady hry.
Hatred toho má za sebou už dost, nicméně pořád se drží a je vidno, že herní komunita po hře i přes její brutalitu touží. Když pomineme zmíněnou brutalitu a podstatu hry, máme tu vcelku zajímavý titul, jež se může pochlubit luxusní grafikou v temném pojetí, nemalým destruktivním modelem a i tím příběhem no, přeci jen, tohle se denně na herních pultech neobjevuje. Proč asi? Není to "správná" hra. A ideologii Destructive Creations už známe.
Každopádně my v redakci se na hru rozhodně těšíme. Poslední dobou se špatně hledají dobré hry, které by nebyly pouhým pokračováním svého 11. dílu, nebo které nevykrádají známější tituly, popřípadě nepřišly s něčím, co tu ještě nebylo.
Za pár měsíců se tu sejdeme znova, tentokráte už s recenzí Hatred. Jestli se potvrdí moje domněnky, nebo to opravdu bude jen nudná vyvražďovačka a já zklamu sám sebe ve svém přesvědčení, to se ještě uvidí.