Mass Effect - je videoherní série, která pro mnohé znamená vše. Je to svět ve kterém nejeden hráč utopil přes stovky hodin a dokázal se s místním sci-fi představením sžít natolik, že se vrhal na doprovodné záležitosti, jenž dovyprávěly celé toto univerzum. Například knižními publikacemi apod. V podstatě jste mohli prožít celý životní příběh lidského velitele Vojty Sheparda nebo Kristýnky Shepardové. V podání videoher šlo o tři díly, které na sebe navazovaly a díky důsledkům vašich rozhodnutí jste se dočkali jednoho z několika málo zakončení celé této trilogie.
Ať už jste toto úžasné dobrodružství od BioWare prožili nebo ne, tak jste určitě nemohli minout nový díl nesoucí podtitul Andromeda. Pro svůj nový příběh, novou éru, vypůjčuje právě univerzum Mass Effectu a rozšiřuje jej v úplně jiné galaxii bez nutnosti znalosti předchozích dílů. Takže pro nováčky úplně ideální start pro naskočení do vlaku této značky. Ovšem stojí toto naskočení zato? Jinak řečeno, je toto další vynikající díl, o kterém budeme za pár let hovořit s úctou a pokorou, tak jako v případě předchozích? Pokojně se usaďte, povím vám své dojmy z hraní na PlayStation 4.
Tvůrcům v BioWare muselo být dost horko ještě před samotným vydáním Andromedy. Za tuto nervozitu mohlo několik šikovně sestříhaných gifů ukazující animace jednotlivých postav působící, na dnešní dobu, vcelku odpudivě. Druhou věcí přilévající olej do ohně bylo spřístupnění předplatitelům EA Access na Xbox One prvních pár hodin ze hry, jenž nenaznačovala start nové éry Mass Effectu v růžových barvách.
Znáte to, některé prology Vás do hry doslova nakopnou a následný děj postupně uvadá. Jindy je to zase pozvolné a příběh graduje ve velkém finále. Úvodní pasáž Andromedy bych označil za poněkud nešťastně zvolenou. Takže se nedivím, těm kteří vyzkoušeli na Xboxu a raději nákup snad i odložili ku příležitosti výrazné slevy, ale proč?
Ještě jednou upozorňuji, že má recenze se týká převážně PlayStation 4 verze (nicméně spousta věci bude u ostatních verzí hry stejná, ale pro pořádek). Vývojáři na vás během prvních několika málo minut, potažmo hodin, vychrlí tolik věcí, že se nestačíte pořádně rozkoukat a nechápete, co se děje. Ať už po stránce příběhu, tak po stránce vychrlení všech herních mechanizmů a principů. V té záplavě jsem si hru vůbec neužíval a připadal, že lítám ode zdi ke zdi. Výsledkem bylo jedině to, že jsem měl v hlavě pěkný guláš. NAŠTĚSTÍ se to vše zlomilo a po přibližně pěti, šesti hodinách se z toho vyklubalo zajímavé, přesněji řečeno průměrné sci-fi RPG, které stojí snad i za to hrát. Ale zas na druhou stranu, pět, šest hodin, to je přibližně pětina celé hry (za předpokladu, že jdete po hlavní dějové linii).
Takže suma sumárum, úvodní pasáž se BioWare ale vůbec nepovedla. To, že se vývojáři snaží vychrlit na nás vše najednou v úvodu vede k totálnímu chaosu, a to jak po stránce příběhu, tak po stránce herních principů. V souvislosti s úvodem bych se rád ještě zastavil u ovládání. Rozvržení jednotlivých funkcí na gamepadu mně nepřišlo příliš intuitivní, tak jak jsme zvyklí v soudobých hrách. A trvalo mi zatraceně dlouho než mi to přišlo do ruky. A to samé mohu říci o celkovém interface hry, který působí velmi neuspořádaně až nepřehledně šitý horkou jehlou.
Andromeda má být jiskrou naděje pro veškerý život z Mléčné dráhy, tedy alespoň v příběhu nového přírůstku Mass Effectu. Ale po tom úvodním nezdaru, který jsem vylíčil, přeci jen některé (a nutno přiznat, že důležité) herní prvky mě zaujaly hned od samotného začátku a toto dobrodružství možná zachraňují.
