F1 2015

F1 2015 - recenze
F1 2015 - recenze
13:33, 17.07.2015

Fanoušci formulí už asi nějaký ten měsíc netrpělivě vyhlíželi, kdy se dočkají nového ročníku závodního simulátoru od společnosti Codemasters, a konečně se dočkali. I k nám do redakce dorazil letošní ročník formulí, a tak jsme s ním strávili několik hodin a objeli všechny okruhy letošního i loňského ročníku tohoto prestižního motoristického klání.

F1 2015 je ročníkem přelomovým, kterého se již nedočkají majitelé konzolí PlayStation 3 a Xbox 360 – a po něm ani žádného dalšího dílu, jak tvrdí vývojáři. Zároveň však je to první díl vycházející na konzole nové generace. Sliby ohledně toho, jak bude hra vypadat, co vše bude obsahovat, které jsme slyšeli od Codemasters, byly poměrně značné, pojďme se podívat, jak se jim to povedlo.

Klik pro zvětšení (F1 2015 - recenze)

Kam se poděly všechny herní módy?

Asi právě v herním obsahu je tento díl poznamenán tím, že jde o kompletně předělaný nový díl se vším všudy. Sami můžete posoudit v bonusu k recenzi, jaké herní módy hra obsahuje.

Napadá mě velmi blízká spojitost s loňským prvním dílem hokejového simulátoru od EA Sports NHL 15, který byl, co se týče herního obsahu, vysloveně nedodělaný, a až následně jej autoři do hry dodávali pomocí patchů. V případě F1 2015 jsme se dozvěděli - ještě pár dnů před vydáním, že nebude obsahovat kariéru a nebudou ji dodávat, ani v následných DLC či čemkoliv jiném.

Ještě si však nemohu odpustit zmínku o tom, že si nebudete moct se svým kamarádem hru zahrát u jedné televize nebo monitoru, protože hra neobsahuje split-screen, což se u tohoto typu her úplně nabízí. Takže jediná možnost, jak si užít závody s lidskými oponenty, je zcela logicky přes multiplayer. Ten však nabízí mnoho režimů, které hrající hráče rozsortují do mnoha „košů“, takže jste ve finále rádi, že závodíte s pěti kolegy. Myšlenka je opravdu dobrá: dát hráčům možnost vybrat si, jaký typ závodu chtějí absolvovat, jen jej poněkud chudší hráčská základna nedokáže maximálně pokrýt. Pokud se vrátím zpět ke kamarádovi, je pochopitelně možné si vytvořit vlastní závod, kam si jej můžete pozvat, a nastavit si, za jakých podmínek, kde a na jak dlouho budete závodit. Ale každý pěkně na své konzoli.

Tak jako v televizi

Věc, která nepochybně patří k celému seriálu F1, je veškerý předzávodní a pozávodní doprovodný program, v podobě jednotlivých rozhovorů se závodníky, tiskové konference, sexy promoterky, spousty servismanů v depu, atd.. Tento díl se svým zpracováním měl, dle vývojářů, blížit spíše přímému televiznímu přenosu závodu, jenž hrajete. Na co jsem byl zvyklí z minulého dílu, zde je takové "polovičaté". Ano, naleznete zde několik pěkných záběrů na jezdce, mechaniky a různé inženýry - a to jak před závodem, tak i po závodu. Samozřejmě nechybí pěkné vyhlášení vítězů i se šampaňským, ale pokud má hra vypadat nebo spíše se blížit televiznímu zpracování, tak mi něco chybí.

Klik pro zvětšení (F1 2015 - recenze)

Ohledně toho, kde se mi líbilo, když se hra blížila televiznímu zpracování, mohu zmínit například jinou herní sérii od 2k Games – NBA 2k15: předzápasová analýza ze studia s odborníkem, postřehy od redaktorů přímo ze střídačky, rozhovory s hráči po zápase a spoustu dalších a dalších drobností, jež dovedlo tuto věc do dokonalosti. Ano, vyčítat, že hra nemá během závodu komentář, by nebylo fér, to si ani moc nedokážu představit, ale po závodě by mohl krom replaye celého závodu být přítomen i sestřih nejdůležitějších okamžiků závodu s příslušným komentářem a následným rozhovorem s jezdci.

S tím souvisí i nepříjemný pocit v případě herních režimů World Championship nebo Pro Season, že hraju několik samostatných velkých cen a nikoli jeden šampionát. Když totiž pomineme jednotlivé velké ceny, jediné, co vás celým šampionátem provází, jsou jen dvě tabulky s celkovým počtem bodů jednotlivých závodníků a stájí. Žádné novinové titulky, žádné doprovodné akce, žádné upoutávky na blížící se velkou cenu – nic. U pořádného televizního zpracování si toto dokážu naprosto živě představit.

Klik pro zvětšení (F1 2015 - recenze)

Čekání na zelenou....

Ale nechme herní režimy a televizní zpracování být a pojďme se podívat na to, co je na závodních simulátorech to nejdůležitější, a to, jak se samotná hra hraje, jak autentické a realistické jsou závody sami o sobě.

Než usedneme do samotné formule a pustíme se na trať, zmíním se o tom, pro koho by hra mohla být určena. Díky možnosti nastavení si jednotlivých asistentů, přesněji řečeno pomocníků, kteří vám pomáhají formuli lépe ovládat, si ji mohou užít jak fanoušci spíše arkádových závodů tak fajnšmekři, kteří mají rádi, když je automobil nenechá ani na sekundu v klidu a oni musí dávat neustále pozor na to, aby se nepřetočili nebo nedostali smyk.

