Herních sérií, které vychází rok co rok, je poměrně hodně. Povětšinou jde o sportovní simulátory, ale i některé motoristické závodní hry. A jedním z nich je simulátor pořádně rychlých „přibližovadel“ – ano, mluvím pochopitelně o vozech formulí jedna, které mají už sedm ročníků na starosti vývojáři ze studia Codemasters.
Je velmi těžké recenzovat právě tyto tituly každý rok, protože povětšinou dostaneme předchozí ročník obohacený o nějaký ten nový prvek navíc, jinak se mnohdy jedná o to samé, a vaše zklamání z peněz investovaných do nového titulu je značné. Bude letošní ročník F1 2016 právě tímto případem nebo se bude vymykat tomuto stigmatu?
Nutno podotknout, že loňský ročník byl prvním dílem na konzole PlayStation 4 a Xbox One, a poháněl jej nový engine. Tento přechod na nový engine přinesl svou daň. Sice kvalitní poježdění - o tom žádná, dokonce bych řekl, že se hra blížila realistickému provedení. I když těžko říct, protože v F1 jsem nikdy neseděl, takže musíme věřit vývojářům, že takto to vypadá. Ale k čemu je nám autentický zážitek z jízdy, když si jej nemůžeme pořádně užít v různých herních režimech?
Právě tento chybějící prvek nám F1 2016 dodává. Takže, krom klasických režimů jako: rychlý závod, překonávání sám sebe, závodní víkend či celá jedna sezóna nebo on-line hra, nám konečně přibyla tolik očekávaná kariéra. Nejde o zas tak velký počin, přeci jen před dvěma ročníky jsme ji měli poměrně hezky k dispozici. Ještě zmíním, že v ročníku F1 2015 byla možnost si vybrat ze dvou závodních sezón 2015 nebo 2014. Tohle v současné F1 již není.
A pojďme se tedy podívat na hlavní lákadlo letošního ročníku F1 2016. Tradááá – kariéra! Dokonce jsou na výběr dvě verze kariéry. Inu, dvě, jde de facto o jednu, ale rozdíl je v tom, jestli si chcete sami navolit skladbu každého závodního víkendu sami (délka kvalifikace a závodů) nebo jste hardcore hráči a jdete do toho naplno - a jedete vše na 100 %, přesně jako v reálu. Posléze začíná tvorba vlastního jezdce, kde si vyberete mimo jiné, jaký design má mít vaše helma, za kterou národnost chcete závodit, a pak již nezbývá než si vybrat závodní stáj, pod kterou začnete svoji desetiletou kariéru v tomto nelehkém závodním odvětví.
Před každým vstupem na trať se ocitnete před svým laptopem a telefonem u stolu s ostatními kolegy z týmu, kteří vás postupně informují o novinkách. Občas se zastaví i nějaký ten hlavoun a povede s vámi pohovor na téma, co od vás očekává. Sice veškerá tato „animační omáčka“ dodává na pocitu propracovaného herního módu, ale většina animací působí velmi toporně a neupraveně. Nicméně to je vcelku otázka vkusu.
Ještě před každou kvalifikací a následným závodem vás čekají tři zkušební půlhodinky na daném okruhu (půlhodina je minimum, jde nastavit i více). Krom osahání si trati před ostrými koly po vás inženýři chtějí, abyste plnil různé úkoly. Za plnění těchto úkonů obdržíte tzv. development body, jenž následně můžete investovat do vývoje vaší formule. A tím začíná technologická válka mezi jednotlivými stájemi!
Přiznám se, že mnohdy mi přišly tyto půlhodinky zbytečné a nechtělo se mi je absolvovat, ale motivace v podobě získání bodů byla velmi lákavá. Alespoň první dvě tři sezóny. Dobrou zprávou je, že samozřejmě nemusíte trpět celou půlhodinu a po splnění zadaných úkolů můžete zrychlit čas.
Už se určitě vidíte v kokpitu a každou sekundou netrpělivě očekáváte odstartování velké ceny, adrenalin se vám vaří v žilách, ale na start si musíte ještě počkat. Vývojáři nám divákům pěkně prezentují jednotlivé pasáže a obávané zatáčky daného okruhu. Posléze dojde na pár záběrů na netrpělivé jezdce, kteří občas rozdávají nějaký ten rozhovor (bohužel neslyšíme, co říkají, jen je vidět, že mají mikrofon a odpovídají na nějakou všetečnou otázku) a pak už dojde na samotný závod.
Příjemným zpestřením je manuální startování, kde musíte dobře nažhavit motor a trefit ideálně okamžik pro váš start. Samozřejmě, jako i s ostatními „hejblátky asistenty“ si tuto možnost můžete zapnout nebo vypnout dle vašich virtuálních řidičských dovedností. Tím Codemasters dávají širokému publiku (od řidičských analfabetů, až po ostřílené veterány) možnost si tuto hru užít.
Pochopitelně pocit z jízdy je nadmíru dobrý, o tom žádná. Jízdní model je „vypiplaný“ do nejmenších detailů a závodění si určitě užijete. Ale především na vás z F1 2016 dýchá pořádný adrenalin v podobě rychlosti.
Faktem je, že nedošlo k nikterak výraznému posunu v jízdním modelu oproti loňskému ročníku. Popravdě, bych snad ani nepoznal, který ročník hraji, kdyby mi to vývojáři nesdělili. Tím pádem zůstává i trošku nedodělaný kolizní model.
Samostatnou kapitolou je umělá inteligence. Na bedně budou vždy a jen favorité a nikdo jiný. Tedy krom vás v závislosti na zvolené obtížnosti. Karamboly nebo různé pošťuchování jsou vidět, jen když je zapříčiníte vy, jinak takřka nenastanou. Pokud tedy jedete v půlce pole a doufáte, že se posunete o jednu nebo dvě příčky výše díky tomu, že se někdo vybourá, tak na to zapomeňte.
Ještě mi zbývají zmínit dvě podstatné věci. Resp. tři. Začnu tou poslední a výraznou novinkou, jíž je návrat safety caru. Vítej zpět! Sice drobnost, ale potěší. Tou druhou věcí je grafická stránka hry, která vypadá moc hezky. Řekl bych i o fous lépe než loňský ročník, ale během pár momentů jsem zaznamenal tearing. Nejde ale o nic výrazného, co by narušovalo jízdu. A na závěr on-line hraní nabízející možnost souboje 22 jezdců. To je fajn, jen by to musely servery zvládat. Rozhodně multiplayer není velkou devízou F1 2016, stejně jako loni si jej neužijete pro technickou nedokonalost.
Jestli jste si pro svůj PlayStation 4 nekoupili loňský ročník a jste fandy tohoto závodního sportu, určitě nebudete litovat, protože vám Codemaster naservírují parádní adrenalinovou jízdu, ve které si užijete rychlost a realističnost formulí jedna, ale taktéž dostanete vcelku dostatečný herní obsah na to, abyste u tohoto ročníku strávili nejeden večer.
Těžší je to potom v případě, kdy vlastníte ročník F1 2015, protože potom dostanete zatraceně drahé „rozšíření“ v podobě kariéry a pár drobností. Nicméně na obranu vývojářů se toto dilema řeší vždy u každého titulu vycházejícího rok co rok. Takže záleží na vás.
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Playman
Recenzovaná verze: PS4