Tak třeba krycí systém. Ten tvůrci pojali tak, že se vlastně ani o něj nemusíte starat, stačí si vzít zbraň do ruky a při přiblížení se k jakékoliv překážce se automaticky na ní přilepíte bez nutnosti mačkání jakéhokoliv tlačítka. Jediné o co se staráte je střela, přehazování si pažby a hledání si dalšího úkrytu, odkud byste skolili dalšího protivníka. Vcelku nezvyklý systém a furt jsem měl nutkání mačkat "x" nebo cokoliv, ale ono se to děje samo. Navíc plně funguje.
S krycím systémem jde ruku v ruce střelba. Z té jsem měl sakra dobrý feeling. Není to jen automatické kosení nepřátel, ale každý výstřel si doslova užijete. A to jak střelba z krytu "naslepo", tak během klasického míření při držení L2. K dispozici máte klasické pistole, samopaly, brokovnice apod. Různorodost a pestrost zbrojního arzenálu je velká, zde si nemohu opravdu stěžovat. Navíc máte možnost využívat různé speciální schopnosti, které si postupně odemykáte v rámci RPG systému za nastřádané body. S tím souvisí jedna vcelku radikální změna, že byla zrušena povolání. Tzn. můžete si vaši postavu utvářet jak chcete vy a nejste vázání na předurčenou cestu. Takže zda vaše body půjdou do soubojové části nebo biotické schopnosti je zcela na vás.
No a třetí věcí, která mě zaujala je nový systém dialogů. Přesněji řečeno způsob s jakým vedete jednotlivé rozhovory. V původní trilogii byl využíván systém paragon/renegade, během níž jste mohli reagovat během dialogu tak, že jste se téměř nemuseli dívat na nabízené varianty a pouze jste reagovali "jemně nebo hrubě". Stačilo jen nasměrovat analog a odkliknout bez čtení a vše působilo filmovějším dojmem. Nyní je systém "černobílých" reakcí nahrazen odpověďmi založených na vašem aktuálním rozpoložení. Tzn. můžete si vybírat frází s důrazem na logiku, formálnost, emociálnost, důvtip, lehkovážnost apod. Jinak řečeno, můžete si vybrat vaší pózu k danému rozhodnutí dobré nebo zlé, ale i nějaké to "vyčůrané" neurčité rozhodnutí. Co je ovšem dobře provedené, pokud to daná situace umožní je blesková reakce. Díky vaší rychlé reakci můžete impulzivně dialog ukončit skočením do řeči nebo výstřelem. Škoda jen, že těchto momentů je ve hře méně než bych čekal.
Primitivní otázka, a většina odpovědí bude stejná - nejspíše příběh. Ten byl vždy alfou a omegou, hnacím motorem, všech předešlých dílů. Proto jsem tolik Mass Effect miloval. To byla ta tajemná aura, která mě donutila si jej projít vícekrát, i když se bavíme o desítkách až stovkách "utopených" hodin.
No a Andromeda je ... Asi není tajemstvím, že na počátku si můžete vybrat ženského nebo mužského protagonistu, včetně jejich tváře. Jsou to sourozenci Scott a Sara Ryderovi, přičemž vzhled jejich otce je "vygenerován" podle archetypů, které přisoudíte této dvojici. Tato rodinná idylka společně s ostatními vybranými zástupci jiných ras a pohlaví se společně vydají v Arše na 600 let dlouhý výlet do galaxie Andromeda, aby se poohledli po novém domově.
Původně tato volba měla být jasnou volbou, ale po probuzení se u oněch zaslíbených planet není vše tak, jak bylo naplánováno. Nepříznivé klimatické podmínky naznačují, že ne úplně vše bude tak snadné. Navíc vás překvapí nepřátelská rasa Kettů, kteří mají s rozlehlými zeměmi své úmysly, jež úplně na první pohled nejsou zřetelné.
