Fenomenálny koncept značky Minecraft nie je na trhu ešte ani sedem rokov a za tento krátky čas sa dokázal svojím potenciálom prehupnúť cez všetky pôvodné plány a vízie jeho autorov z firmy Mojang. Stavenie čohokoľvek, od prostredí zo známych filmov cez nadrozmerné a fungujúce herné platformy z neostrých kostičiek, sa stalo hitom herných dní nás a našich detí. Minecraft bol prekonaný svojou ideou do takej miery, že sa o ňom začína vyučovať v školských laviciach a ako podnet kreativity u našej budúcej generácie začína naplňovať ten pravý moderný kompromis medzi zábavou a vzdelávaním. Nie je sa preto čomu čudovať, že jeho koncepčné klony typu indie Terrarie sa skôr či neskôr pretavili aj do oveľa komerčnejších odbočiek, akou je napríklad projekt Dragon Quest Builders.
Square Enix je možno v očiach skalných fanúšikov pôvodných dielov série Final Fantasy dnes už len svojím vyblednutým tieňom, avšak nemožno im uprieť, okrem spomínanej IP, aj zásluhu na iných rovnako populárnych značkách, čo aj po desiatkach rokov nestratili svoj glanc. Do tejto kategórie určite spadá IP Dragon Quest, ktorá sa dočkala už krásne okrúhlych a regulárnych desiatych častí (budúci rok by mala uzrieť svetlo sveta očakávaná jedenástka). Značka primárne zameraná na kvalitný príbeh a konvenčne pojaté boje zo žánru ťahových JRPG je hlboko zakorenená v hlavách hráčov po celom svete a to nielen v rámci konzol od SONY. V prípade experimentu s dodatkom Builders sa však Square Enix rozhodol pojať celú vec na exkluzívnej vlne a nechal tento mix dvoch zdanlivo nespojiteľných svetov len pre platformy PS4 a PSVita.
Vývojári rozdelili príbeh do klasických kapitol, ktoré odkazujú na dej z prvej časti tejto legendárnej série. Prejdeme si tak postupne scenárom stretnutí s desiatkami osobností, ktoré či už negatívne alebo pozitívne zasiahli do univerza Dragon Quest a majú tak čo povedať nielen skalným hráčom tejto série ale aj úplným nováčikom. Samozrejme, že výsledok klonu žánru budovateľskej adventúrky s prvkami farmárčenia a JRPG nemôže vo výsledku priniesť uspokojenie pre oba tábory, avšak primárne naklonenie na stranu takmer neobmedzeného stavania dáva úžasne príjemný pocit pri výslednom hraní. Bez nejakej omáčky naokolo, Dragon Quest Builders sa mi dostal behom pár hodín hlboko pod kožu a nedokázal som sa ho striasť ešte dodnes. Ak by som pre vás zmeral čisto len čas, ktorý vám zaberie plnenie primárnych úloh čo do kapitol, môžete s touto hrou zabiť zhruba 40 hodín poctivého času. Je tu však jedno veľké a krásne vyfintené ALE.
Tak ako sa deje u "konkurencie", aj v príbehu novej odbočky Dragon Quest série sa musíte starať nielen o seba ale aj o blaho vašich blížnych (nemám teraz striktne na mysli len nejaké hľadanie potravy). Prvá kapitola vás naučí ako stavať základné domy a urobiť si primitívne predmety na ťaženie potrebných surovín. Hodiny sa otočia okolo osi a zrazu sa z hlinených chatrčí, do ktorých sa prisťahovala rodina, čo ste zachránili pred útokom modrých slizov počas jednej z vašich expedícií, stávajú kamenné budovy s dokonalou kanalizáciou a modernou terasou. Všetky tie cesty, na aké vás pošlú NPC postavy počas hrania, sú len akýmsi prípravným štúdiom na využívanie materiálov a surovín okolo vás. Netvrdím snáď, že by boli nejaké nezábavné, to vôbec, avšak natoľko mnou otriasla kvalita, čo do hrateľnosti, že všetko naokolo som už bral len ako bonus. Zoznamoval som sa s produkciou vzácnych surovín a ich aplikácie nielen do stavebníctva s takou vášňou, že prvá kapitola hry mi zabrala šialených 15 hodín! Z dedinky, čo mala primárne byť len modelom zapadákova, som ja vyrobil moderný hrad s parkoviskom pre kone a dvojstupňovou žumpou. Proste architektonický skvost.
Komu pripadal Minecraft možno až jemne prekombinovaný svojou ponukou surovín a ich krížením sa v tomto prípade môže dostať do oveľa väčšieho komfortu. Dragon Quest Builders sa hneď v úvode nezavalí tonou materiálu a jeho prípadného využitia. Každá kapitola v sebe skrýva rôzne nové oblasti mapy, čo následne ponúkne vlnu ešte nepreskúmaných premetov a nerastných surovín, ktorých objavenie vyžaduje aj stretnutie s nebezpečnými tvorami sveta Dragon Quest. V takomto pokojnom tempe si budete pozvoľna pretvárať svoje výtvory do modernejšej podoby a hrať sa tak s predstavou o dokonalosti. Hru nemôžem v rámci akcie označiť za jednoduchú. Hlavný hrdina alebo hrdinka (máte na výber) sa môže rýchlo poslať do hrobu zlým krokom do neznáma alebo neodhadnutím sily nejakej príšery. Na rozdiel od Minecraftu sa tu v rámci exteriérov všetko odohráva čisto v TPS koncepte a pri prechode do interiérov môžete prepnúť na FPS (avšak len v interiéry). Hrdina nedisponuje EXP linkou a tak všetky nadobudnuté skúsenosti smerujú len do postavených budov. Silu a obranu hlavnej postavy zastupujú obleky, meče a štíty.
Ak by som mal silou mocou hľadať nejaké negatívne aspekty u Dragon Quest Builders, určite by som vzniesol námietku na zvuk. Absencia akéhokoľvek dabingu sa dá ešte prežiť (som predsa len fanúšik série Zelda), avšak pár dookola hrajúcich skladieb ako patričná kulisa ma príliš neohúrilo, aj keď meno ich autora vzbudzuje medzi znalcami enormný rešpekt. Toto ja osobne vidím ako jediné negatívum celej hry, v ktorej som nechal desiatky hodín poctivej zábavy a nič sa po splnení pár hlavných úloh nemení. Chcem aj naďalej pokračovať a budovať svoj vlastný Dragon Quest podľa predstáv mojej šialenej mysle a neprestať len preto, že hlavná dejová linka už nemá čo ponúknuť. Roztomilá a ostrá grafická stránka, úžasná voľnosť, denný a nebezpečný nočný cyklus, plus známe postavičky z legendárnej série, to všetko vás čaká po investícii do tohto projektu. Neváhajte a kupujte, je to návykové ako cukor rezaný omietkou.
Za poskytnutí hry děkujeme společnosti Cenega
Recenzovaná verzia: PS4