Tak, ako každý rok, tak aj tento rok sme sa zúčastnili press konferencie, ktorá mala za úlohu informovať publikum a širokú verejnosť (prostredníctvom novinárskych článkov) o aktuálnom stave akcie, dosiahnutých míľnikoch a prípadných vízií do budúcnosti. Za stôl zasadli hlavné tváre akcie IEM - George Woo, Ralf Reichert a Lee Machen. Túto trojicu sprevádzal samotný starosta mesta Katovice – Marcin Krupa, ktorý preložil čisto anglicky ladenú konferenciu plynulou poľštinou. Áno, bolo to pomerne zvláštne a z môjho pohľadu vysoko neprofesionálne ale proti gustu....
Začiatok konferencie sa niesol v sumarizácií dosiahnutých čísel, ktoré vypadali viac, ako sľubne. Oproti minulému roku sa objem fanúšikov e-športu zvýšil v o 12%. Vyhliadky na rok 2016? 12 % je objem, ktorý by sa dal nazvať triezvym. Optimistické odhady sú ešte omnoho vyššie. K týmto číslam pridám svoju osobnú skúsenosť, ktorá odhady jednoznačne potvrdzuje. Objem fanúšikov oproti minulému roku bol viditeľne vyšší už na prvý pohľad, každopádne rád počkám na oficiálne čísla.
Téma sa pomaly presunula k samotnému progamingu a k jeho štruktúre. IEM organizuje turnaje po celej planéte a hľadá talentovaných hráčov, ktorý ukážu svoje schopnosti na lokálnych turnajoch. Zameranie Intelu a ESL nie je cielené len na Európu alebo Severnú Ameriku. Opak je pravdou. Organizátori sa snažia svoje talenty hľadať v rozvojových krajinách, kde hráči nemajú také obrovské možnosti realizácie a fungujú v diametrálne odlišných podmienkach, ako my. A darí sa? IEM je vrcholový turnaj, ktorý predchádza množstvo lokálnych turnajov, ktoré sa odohrávajú po celom svete a vyprávajú množstvo príbehov. Jeden príbeh bol vyzdvihnutý aj prezentujúcim Georgeom Woom, ktorý nám dovolil nahliadnuť do pozadia príbehu v Taiwanského progamingového tímu, ktorý sa vďaka hraní CS:GO dostal doslova z chatrčí do celého sveta. Podobných príbehov je však viac a rozhodne nie sú posledné, ktoré progamingová scéna napísala.
Malou odbočkou konferencie sa stala pomerne závažná téma zaoberajúca sa dopingom. Možno sa vám práve na tvári vyčaroval úsmev, bohužiaľ sa ale jedná o tvrdú a krutú realitu. Hráči vrcholového progamingu podstupujú testy na zakázané látky, väčšinou sa jedná o látky, ktoré vylepšujú sústredenie. Napriek tomu, že sa o cheatovaní moc nehovorí, stále sa jedná o aktuálnu tému. Cheaty vo vrcholovom progamingu bohužiaľ taktiež nie sú minulosťou.
Veľkou témou sa stala diverzita hráčskych minorít. Minoritou v tomto prípade boli jednoznačne myslené ženy. Áno, tejto téme bola venovaná značná časť času aj minulý rok. Cieľom Intelu a ESL je priviesť viac žien do progamingu ale taktiež do IT oborov. Sponzoring profesionálnych ženských tímov je absolútny základ, ktorým sa snažia títo dvaja giganti pomôcť ženám v progamingu. Čo je ale považované za najväčší problém je absencia takzvaných „rolemodelov“. Pod pojmom rolemodel sa chápe človek, ktorým by ste sa chceli stať až budete veľký. Za našich dôb to bývali akční hrdinovia z filmov, prípadne rockové hviezdy, ktoré každý druhý deň rozmlátili nejaký ten hotel. Dnes je ale doba iná a pojem rolemodel zostal zachovaný len sa zmenili modely. Youtuberi, streameri, progameri, to sú dnešné hviezdy, ktoré motivujú dospievajúcu mládež pri výbere budúceho povolania alebo minimálne svojho hobby. Bohužiaľ tieto modely sa skladajú prevažne z mužského osadenstva a tým korporácie prichádzajú o značnú časť biznisu.
Neklamme si. Dnes sa všetko točí okolo peňazí a neverím, že Intel a ESL túto iniciatívu realizuje z iného dôvodu. Ženy predstavujú nevyužitý potenciál trhu, ktorý si títo giganti plne uvedomujú a snažia sa spraviť zásadné kroky k tomu aby sa tento stav zmenil. Už len samotné prezentačné slidy boli orientované výhradne na ženské publikum. Krásne ženy so značkovými headsetmi, ktoré im dokonale padli na hlavy. Je to jednoducho biznis, ktorý nie je možné zastaviť.
Pomerne kontroverznú diskusiu rozpútala zmienka o zmiešanej lige. Idea vízie je aplikovaná na titul CS:GO a hovorí o tom, že v dohľadnej dobe by profesionálny organizátori podobných akcií radi videli zmiešané tými. Osobne sa mi na prvý dojem táto myšlienka hneď páčila ale až keď som si nechal rozležať hlavou všetky možné komplikácie mi došlo, že prilákať ženy do progamingu je jedna vec ale zamiešať ich spolu s pánskym osadenstvom nemusí byť zasa tak triezva myšlienka. Chápem, že progaming nie je o fyzickej kondícií ale rozdiely mužov a žien sa nedajú zhrnúť slovom – svalstvo. Uvidíme čo prinesie budúcnosť, z môjho pohľadu by pokus o podobný systém mohol byť zaujímavým sociálnym experimentom. Je fajn keď si zahráte len tak s partou kamarátov nejakú skvelú online hru a zoberiete aj kamarátku. Je to zábava a rozhodne odporúčam tento mix vyskúšať, myslím si však, že progaming je level, kde by práve rozdielne myslenie mužov a žien mohlo vyvolať množstvo zbytočných konfliktov a problémov. Na tejto úrovni sa mnoho krát hrá o obrovské finančné odmeny a hráči si siahajú na samotné dno sebakontroly. Uvidíme čo prinesie budúcnosť ale ja hovorím nie. Aký je váš názor na zmiešaný progaming? Podeľte sa so mnou o názor, ktorý ma tento krát zaujíma viac, ako inokedy.
Konferencia bola ukončená starostom mesta Katovice (samozrejme v poľštine), ktorý sa chcel pochváliť aktuálnym rozmachom mesta Katovice, ktoré doslova rastie obyvateľom pred očami. Zaujímavé číslo bolo číslo ¼. Toto číslo je totiž počet návštevníkov mesta Katovice v roku 2015, ktorý do mesta prišli na akciu IEM. Je to tak, ¼ celkovej návštevnosti mesta tvorili návštevníci akcie IEM, ktorá sa konala jeden víkend. Toto číslo potvrdzuje len jediné. Budúci rok sa vidíme opäť v Katoviciach! Zatiaľ sa majte krásne a poľských Katovíc vám želáme príjemnú nedeľu.
Pre viac informácií zo sveta progamingu, neváhajte a navštívte stránky Intel IQ.