Bez nějakého spoilerování, jak jsem psal v úvodu recenze, tak příběh vás ze začátku moc nenadchne. Během prvních hodin se scénáristé dopustí několika klišé, spoustu věcí vám přijde nesmyslných, jiné vám přijdou nesrozumitelné a něco vám bude i unikat. Naštěstí se to po pár hodinách srovná a nastolí ten správný směr. Ale tak nějak ehm... z katastrofálního scénáře se stane průměrný příběh.
A druhou věcí, která k Mass Effectu neodmyslitelně patří jsou charismatické postavy. Posádka vaší lodi, Tempestu, tvoří zajímavá partička, od navigátorky věřící v boha - Suvi, přes drsného vojáka a bioložku v jedné osobě Cory, jenž ovšem mávnutím kouzelného proutku má srdce otevřené pro každého, kde potřebuje pomoct, až po krogana Dracka milující vás za jakoukoliv pomoc jeho národu. Pochopitelně těch s kterými se setkáváte je více a všichni jsou uvěřitelní a budete je mít rádi. Jen to asi bude chtít čas, ostatně jako všechno.
A ti ostatní? Prý 1200 postav, které mají svůj dabing? Asi bych k tomu napsal, že méně je někdy více. Je jasné, že se všemi nepřijdete do kontaktu, ale i tak. Krom vaší partičky ostatní na mě působí odfláknutě a jejich pohnutky sdělují tak, že vás asi nebudou moc zajímat.
Je to poprvé, co BioWare použil v sérii Mass Effect tento engine. Jeho grafické kvality nás přesvědčily v nejednom Battlefieldu/Battlefrontu apod. Takže by mělo jít o vybroušený grafický skvost při kterém budeme padat na zadek. Ale ono to tak úplně není. Graficky je hra na průměrné dnešní úrovni. Obzvláště poté, co jsem zažil obrazovou extázi v Horizon Zero Dawn. Ale buďme fér, tato hra byla vyvíjena pouze pro PlayStation. Andromeda byla koncipována na více platforem.
Samotnou kapitolou je mimika obličejů a animace postav. Jak jsem zmiňoval před vydáním se objevilo několik šikovně sestříhaných gifů, které hru prezentovali v totálně katastrofálním stavu. Jaký jsem měl pocit na PlayStaiton 4? Dá se to přežít, ale je fakt, že některé mimiky působí vzhledem k probíraným situacím k neuvěření. Některé postavy jsou neustále "vykulení" jak kdyby byly na nějakém tripu. A animace postav taky není úplně, to co bychom čekali. Nicméně prý se pracuje na opravě, takže budoucí patch by tohle měl zlepšit.
Ale co stojí určitě za zmínku a pochvalu je rozmanitost světa. Zde si vývojáři s lokacemi pohráli na jedničku. Je radost prozkoumávat jednotlivé planety, buď pěšky nebo za pomocí "přibližovadla" Nomadu. Návrat tohoto vozidla považuji za velké plus a usnadňuje výrazně pohyb. Přeci jen mapy jednotlivých planet jsou rozsáhlé a pěšky by vám trvalo dlouho, než byste se dostavili na daná místa.
Mass Effect Andromeda byl pro mě vytoužený titul, na který jsem se těšil dlouhé roky. Dostal jsem jej, stejně jako další tisíce milovníků této značky a pocity po jeho absolvování mám rozporuplné. Dostali jsme hru, která je více akční záležitostí než hutným RPGčkem. Nutno přiznat, že akční pasáže patří zrovna k tomu, co vás potěší a u hry na počátku udrží než se vše.... tak nějak rozjede a dostane se do správných kolejí. To se stane zhruba po cca pětině hry, což není úplně povedený start.
Poté se rozjede příběh, který ale i tak celkově působí... no rozhodně nám BioWare v minulosti naservíroval mnohem propracovanější scénáře. Naštěstí během jeho absolvování se rádi zastavíte na nejedné planetě k průzkumu, který patří k tomu zábavnějšímu. Co ještě dodat? Jo, určitě si Mass Effect Andromeda nenechte ujít, to určitě... ale snad jen v příjemnější cenové hladině.
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti ABC Data
Recenzovaná verze: PS4