komentář
V XCOM 2 budete bojovat proti emzákům a to je chyba

V XCOM 2 budete bojovat proti emzákům a to je chyba - komentář
V XCOM 2 budete bojovat proti emzákům a to je chyba - komentář
10:19, 19.09.2015

Pokračování strategie XCOM: Enemy Unknown už je oznámené hezkých pár měsíců a Take 2 nás od té doby zásobuje trailery, obrázky a informacemi. Přibudou nové typy vojáků, nepřátel, zbraní, podpora modů. Oh, a taky se to bude odehrávat po tom, co XCOM prohrál první válku o Zemi. Což je celkem divné, protože já si zcela jasně pamatuji, že jsem ji tenkrát vyhrál.

Klik pro zvětšení (V XCOM 2 budete bojovat proti emzákům a to je chyba - komentář)

Není úplně běžné, že by pokračování hry bralo v potaz možnost, že by hráč mohl původní hru prohrát. Většinou se počítá s tím, že ji vyhrál a je celkem jedno, jaký konec si vybral (Deus Ex), přinejlepším přizná, že tahle možnost existovala ale ukáže, že není platná, kanonická (Mass Effect 3). XCOM 2 bych pochválil za to, že má odvahu se proti tomuhle trendu vzepřít, ale mám dojem, že je to jen proto, aby mohla být dvojka v podstatě stejná hra jako jednička.

Celkem pochybuji, že někdo plánoval nějakou rozsáhlejší příběhovou linku skrz několik XCOM her. The Bureau nemá na Enemy Unknown prakticky žádný vliv (Co se stalo se vším tím výzkumem a zbraněmi?) a Enemy Unknown sice nahazuje několik příběhových linek, které naznačují na možnost pokračování (Co byli zač Outsideři? Na co chtěli Etherealové připravit lidstvo?), ale v trailerech na dvojku po nich není ani stopy. Kanonizace špatného konce tak byla asi nejjednodušší možnost, jak zachovat styl “utiskované, špatně vyzbrojené lidstvo čelí pokročilejší, silnější hrozbě”, aniž by se musel pokrok z prvního dílu kompletně vymazat, jako to bylo např. u původního UFO: Enemy Unknown a jeho pokračování X-COM: Terror from the Deep.

Klik pro zvětšení (V XCOM 2 budete bojovat proti emzákům a to je chyba - komentář)

Dobrý příklad jak navázat na vítěznou hru byl až třetí díl X-COM: Apocalypse - většina technologií z minulých her zůstala zachována (byť ve výrazně nerfnuté podobě) a nová mimozemská hrozba byla opět neznámá, divná, cizí. Ale vymyslet něco podobně originálního pro každé potenciální pokračování není nic snadného. Jenže stejně tak budou mít vývojáři problém vymyslet, o čem bude XCOM 3, až dvojka nevyhnutelně zboří všechny prodejní rekordy. Bude ta počítat s tím, že hráč prohrál oba dva předchozí díly?

Ale jak teda druhým dílem navázat na vítězný konec prvního, aniž bychom museli představit ještě větší, ještě horší mimozemskou hrozbu, která se celou první hru někde flákala? První díl začíná citátem A. C. Clarkea: “Existují dvě možnosti. Buď jsme ve vesmíru sami, nebo nejsme. Obě jsou stejně děsivé.” a prozkoumává druhou možnost. Co takhle prozkoumat tu první?

Po vítězném konci jedničky všichni cizáci umřeli společně s hlavním Etherealem, Země je osvobozená a může začít pracovat na tom, aby si zahojila rány, které ji cizácká invaze způsobila. V takovou chvíli se ale nevyhnutelně objeví staré spory, které ta invaze dočasně odsunula na vedlejší kolej - rasové, náboženské a třídní konflikty, boj o přírodní zdroje a abychom byli aktuální, tak i strach z imigrantů z území zničených nebo ovládaných emzáky. A XCOM je v pozici, kdy má hromadu technologií, na které si jistě všichni ostatní brousí zuby - nové zbraně, letadla, zdroje energie, možnosti jak přímo manipulovat s lidskou myslí a pokud jste hráli i Enemy Within, tak i kybernetické implantáty a genetické modifikace, ale zároveň je to stále jen relativně malá organizace (jedna základna, maximálně několik stovek zaměstnanců) závislá na Koncilu 16 národů.

Klik pro zvětšení (V XCOM 2 budete bojovat proti emzákům a to je chyba - komentář)

Co byste v tuhle chvíli udělali vy jako velitel XCOMu? Nechali byste se rozpustit Koncilem, všechny technologie předali do jeho rukou a tím rozšířili už tak dost velkou propast mezi pokročilými a rozvojovými zeměmi? Nebo byste se vzepřeli rozkazům a technologie vypustili volně do světa pro všechny, včetně teroristů a diktátorů? Nebo byste se odřízli od světa a technologie před ním bránili a skrývali, jako Bratrstvo Oceli ve Falloutu? Každý z těchhle scénářů je zajímavý odrazový můstek pro strategickou hru zaměřenou na diplomacii a geopolitický konflikt, a s těmi má Firaxis celkem dost zkušeností. Ale to by znamenalo udělat XCOM 2 a ne XCOM podruhé.

A když už chtějí udělat tu samou hru podruhé? Hru, kde ze skryté podzemní základny vysílá technologicky zaostalé lidstvo malé skupinky vojáků a vědců bojovat proti tajemnému a pokročilému nepříteli? Vždycky je tu licence Stargate SG-1. Někdo by se jí měl chopit, dokud jsou ti herci stále naživu.


CGwillWin