Pokud čtete následující řádky, nejspíše jste vytrvali a stále se vracíte naplňovat svůj osud a vaše předurčení. Určitě se mezi námi najdou i tací guardiani, kteří již na svůj osud zapomněli, nechali jej v dáli a opustili jej. Přeci jen není čemu se divit. Z počátku jim Bungie dávalo řadu důvodů, proč na Destiny zapomenout. Ať už příběh bez vyprávění nebo nemastný neslaný end-game. Posléze bylo také hledání správné cesty pro některé odrazením - vzhledem k tomu, že na něčem urputně pracovali a mávnutím kouzelného proutku (a stáhnutím updatu) bylo vše jinak a jejich práce byla bezcenná. Posledním hřebíčkem do rakve je cenová náročnost, ale tu nechme stranou.
Dnes máme rok 2016, je to dva roky od vydání Destiny a dvou menších DLC (The Dark Below a The House of Wolfes) a jednoho velkého rozšíření The Taken King, které konečně přineslo spousty věcí, jež už měly být při vydání (např. vyprávění příběhu). A nyní nám vývojáři servírují další velké rozšíření nesoucí název Rise of Iron. Tak se pojďme podívat, co nám nabízí.
Pokud si dobře pamatujete, Guardiani, prošli jste řadou lehčích či těžších výzev. Vývojáři nás zavedli na místa, kde bychom se nikdy nechtěli ocitnout sami. Proto jsme se na ně vydávali bok po boku s kamarády, například do hlubin planety Venuše se spoustou Vexů, abyste porazili Atheona. Další dvě velké výpravy vedly za Hivským bohem Crotem a následně jsme se popasovali - v nelehkém souboji – i s jeho otcem Oryxem. A to teď vzpomínám namátkou jen na raidy…
A na co si budu pamatovat za pár let u Rise of Iron po příběhové stránce? Třeba na novou zasněženou lokaci Plaguelands nebo na nový sociální prostor Felwinter Peak? Tato oblast se nachází v oblasti Old Russia za zdí, která byla původně zapečetěna a oddělovala oblast Old Russia od zbytku světa, odkud každý Guardian začal svoji dlouhou pouť, aby naplnil svůj osud. Tato zeď byla ovšem prolomena a získala tak najednou zlověstnější charakter. V hloubi zemské kůry se ukrývá válkou posedlý robot SIVA. Ten dokáže na dálku ovlivňovat své přátele i nepřátele. Tímto způsobem si podmaní Falleny a přidá jim spousty schopností, jako třeba regeneraci. Najednou jsou mnohem agresivnější a posedlejší představou vaší smrti.
Na druhé straně se seznámíte s Iron Lords, jejichž posledním žijícím členem je Saladin (vzpomínáte si na něj? Jak vás posílal do souboje do PvP arén v eventu Iron Banner..). Iron Lords ví o SIVA své a moc dobře si uvědomují, čeho je schopen!
Po vzoru loňského The Taken King jsou příběhové mise doprovázeny pěknými videosekvencemi, které konečně dávají příběhu pořádný náboj a vtahují vás více do děje. Nevýhodou je ovšem pouhých pět příběhových misí, což je na můj vkus málo. Pojďme se ale podívat na jiný důvod, proč má (za mě) Rise of Iron minus.
Nemohu se totiž ubránit pocitu, že kráčí úplně jiným směrem, než celé universum doposud šlo. Když to přeženu do extrému, působí to na mě jako kdyby jedno z rozšíření Mass Effectu bylo najednou zpracováno ve stylu Dragon Age (stylisticky a příběhově). Oboje je dobré a kvalitní, ale každé zvlášť!
No prostě obvyklá klišé, které provází každé nové rozšíření, a PR pracovníci je do nás tlačí horem spodem. Tak a pojďme pěkně popořádku. Striky jsou nové tři, resp. čtyři - v případě, že vlastníte PlayStation 4 - díky exkluzivitě. Zcela upřímně nemohu říci, že bych z nich byl nějak odvařený nebo uchvácený. Nejsou špatné, jen bych je označil za standardní. Zkrátka nijak neuchvátí, ale ani neurazí. Osobně mi udělalo větší radost upravení některých již vydaných Striků, jenž dostaly "novou" tvář. Asi nejvíce oceňuji snad úplně první Strike - The Devils' Lair.
