Insomniac Games stojí za pěknou řádkou her napříč většinou herních platforem. Z posledních velkých AAA titulů můžeme zmínit Sunset Overdrive nebo Ratchet & Clank. V současné době pracují na nově oznámeném Spider-manovi, což má být (podle slov vývojářů) jejich největší hra, na které doposud pracovali. Nicméně Insomniac Games se věnuje i menším titulům. Příkladem může být taková malá roztomilá fantasy hra s nádechem pohádkovosti a prezentovaná ve 2D podmořské formě. Tak nějak by se v kostce dalo charakterizovat Song of the Deep. A než se dočkáme Spider-mana, tak se pojďme podívat, jak se povedla tato podmořská akcička.
Myslím, že Walt Disney má námět na pohádku nebo minimálně animovaný rodinný film. Protože příběh Song of the Deep by jim mohl být vhodnou předlohou. Naše hrdinka, malá křehká dívka Merry, nežije v přepychu a bohatství jako nějaká princezna. Ba naopak, se svým otcem jsou velmi chudí, ale mají se navzájem velice rádi.
Den co den se vydává Merryin otec na moře lovit ryby, aby zajistil obživu pro sebe a svoji dcerku. Každý večer se vrací domů, aby Merry vyprávěl o tajích a nástrahách moře. No, vyprávěl, on jí o tom zpívá písně..
Jednoho dne, spíše večera, se otec nevrátil. Merry čekala celou noc, ale její tatínek nepřišel. Věděla, že se mu něco stalo, a musí mu jít pomoct. A co by v této situaci udělala každá hodná holčička? Ano, tušíte správně, postavila by ponorku, aby se mohla podívat do hlubin mořských vod a hledat sebemenší stopy svého tatínka. Aby se přesvědčila, že všechny ty písně, co jí táta zpíval, byly pravdivé.
Není čas cokoliv protahovat, a tak se naše hrdinka bez dlouhého okolkování vydala se svou ponorkou na záchranu tatínka - do hlubin neklidného moře, které už je připraveno nejspíše i na váš příchod. Velké tajemství a drahocenné poklady si prostě nechce moře nechat vzít jen tak bez boje.
V první řadě na vás čeká řada urputné podmořské havěti ohrožující vaši ponorku. Jednou vás budou chtít užahat medúzy, jindy si na vás počíhá podmořský rak, aby vás pořádně kousnul svými klepety apod. A když všichni tito tvorové selhávají, přijdou na řadu bossové. Musím přiznat, že boss-fighty se vývojářům podařilo vymyslet velmi rozmanité. Není to jen tupé ubírání procent protivníkovi, každé poražení soupeře vyžaduje vyřešení nějakého toho rébusu, a zároveň je nutné být neustále ostražitý a hbitý.
Já vám vlastně ještě neřekl, jak se naše malá hrdinka může bránit, že? Vždyť má pouze podomácku sestrojenou ponorku. Jednou z prvních věcí, kterou se jí povede pod mořem získat, je magnetický pařát, se kterým může jednak útočit na všechny ty potvůrky nebo jej využívat k přesouvání předmětů, tahání za kotvy atd. Postupem času je vaše ponorka pořádně vytuněná - díky světlům hodícím se v temných hlubinách, turbu pro chvilkové zrychlení, jenž využijete, když potřebujete překonat nějaký proud, nebo torpédu, díky němuž se můžete popasovat s nepřáteli na větší vzdálenost anebo k proražení zátarasů stojících vám v cestě. A nemohu zapomenout ani na potápěčský oblek zajišťující Merry relativně bezpečné cestování bez ponorky, aby se dostala do těch úzkých prostor, kde by se ponorka neprotáhla.
Aby toho nebylo málo, pod mořskou hladinou pochopitelně nemůže chybět pořádný business, jenž mají na starosti krabové. Za nalezené mince si u kraba koupíte ledacos: třeba větší poškození vašim pařátem nebo rychlejší turbo.. Krab v Song of the Deep de facto plní roli RPG systému, byť velmi zjednodušeného. Pro potřeby hry to ale úplně bohatě stačí.
Ale mořské potvůrky nejsou jedinou věcí, která vás na cestě za tátou potrápí. Mnohdy budete prozkoumávat podmořské jeskyně, abyste si našli vhodnou cestu k dalšímu bodu, kde se dozvíte více. Ale co čert nechtěl, průchod je zatarasený a vy musíte hledat jinou cestu nebo zkusit pořešit nějaký ten puzzle. Hra je jimi prošpikovaná křížem krážem. Vždy se mi líbí plošinovky, ve kterých je brána v potaz i fyzika. Zde se tyto dvě věci kloubí dohromady, a užijete si jich do sytosti.
Po pár odehraných hodinách jsem byl však nemile překvapen: líbezně znějící písně mého otce začínají nabírat falešných a nehezky znějících tónů. Nechci hanit hudební doprovod, ten patří k tomu lepšímu, co nám Song of the Deep nabízí (trochu mně připomíná Yrumu), spíše mě začaly prudit dvě jiné věci. Jednak opakující se puzzly, a především hádanky, které nevyžadují ani tak námahu zatěžující naší šedou kůru mozkovou, především jde o náročnost na přesnost. Příkladem mohou být hrátky se zrcadly a prořezávajícím se světlem v tajemných hlubinách. A když k tomu připočteme drobné chybky, které vám znepříjemňují vaše snažení, je zaděláno na spoustu reparátů, jenž vedou k frustraci. Myslím si, že drobné bugy vývojáři opraví v možných aktualizacích, ale i tak bude k opakování jednotlivých pasáží docházet.
Vzhledem k tomu, že hrací doba je přibližně deset hodin, v závislosti na zvolené obtížnosti, je škoda, že vývojáři se vydali zhruba od druhé půlky hry právě tímto směrem vyžadujícím onu přesnost a preciznost. Chápu, že někomu může sedět a bude se v ní vyžívat, ale mě fakt nebaví něco neustále dokola opakovat. Nicméně první půlka hry se hrála naprosto dokonale.
A ještě vám musím sdělit dvě věci. Na počátku hry je před vámi opravdu dlouuuuuuuuhé načítání. Zabere snad kolem minuty. Na druhou stranu, jak se hra jednou načte, už před vámi nejsou žádné další loadingy.
Co ještě určitě stojí za zmínku, je pohádkové podmořské prostředí, které se vývojářům povedlo ztvárnit opravdu moc hezky – a hlavně, vše běhá bez jakýchkoli záškubů nebo nepříjemností znechucujících hraní.
Na rovinu říkám, že jo. Tedy za předpokladu, že máte rádi plošinovky, a nevadí vám drobný nádech pohádkové podmořské fantasy. Odměnou vám může být příběh, který dokáže chytnout za srdíčko, líbezně znějící hudební doprovod a nádherné grafické ztvárnění podmořského světa. Jen mírným škrábancem na jinak povedené hře jsou občasné bugy a místy frustrující hádanky dbající až zbytečně moc na chirurgickou přesnost hráče.
Nicméně, podtrženo a sečteno, Song of the Deep je sice hrou mající nějaké ty neduhy, ale zároveň přináší svěží a hlavně odpočinkový vánek z hlubin moře - v těchto parných letních dnech -, a bylo by škoda si jej nechat ujít.
Za poskytnutí hry děkujeme společnosti GameTrust Games
Recenzovaná verze: PS4