Je to už úctyhodných dvadsať rokov, čo sa populárna anime menom Pokémon dostala do sveta aj formou prvej videohry. Na tú dobu bol projekt Pokémon Red and Blue, pre vtedajší prvý Game Boy, doslova zjavením. Nintendo v spolupráci s Game Freak dokázalo s úspechom preniesť nápad o love vreckových monštier do úspešného prenosného herného zariadenia a behom pár mesiacov si dokázalo podmaniť západný trh (len za morom sa predalo necelých desať miliónov kusov prvého vydania Red and Blue). Minulosť série Pokémon je už síce pasé ale zdá sa, že kvalita nijako za tie dve desaťročia neupadla a záujem rastie s chuťou loviť a vlastniť všetky príšerky, ktoré na nás Pokémon Company rok čo rok vytasí. Ten aktuálny kalendár stihol zažiť hneď dve veľké vydania. Najprv to bol mobilný fenomén s prívlastkom GO a aktuálne sa konečne dočkali aj majitelia 3DS systému, a to s duom Sun and Moon. Poďme sa pozrieť, čo nám vývojári navarili tentokrát.
Príbeh nás znova raz vloží do kože mladého trénera a lovca Pokémonov (vyberiete si pohlavie, vyberiete si šaty a pokojne aj meno), ktorý sa prisťahuje z oblasti Kanto, kde sa odohrávali predchádzajúce diely série a vymení tak betón za príjemný morský vzduch ostrovov Alola. Tie sú akousi parafrázou na Havajské ostrovy a všetci tamojší domorodci sa rovnako správajú aj obliekajú. Samotné prostredie je vcelku atraktívne a hráč medzi spomínanými oblasťami cestuje za pomoci lode tak ako mu to vyhovuje a kam ho vedie hlavná dejová linka. Je síce trocha prehnané tvrdiť, že nový Sun and Moon je viazaný nejakým príbehom, avšak ako inak mám pomenovať zase raz to isté, s čím sa hráči tejto série potýkajú už neuveriteľných 20 rokov? Vašou motiváciou je znova raz pozbierať všetkých 802 tvorov, ktorých hra roztrúsila po rozľahlej mape a skúsiť si tak vycvičiť aj 81 úplne nových Pokémonov, medzi ktoré sa rátajú aj špeciálne vzácne kusy.
Medzi hlavné novinky môžeme zaradiť akési výzvy členito rozhodené po ostrovoch. Každá výzva v sebe skrýva kontakt s odlišnou kultúrou danej oblasti a zároveň je to aj nosná kostra prvých hodín, ktoré s hrou strávite. Bohužiaľ mi neprišlo nijako zábavné ich plnenie a viac som sa sústredil na čo najväčšie lovenie Pokémonov a ich trénovanie. Preto som snoril a preliezal všetky kúty máp s väčšou motiváciou než sa mi snažili vývojári nanútiť práve konceptom výziev. Vďaka špeciálnym príšerkám sa navyše každá oblasť vyznačuje odlišným terénom a práve možnosť vysadnúť na veľkých Pokémonov je príjemným spestrením pri dlhých túrach medzi ostrovmi. Podstata stále ale ostáva jednotná. Bojovanie medzi vašou sadou Pokémonov a protistranou vytvára zber skúsenostných bodov a tie samozrejme tlačia schopnosti a hlavne aj možnosti vyššie. Ako teda vývojári ozvláštnili samotné súboje? Pridali do nich jednoducho párové strety medzi štvoricou príšeriek
V praxi to prebieha asi nasledovne. Vo vysokej a rannou rosou zmáčanej tráve, kam strčíte svoje štýlové tenisky zakúpené za nahromadenú sumu peňazí z porážok vašich súperov, vás chmatne divoký Pokémon. Hra prenesie hlavných aktérov do uzatvorenej arény, kde však môže protivník požiadať o pomoc a privolať si kolegu. V takomto scenári je to potom akási forma presily dva na jedného, hráč tak musí rýchlo zmeniť taktiku a aplikovať vhodné útoky počas ťahového konceptu. Pokiaľ prebieha súboj medzi dvoma trénermi a jedna strana vhodí do ringu naraz dva kusy Pokémonov, máte v tom prípade rovnako šancu odpovedať a súboj teda prebieha vo štvorici. Toto sú zásadné offline novinky okolo Sun and Moon a všetko, čo by som teraz dodal, sú veci, ktoré vám už určite vytetovali do mozgu predchádzajúce hry tejto série alebo snaživé internetové médiá. Poďme sa teda viac venovať online forme, ktorá ponúka oveľa väčšiu porciu atraktivity než tak trocha nudný a videný príbeh.
Po tom, ako si "odkrútite" takmer 25 hodín v príbehu a skúsite pozbierať všetkých vzácnych Pokémonov po ostrovoch, dostanete konečne chuť zapnúť online schému a porovnať si svoje znalosti s celým svetom. Váš Pokédex je plný tvorov na maximálnej úrovni a tak chcete vedieť, či skutočne máte nádej na úspech medzi veľkou konkurenciou. K dispozícii máte Festival Plaza, čo je akási obdoba sociálneho námestia plného interakcie napojenej na výzvy organizované samotnými vývojármi (uloviť určitý počet Pokémonov do termínu atď). Môžete si tu sadiť potraviny na kŕmenie svojich miláčikov, ako aj skúsiť šťastie v špeciálnej rulete. Čo je ale podstatne zaujímavejšie je možnosť online súbojov, či už bez dopadu na hodnotenie alebo priamo s bojom o body. Technická stránka, a to sa týka aj príbehovej časti, je na výbornej úrovni a samotný čas, než vás hra prepojí na protihráča, nie je nijako natiahnutý. Opakujem však, že do tohto je nutné ísť až keď budete mať svojich osem vybraných Pokémonov na úrovni 50.
Záverom som si nechal tú pachuť v ústach, čo sa mi tiahla počas testovania novej časti tohto fenoménu, a nedokázala sa vytratiť ani po zjavne kvalitnej hrateľnosti, ktorou hra oplýva. Absencia 3D efektu u exkluzívnej Nintendo 3DS hry takýchto rozmerov mi príde dosť závažným nedostatkom. Nemožnosť pohnúť kamerou. Rovnako sterilita prostredia a nízka obtiažnosť počas celej fáze príbehu, ktorú nezachránia ani fádne hádanky v takzvaných trials častiach. Ako keby vývojári chceli sériu Pokémon priblížiť ku klasickému JRPG konceptu, ale vec nedokázali dotiahnuť úplne do konca. Nemôžem povedať, že by som sa so Sun and Moon vyložene nudil, to ani náhodou. Je to po stránke súbojov stále výborná zábava plná taktiky a navyše s fungujúcou online schémou. Avšak oblasť Alola ma nijako nezaujala svojím pojatím a po konci hry už ma nič nelákalo sa tam vracať a skúšať naraziť na nové druhy pre doplnenie Pokédexu. Kto ale chce znova prepadnúť lovu najaktuálnejšej súpisky Pokémonov súčasnosti s prísľubom rozšírenia do budúcnosti, máte moje požehnanie. Ak ste nikdy nehrali ani jeden diel tejto série, odporúčam sa vrátiť o jednu časť naspäť a skúsiť začať s Omega Ruby and Alpha Sapphire.
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti ConQuest entertainment a.s.
Recenzovaná verze: Nintendo 3DS