A vrchol kooperativních hrátek? Jasně, nový raid také nechybí. Pochopitelně jsme si na něj museli počkat nějaký ten den, abychom nasbírali patřičné vybavení a pořádné zbraně. Nový raid nese název: Wrath of the Machine (k absolvování je zapotřebí light level 360) a je no ehmmm ... nový. Díkybohu za to. Je fajn si projet novou kooperační akci v šesti lidech a znovu zažít ten pocit, kdy se cca pět hodin s partou lidí snažíte přijít na to, jaké puzzly si na vás Bungie připravili. Ale po jeho dokončení se nemohu ubránit stejnému pocitu jako u kratších Striků. Takže jsem rád, že zde jsou tyto nové kooperativní hrátky, ale Bungie se nijak nepřekonalo a spíše nám naservírovalo svoji standardní práci.
Jestli patříte k těm hráčům, kteří kašlou na kooperaci nebo příběhové kampaně, a spíše své síly chcete poměřit v kompetitivních režimech, potom je z mého pohledu Destiny bez jakýchkoliv výhrad (a to po celou dobu své existence). Zde dávám Bungie palec nahoru!
Ale čím obohacuje Rise of Iron mulťák? Především novým režimem Supremacy, což je taková obdoba režimu, který můžete znát pod názvem: Kill Confirmed. Pokud netušíte o co jde, jde o to, že nyní nestačí soupeře jen zabít, ale z usmrceného bojovníka sebrat vypadlý item. Takže pokud budete někde v zákoutí vyčkávat na vypadnutí předmětů, můžete přijít k zisku bodů bez práce (nejspíše po vás ale půjde ten, kterého jste "okradli" - a že se mi to stalo nejednou). No, a krom několika questů, vás především potěší tři nové mapy (u PlayStation 4 je to o jednu navíc).
Nechci zde dlouze rozebírat, jaké změny se udály na poli upravování jednotlivých prvků hry, nastíním aspoň ty nejzákladnější. Došlo k navýšení light levelu na 385. Ten můžete získat díky questům nebo rankům. Technicky vzato maximální hodnota je 400, ale tu získáte jen díky vybavení z raidu na hard obtížnost. Pochopitelně s tím jde ruku v ruce nové vybavení a zbraně. Takže vše, co jste doposud měli, můžete "zahodit" a hledat nový a lákavější loot (ostatně, tak jako při každém novém rozšíření).
Guardiani, pokud už jste došli až sem a do Destiny investovali tolik času a peněz, tak by byla nejspíše škoda si Rise of Iron nechat ujít. Překvapí vás spoustou obsahu, i když kampaň (jakkoliv je hezky provedená) je krátká a z mého pohledu jakoby odjinud.
Pro vás, kteří nad Destiny stále váháte.. Destiny: The Collection je asi dobrou investicí, protože vám zajistí veškerý obsah, jenž dosud Destiny nabídl. Ale zpět k Rise of Iron! Tento obsah, který nám vývojáři naservírovali, není konečný a bijou se do hrudi, že na nás čeká v budoucnu stále nový, ať už říjnový Festival of the Lost event (v upravené podobě) nebo prosincový návrat SRL závodů, jenž budou obsahovat dvě starší tratě, ale i nové inspirované Rise of Iron.
Trochu jsem taktéž zklamán nevylepšením grafického kabátu hry. Vzhledem k faktu, že Bungie toto rozšíření už nevydalo na starší generaci konzolí. Kooperativní obsah dostal do vínku tři nové striky (plus jeden navíc, pokud patříte k majitelům PlayStation 4) a jeden nový raid, ale nečekejte žádné zázraky. Prostě standardní počin Bungie, který neurazí.
Pokud však mám brát Rise of Iron jako poslední tečku za Destiny (před příchodem druhého dílu), jsem mírně "nenaplněn" a zůstává mi v hlavě spousta otazníků, což je nejspíše výsledek "rozháranosti" celého projektu - během celé jeho existence.
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Kon Tiki Multimedia
Recenzovaná verze: PS4