Když jsem poprvé slyšel o Novus Inceptio, říkal jsem si, že na první pohled vypadá přesně jako to MMO, které už pár let nosím v hlavě. MMO, které se bude soustředit víc na průzkum, přežití a kolonizaci neznámého prostředí než na questy a PvP. Takové, kde vaším nepřítelem nebudou nekonečně se respawnující moby a jiní hráči, ale nehostinná příroda. Takové, kde budou mít hráči na to prostředí vliv a budou si ho moci přizpůsobit tak jak budou chtít, bez omezení na eventy předpřipravené vývojáři. Samozřejmě, že jsem ho musel vyzkoušet.
Jenže během první půlhodiny moje nadšení opadlo. Tohle není moje vysněná hra, alespoň zatím ne. To, že se čas od času objevují nějaké bugy, nebo že mi počítač tu hru úplně nestíhá, se od hry v Early Access dá čekat. Ale už v tutorialu jsem viděl všechny ty nešváry MMO, které mi na tomhle žánru vadí. Přeplácaný interface, pomalý pohyb v obrovských prostorách, složitý inventář, truhly, co po vybrání předmětů zmizí a k tomu omezení nosnosti hráče. Každá činnost je stejná - kliknete na tlačítko a čekáte, až se naplní teploměr. Krátce po skončení tutorialu jsem narazil na craftovací Hlavu 22 - abych si vyrobil základní nástroje, potřebuju kladivo; abych si vyrobil komponenty na kladivo, potřebuju kladivo. Blegh. Navíc byla ve hře noc a nebylo nic vidět.
Druhý pokus už dopadl o něco lépe. Venku byl den a hra vypadala i po stažení grafiky nádherně. Zhruba podzimní příroda, jezero, tráva a listí chvějící se ve větru, které krásně osvětlovaly anomálie - portály do různých prostředí, kde lze (teoreticky) najít výbavu a předměty. Taky jsem zjistil, že za mnou létá drona, ve které můžu skladovat všechny svoje věci bez omezení nosnosti. Tutorial se odehrával ve sci-fi věži a mapa tvrdila, že takových je po světě víc, tak jsem se rozhodl k nejbližší dojít. Třeba tam najdu kladivo nebo něco jiného, zajímavého. Po cestě se mi vybavovaly podobné poutě, které jsem absolvoval v Minecraftu. Je škoda, že nezačínáte se slepou mapou, alespoň by měl člověk pocit, že něco objevuje.
Podobně jako v Minecraftu bylo dosažení cíle trochu zklamání. Na chlup stejná věž jako ta moje, pár anomálií, ale nic zajímavého v nich. OK, podíváme se na zoubek craftingu a postavíme něco vlastního. Ukázalo se, že kladivo můžu vyrobit, jen musí být nejdřív dřevěné. Vyrobil jsem si pár základních nástrojů a začal stavět dům, obyčejnou kostku 2x3. Tady jsem narazil na nedostatek craftovacího systému - všechno trvá ukrutně dlouho a není způsob, jak to urychlit nebo automatizovat. Například na stavění potřebujete lano. To vyrobíte tak, že nejdřív zkombinujete tři kusy trávy, abyste dostali vlákno. Dvě vlákna zkombinujete do nitě. Na lano ale potřebujete dvě nitě. Všechny komponenty ale vyrábíte po jednom, bez možnosti dát další do fronty nebo vyrábět víc naráz, a také jste omezeni staminou - když vám dojde, výroba se přeruší a musíte počkat, než se vám doplní. Na jedno lano tak potřebujete 43x kliků v inventáři a craftovacím menu. Na mou skromnou chatku 2x3 jsem potřeboval (kromě dřeva, které taky trvá úděsně dlouho) 22 kusů lana. Doufám, že vás baví klikat! Chatku jsem nakonec postavil asi za hodinu a půl, ale pocitově to trvalo mnohem déle.
A co dál? Vypadá to, že ve hře bude i nějaké zemědělství, nářadí na něj můžu vycraftit, ale nepovedlo se mi ho použít a in-game nápověda o něm mlčí. Prozkoumávat dál? Mapa je od začátku odhalená a nevypadá to, že by někde bylo cokoliv zajímavého. V anomáliích mají být truhly s craftovacími recepty, ale po skončení tutorialu jsem nenašel ani jeden. Stavět? Pro přežití to není potřeba a i kdybych v tom světě chtěl udělat svou značku, je to úděsně zdlouhavé a výsledek nestojí za to. Bojovat? Zkusil jsem se poprat se dvěma kraby, málem mě dostali a stejně z nich nepadlo nic zajímavého. V tuhle chvíli mám prostě pocit, že už jsem viděl všechno, co Novus Inceptio nabízí a můžu ji s klidem opustit.
Celkově bych Novus Inceptio popsal jedním slovem - nedodělaná. Jako by byla celá vytvořená z placeholderů [FEATURA PŘIJDE SEM]:
- [BOJ PŘIJDE SEM] - sestává se jen z klikání na protivníka a interface na něj není úplně připravený
- [CRAFTING PŘIJDE SEM] - chybí jakákoli automatizace, customizace craftěných předmětů a systém získávání nových receptů
- [SURVIVAL PŘIJDE SEM] - hra sleduje kromě zdraví i hlad,žízeň, teplotu, únavu, ale nezdá se, že by na čemkoliv z toho výrazně záleželo a najít jídlo nebo vodu není problém
- [RPG PŘIJDE SEM] - používáním se zvyšují hodnoty skillů, ty mají vliv na výsledek činnosti, která je používá, ale celé je to takové bez smyslu
- [MMO PŘIJDE SEM] - musíte si vytvořit účet a hrát online, vaše postava se ukládá do cloudu, ale ve hře zatím nikoho nepotkáte
Na tomhle místě bych asi měl napsat něco o tom, že tahle hra má velký potenciál, ale problém je, že se sice může stát přesně tou hrou, po které toužím, ale stejně tak se může stát tisícem úplně jiných her. Byť obsahuje pár zajímavých nápadů, v tuhle chvíli je ještě příliš brzo čekat od ní cokoliv konkrétního. Jsem ale zvědavý, jak bude vypadat třeba za rok.
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti McMagic Productions.