Po několikaměsíční exkluzivitě na PlayStation konečně na PC přistáli Helldivers. Jak dopadli? Padnou vám do noty nebo vám shodí Windows? Bál jsem se nepovedeného portu, ale už po pár minutách mi spadl kámen ze srdce. Podrobnější dojmy z hraní ze sebe vysypu dál a slibuji, že už bez slovních hříček. Na recenzi PS4 verze padnete (pardon) tady.
V Helldivers se vtělíte do role člena titulární speciální jednotky drsných, vesmírnými větry ošlehaných esesáků, která plní mise na různorodých nepřátelských planetách. Necháte se shodit z oběžné dráhy, vyhodíte do vzduchu tohle, zavraždíte tamtoho, pozabíjíte tolik a tolik nepřátel, zavoláte si odvoz, na lodi upgradujete a přezbrojíte a jedete znovu. A nejste v tom sami. Na mise s vámi mohou jít až tři další Helldiveři ovládaní jinými hráči, každý se svojí vlastní výbavou. Ta se sestává z pistole, granátů, hlavní zbraně, pasivního bonusu a čtyřech stratagemů - takticko-logistické podpory, které vám po zadání kombinace kláves shazují z orbity a zahrnují těžké podpůrné zbraně, vojenskou techniku, dělostřeleckou podporu a další výbavu, kterou můžete na misi potřebovat. Na to vše se díváte kamerou ve statické výšce která vždy zabírá všechny Helldivery naráz.
Moment. Izometrická kooperativní akce? Až čtyři hráči probíjející se pestrými prostředími? Kouzla aktivovaná kombinací kláves? To Arrowhead udělali znova Magicku? Ne tak docela. Přes zmíněné podobnosti dokázali úpravou herních mechanik dát Helldivers úplně jiný styl a osobnost. V Magicce jste mohli kouzlit všechna kouzla neomezeně a oživení spoluhráče bylo otázkou stisku tří kláves. To z ní dělalo chaotickou srandu, kde velká část zábavy spočívala v (ne)úmyslném zabíjení spolubojovníků. V Helldivers si musíte na začátku mise vybrat čtyři stratagemy, které mohou být omezené počtem nebo cooldowny a pro oživení musíte držet Ctrl a zadat ↑↓→←↑, během čehož je z vás skvělý terč. Zatímco Magicka byla spíše "parta lemplů jde na LARP", Helldivers jsou napínavější, drsnější, taktičtější a mají více možností spolupráce, která může začít už při výběru výbavy: "Nestačilo by nám jedno, dvě Resupply místo toho aby každý člen tahal svoje vlastní?" "Já vezmu bazuku, ty náboje, já budu střílet, ty dobíjet." "Kryjte mne, jdu zneškodnit bombu!"
Pokud vám teď vrtá hlavou, proč jsem druhém odstavci použil zrovna slovo "esesáci", tak dost možná budete mít problém s příběhem. Helldivers jsou totiž jednotka ve službách Super Země, která představuje dystopickou vizi budoucnosti s iluzí demokracie, trestem smrti, povolenkami na cestování a na děti, propagandou a samozřejmě třemi různými genocidními válkami. To vám připomíná intro, posádka lodi, herní encyklopedie, updaty z fronty, news ticker, hlášky ve hře a lebka, kterou mají Helldivers ve znaku. Nemám nic proti hrám, které se pokusí takováto témata nějak uchopit, ale o to se Helldivers nesnaží. Inspirace Hvězdnou Pěchotou je zjevná, ale podle mne tady nebyla na místě. U takovéhle hry by příběh měl být spíše ještě černobílejší a postavit vás na stranu dobra (Battlefield Hardline, Unreal Tournament) a nebo třeba být kompletně abstraktní (Geometry Wars).
Multiplayerové hry jsou vždycky tak dobré, jako vaši spoluhráči. Můžete sice hrát mise sami, ale v takovém případě bývá problém najít obtížnost, která není nehratelně těžká nebo směšně snadná. Bez ostatních hráčů máte totiž jen omezený počet automatických oživení, která vás často hodí přesně doprostřed těch příšer, které vás zabily. Naštestí hraje celkem dost hráčů a není problém se připojit i do už probíhající mise. K dispozici jsou čtyři krátké zprávy (Ano, ne, jdi, stůj), textový i voice chat. Jen je škoda, že různé aspekty kooperace, jako je napr. asistované přebíjení těžkých zbraní, nejsou pokryty v tutorialu. Helldivers je taky jedna z mála PC her, které mají lokální multiplayer. Stačí připojit a ve hře nakonfigurovat gamepad a můžete hrát. Bohužel mají všechny postavy hrající lokálně podobné jméno (Steam nick+číslo), takže na obrazovce bude trochu chaos.
S tím souvisí i customizace Helldiverů. Jak postupujete po levelech, odemykáte nové helmy, zbroje a pláště a ty můžete kombinovat. Bohužel se na hru díváte z takové výšky a úhlu, že to, jak krásně vypadáte, úplně neoceníte. Všichni Helldiveři jsou navíc zabarvení do žluta a mise jsou překryty barevnými filtry, takže se stane, že koukáte na cizího a divíte se, proč nereaguje na ovládání, zatímco ten váš je zaseklý někde v rohu.
Vaše zbroj je ale jen kosmetická. Jak postupujete ve hře, získáváte bodíky, za které můžete upravovat vaše zbraně a stratagemy. Každý má několik upgradů, které výrazně zlepšují jejich vlastnosti, zkracují cooldowny, přidávají bonusy a tak dál. Velká část výbavy je bohužel schovaná v placených DLC.
Jednotlivé mise přispívají do galaktické kampaně, která zahrnuje tři fronty - boj proti broukům, kyborgům a robotům. Každá fronta má svůj vlastní postup, ke kterému přispívá plnění jednotlivých misí a je možné je vyhrát i prohrát. Jednotlivé rasy se liší hlavně kosmeticky - brouci jsou žlutí, kyborgové červení a roboti modří. Každá má nějakou progresi jednotek od základního kanónfutru až po těžce obrněné kolosy, každá má malé hlídky, které při objevení Helldiverů vyhlásí poplach a přivolají posily. Liší se v detailech - brouci nemají moc útočníků na dálku, kyborgům zase scházejí neviditelné jednotky, brouci mají area denial jednotku, která ze země vypustí chapadla útočící na to, co mají v dosahu, roboti mají area denial jednotku, která přetne bojiště zdí, přes kterou projdou jen roboti. V pozdějších fázích hry jde o výraznější rozdíly, kterým bude potřeba přizpůsobovat výbavu a taktiku, ale jádrem hry "střílej po všem, co se pohne" moc nezamíchají.
Helldivers je skvělá hra na odreagování, do které můžete kdykoliv skočit a za pár desítek minut odehrát několik misí. Ty jsou dostatečně rozmanité, do určité míry procedurálně generované a mají dostatečně široký výběr obtížností i úkolů, které musíte plnit. V PC verzi jsou zahrnuta obě rozšíření, která dosud vyšla, můžete si také koupit edici, která zahrnuje všechna DLC. Chybí jí ale něco extra (kromě podpory LAN), díky čemu by si na počítačích našla trvalejší místo.
Za poskytnutí hry děkujeme firmě Arrowhead Game Studios.
Recenzovaná verze: PC Press Beta