Klik pro zvětšení (F1 2015 - recenze)

S tím souvisí i umělá inteligence vašich oponentů, kde je na výběr ze šesti možností. Můžeme tedy říci, že si vybere snad každý. Problém je v tom, že mezi jednotlivými obtížnostmi jsou velké skoky, a tak se vám může stát, že na obtížnosti medium vyhráváte s přehledem a na hard jste "bezkonkurenčně" poslední. Co ještě u umělé inteligence musím zmínit je, že oponenti jsou nesmírně agresivní.

Jakmile ale usedneme do formule, je hned znát, že se jedná, co se týče hratelnosti, o určitě nejlepší ročník této série, což nepochybně zajišťuje od základu navržený engine ECO Engine 4.0 rozdělující váš monopost na více než 20 samostatných částí, které zajišťují autentický zážitek z jízdy. K nastavení a pohrání si s formulí máte spoustu "hejblátek", která mají vliv na samotnou jízdu.

Klik pro zvětšení (F1 2015 - recenze)

Samozřejmostí je možnost si vybrat, s jakou sadou pneumatik se na trať pustíte. A hlavně to může být i alfou a omegou celé strategie závodu (občas i otázka štěstí). Pokud do depa zajedete vyměnit pneumatiky, a za tři kola se z jasného počasí vyklube luxusní slejvák, nebudou vaše pneumatiky déšť zvládat a dají vám to pěkně najevo (ano, dynamické počasí je zde zastoupené a mění se relativně věrohodně). Obecně, pneumatiky je dobré opečovávat a chránit během samotného závodu, což zajišťuje nově navržený systém Force Feedback , který vám dává vědět o tom, jak formule přilne k závodnímu okruhu, a jakmile pocítí nějakou nerovnost nebo nepřirozený jev, dává vám to na vašem ovladači/volantu vibracemi najevo.

V souvislosti s novým systémem se nevyplácí opravdu nic podceňovat. V nadějně rozjeté velké ceně Brazílie jsem v polovičce závodu jemně škrábnul pravé křídlo. Myslel jsem si, že je to pouhý škrábanec, v depu jsem to ignoroval a nevyměnil. Jenže o pár chvil později se dozvídám, že pravé křídlo už neumožňuje vyvinout takový přítlak, tzn. pravotočivé zatáčky už nejsem schopen projíždět v takové rychlosti –velká cena Brazílie se tedy stala jedním velkým Game Over.

Klik pro zvětšení (F1 2015 - recenze)

U zatáček nesmím zapomenout zmínit, že jsme byli z dřívějších ročníků zvyklí na poměrně časté penalizace při skoro jakémkoliv nájezdu na obrubník. V případě letošního ročníku bych nazval „traťové komisaře“ poněkud benevolentnějšími – v některých případech až moc. Což o to, pokud jezdíte sami, je jen na vás, jestli budete jezdit čistě nebo využívat menšího zkrácení, ale věřím, že v multiplayeru to bude využíváno hojně.

Slibovaný nový kolizní systém se již fyzikálně i vizuálně dočkal poměrně výrazného zlepšení. Oproti minulému ročníku se vše chová o dost lépe. Sice to stále není úplně 100% realistické, ale z větší části jsem spokojen a už se dá říci, že kolize působí autenticky.

Kde si to zajedu

Nicméně, podle předpokladu si můžete své dovednosti vyzkoušet na všech okruzích v sezoně 2015 a 2014. Je pravdou, že většina okruhů je stejná a jen pár se jich liší. Pochopitelně nechybí tak prosáklé okruhy jako je městský okruh v Monaku, noční závod v Bahrajnu nebo zbrusu nový okruh v Mexiku.

Tratě působí jako věrné kopie originálu, tady si autoři dali opravdu záležet v každém detailu. To už nicméně bylo i v dřívějších ročnících, je ale pravda, že zrovna tato herní série si na těchto věcech dost zakládala.

Klik pro zvětšení (F1 2015 - recenze)

Grafický skvost

Na F1 2015 se nesmírně hezky kouká a grafické ztvárnění vypadá naprosto dokonale. Dokonce si troufám říct, že hra vypadá velmi podobně jako Project CARS. Ano, mohou se najít někteří rýpalové, kteří řeknou: „Ale tohle vypadá hůř...“, osobně si to však nemyslím. Každý titul v některých detailech exceluje a jiné jsou jen nadprůměrné, ale výsledný koktejl vypadá fakt luxusně. A hlavně pokud začne pršet, grafická stránka věci vynikne na maximum. Jsem schválně zvědav, kam se až může tento žánr her ještě dostat.

F1 2015 běží v rozlišení 1080p s poměrně stabilní frekvencí 60 Hz, takže není třeba obávat se neplynulosti jízdy, různých záškubů nebo opožděných reakcí při ovládání. Po této stránce hra běží opravdu spolehlivě a je radost si užívat plynulost jízdy.

Klik pro zvětšení (F1 2015 - recenze)

Co dodat

Pokud překousnete fakt, že hra nenabízí tolik režimů, na kolik jste byli zvyklí z předchozích ročníků, a spokojíte se „pouze“ s rychlým závodem, šampionátem - ať už vámi nastaveným nebo přednastaveným pro hardcore hráče nebo multiplayerem -, hru si určitě užijete.

Po závodní stránce musím přiznat, že se F1 2015 řídí poměrně hezky a díky možnosti zapnout si při jízdě některé pomocníky se hra stává přístupná i méně zdatným řidičům, a proto si ji mohou zahrát hráči napříč celým herním spektrem..

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Cenega

Klik pro zvětšení (F1 2015 - recenze)

81%