Ve čtvrtek 14.7. jsme přijali pozvání distributorské společnosti Comgad do jejich prostor v Berouně. Předmětem návštěvy byla prezentace očekávané závodní hry Assetto Corsa ve verzi pro herní konzole a tohle jsou naše dojmy.
Už v prvním odstavci mám chybu, protože jak zástupce distributora 505 Games Bernd Almstedt, který odpovídal na všechny dotazy, podotkl - Assetto Corsa není závodní hra, ale závodní simulátor. A ačkoliv je Bernd obchodní a marketingový ředitel, tak mu rád dávám v tomto směru za pravdu. Jízdní model této hry si vysloužil velkou chválu už na PC, ale mnoho lidí se bálo, jak to dopadne na "slabých" konzolích. No a tady vás uklidním - je skvělý.
Samozřejmě tohle jsou dojmy z krátkého zkoušení, ale i tak na mě hra zanechala silný dojem. První, co jsem zvolil k testu, bylo mé oblíbené auto Lotus Exige, se kterým jsem si kdysi ve Forze užil obrovsky zábavný komunitní šampionát. A trať jsem zvolil také svou oblíbenou - Mugello. Na volantu Thrustmaster T150 se auto řídilo jedna báseň. Hned první kolo jsem projel sice pomaleji. ale bez nějakého výletu mimo trať. A začal jsem zrychlovat. Samozřejmě chyby se dostavily, protože tahle hra neodpouští. První dojem velmi příjemný.
Po testech ostatních kolegů, kde velice zajímavě na pohled působil RUF na Spa, jsem se opět jal zkoušet já. BMW M1 Coupé (možná M2, teď si nejsem jistý, auto tam bylo vybrané) a zkusil trošku extrém. Brands Hatch - silně pod mrakem, teplota vozovky na 10 stupňů, vypnuté ABS a TCS. Sakra to klouže. Výjezdy z táhlých zatáček končily špatně. Ukočírovat přetáčivý smyk bylo jak průjezd hada po silnici. Říkám si OK, čas zkusit teplo. Nastavuji slunečno a 30 stupňů (což podle mě v Brands Hatch nikdy být nemůže ;). Najednou to auto drží lépe a mně se daří zajíždět celkem rozumná kola. Výsledek = rozdíl je opravdu cítit a je to zábava. Jen pro informaci - počasí v podobě deště není v Assettu přítomno (ani v PC verzi). Tvůrci si zakládají na extrémním realismu a k takto náročnému úkolu se ještě nedostali.
Teď se asi trošku ztrapním, ale další zkouška proběhla ve voze Praga R1. A ano přiznávám se, že jsem nikdy předtím o tomto českém závodním speciálu neslyšel a stydím se. GPčkový Nürburgring poskytl místo, kde jsme auto zkoušeli. Bez ABS to nebyl úplně šťastný nápad. Brzdy ostré jako břitva blokují kola instantně a auto jede jak na lyžích. Po rychlém přizpůsobení brzdám jsem se do toho opřel a byl pohlcen. Auto skvěle sedí a známou trať jsem si obrovsky užíval. Trošku zákeřné bylo, že AI na Easy nastavení mi nedala šanci s nimi bojovat. Prostě jsem je nebyl schopný dojet. S přítomnými jsme si dělali legraci, že to vypadá, že AI rozdíl mezi Easy a Hard je jen v tom, že Easy trochu více zaspí na startu. Ale to bude chtít delší testování. Každopádně po dojetí závodu jsem si oddechl a měl úsměv na tváři, jaký zážitek to byl.
Dosud jsem mluvil pouze o hraní na volantu, ale nedalo nám vyzkoušet hru i na ovladači. Sice takto hardcorově zaměřený simulátor hrát na ovladači může znít jako rouhání (pořád lepší než klávesnice), ale existují fanoušci závodů, kteří si volant prostě nekoupí. Všechny ty musím velmi potěšit. Hra se na ovladači hraje výtečně. Nissan GT-R na Zandvoortu se řídil velmi dobře, skoro bych řekl že lehce. Ovladač i hra poskytovaly dobré informace o tom, co se s autem děje, a já byl na ty informace schopný citlivě reagovat. Neodpustím si malé srovnání, ale dle prvního dojmu se hraje Assetto na ovladači lépe než Project CARS po šíleném nastavování.
To nastavování je také věc. Interface hry je krásně přehledný, rychlý a ukazuje vše potřebné při nastavení rychlého závodu. Do hlubin settings jsem se nekoukal, takže nemohu zhodnotit. Ale samotné UI vypadá funkční a jednoduché. Celkem hra bude mít při vydání 25 tratí a 93 vozidel. Autoři razí "kvalita" namísto "kvantita" a zakládají si na tom, že každé auto je jiné. To zhodnotíme určitě v recenzi, ale na první pohled se zdá, že nekecají. Tratě jsou některé nascanované laserem a jelikož jsou tvůrci z Evropy, tak všechny tratě pochází z našeho kontinentu a to mě těší. Milá věc je také přítomnost historické konfigurace italské Monzy, která připomene českou D1 a vypadá zajímavě. Hra bude obsahovat všechen obsah, co zatím vyšel na PC. Porsche DLC se chystá na podzim a celkem bude DLC více - včetně tratí nových.
Zabrousíme ještě k rychlým dojmům z technického zpracování. Jakákoliv simulace = obrovské výkonnostní nároky. To je fakt, se kterým nikdo nic neudělá, a proto je doménou hardcore simulací PC, kde fanoušci prostě mají silné stroje. Proto převést hru na omezenější konzole a poctivě v 1080p60 je kumšt (potvrzeno bylo, že běží v tomto nastavení na obou konzolích). Ale lidé z Kunos Simulazioni ho zvládli zdá se velmi dobře. Když to vezmu nahrubo, tak na PS4 hra vypadá rozhodně lépe než Project CARS. Samozřejmě nikoho nepřekvapí, že Forzu 6 nesesadí ani náhodou. Ale to je ten kompromis fyzika vs. grafika. Každopádně na hru se kouká opravdu dobře. I při jízdě nic nedoskakuje a vše je stále naprosto plynulé. To včetně chvílí, kdy startuje všech 16 vozidel do závodu. Ano tímto počtem hra určitě nikoho neoslní. Jediné, co jsem zpozoroval na grafice, byl opravdu malý tearing a ne častý. Hra nebyla ve finálním buildu, který byl již zveřejněn na certifikaci. Ještě pocitově musím vyzdvihnout jeden detail. Velmi příjemné se mi zdály nahrávací časy, které podle mě byly velmi rychlé oproti třeba FM6.
A to je asi vše. Předpokládám, že článek zní přehnaně nadšeně a určitě je zaplacený. Ne není. Jsem člověk, který se snadno nadchne a těmhle autům se to povedlo. Na Assetto se těším od oznámení jeho konzolové verze, ale nedovedl jsem si představit, jak těžká hra bude a jak se vlastně bude hrát na konzoli. Nyní z této zkušební prezentace mám pozitivní představu. Těším se na finální testování ještě víc. Tato hra má velký potenciál posunout konzolové závodní simulace dále a trochu zamotat hlavu konkurenci.
Za pozvání na prezentaci děkujeme společnosti Comgad
Vyzkoušená verze: Playstation 4