Je bežné, ak sa na stolné počítače objaví kdejaká RTS či RTT stratégia a nikto sa nad veľkou kadenciou vydávania hier z tohto špecifického žánru ani nepozastaví. Ak však podobný koncept zasiahne konzolový trh, každé game čidlo v hlavách nejedného z nás sa otrasie vlnou vzrušenia. Zvlášť, ak v dnešnom prípade hovoríme o slávnej sérii Sudden Strike, ktorej korene siahajú ešte do roku 1996 a aká sa nikdy nemala možnosť pozrieť mimo PC sféry. Vývoj veľkého návratu tejto taktickej stratégie z prostredia druhej svetovej vojny bol zverený maďarskému štúdiu Kite Games, ktoré dostalo dôveru od vlastníkov licencie z Kalypso Media. Výsledok dorazil práve tento týždeň von a to aj vo forme pre PS4, ktorú sme si s nadšením hodili na stôl a čo sme vypátrali, vám teraz patrične odovzdáme v súvislej forme.
Schéma ovládania bola vždy tou najväčšou prekážkou pri akejkoľvek snahe preniesť jednoduchosť a rýchlosť myšky na podmienky konzolového príslušenstva. História nás tak vyučila v extrémnych príkladoch ako sa to nemá robiť a ako sa to naopak dá zniesť, niekedy samozrejme s odretými ušami. Sudden Strike 4 nie je našťastie členom tej horšej kategórie a aj keď sa ovládanie stále musí zohnúť pred nenapodobiteľnou myšou, aj PS4 v spojení s touto vojenskou stratégiou je schopné vás dostatočne udržať v pozornosti a čo je hlavné, pobaviť. Pomocou kombinácie jedného akčného tlačidla s analógom ste schopní simulovať pokrytie vami vybranej plochy na mape a označiť si tak jednotky aké chcete presunúť, či im vydať patričné rozkazy. Aj po absolvovaní úvodnej inštruktáže som síce potreboval pár misií na dostatočné osvojenie "ako na to", ale praxou si Sudden Strike 4 pekne omakáte a budete schopní reagovať s dostatočnou rýchlosťou.
S ovládaním som teda bol viacmenej spokojný a ak ste sa prípadne obávali práve zlyhania v tejto sfére, tak môžete byť pokojní. Druhým a nemenej dôležitým dôkazom, v čom je séria Sudden Strike unikátna, je jej nezmierny dôraz na autentičnosť a surovú presnosť dejín. Menu vám tak ponúka celkovo tri kampane, konkrétne za Nemecko, Sovietsky zväz a Spojencov, ktoré sa následne zlučujú do viac ako dvadsiatich unikátnych operácií. Každá je fakticky podložená reálnymi udalosťami z našej histórie a obsahuje ako dobové materiály a opisy faktov, tak i reálne mená generálov, ktorých si môžete vybrať pre každú misiu zvlášť. Tu nastupuje prepojenie na vami zvolenú taktiku už pred samotnou akciou, čo má rovnako linku k už ukončením úlohám. Po úspešnej misii totižto obdržíte určitý počet hviezd (čím kvalitnejšie a rýchlejšie prevedenie, o to viac hviezd) a tie vám pomáhajú na odomknutie nových schopností vášho veliteľa. Toto všetko ešte pred spustením samotnej operácie. Núti to tak hráčov sa snažiť byť čo najefektívnejší a podrobiť svoju taktiku dôkladnému skúmaniu.
Produkovať hru z obdobia najväčšej genocídy ľudskej rasy je dnes dosť nebezpečná zóna a ak sa nechcete stať terčom rôzne cielenej propagandy a vláčiť sa po súdoch (s tou či onou záujmovou skupinou aktivistov), je nutné k vývoju priložiť aj trošku vlastného know-how. V Kite Games sa rozhodli každú bitvu zakončiť fiktívnym dopisom domov (útržkom z denníku) od vojaka, ktorý sa tak odkloní od nejakej reálnej noty a navodí atmosféru nezmyselnosti vojen všeobecne. Je jasné, že to možno teraz dosť kategorizujem, ale táto časť mi prišla skutočne ako účelové odľahčenie, ktoré má za úlohu viac než len vyplniť čakanie na načítanie novej misie. Za toto dávam plusové percentá a celkovo som spomínané dopisy domov čítal so záujmom a cítil ako potláčajú možné ideologické obrazy, ktoré sa vynárali počas víťazstiev Nemcov. Maďari teda v tomto bode uspeli, ale ako na tom je samotná technická stránka a masívny nápor hromadenia aktívnych jednotiek v jednom zábere? V prípade konzole PlayStation 4 som bohužiaľ musel pozorovať dosť nedostatkov a to hlavne po selektívnom označovaní jednotiek.
Veľakrát sa mi stalo, že napríklad vozidlo (tank, transportér atď) sa pri zadaní cieľového bodu začalo trepať ako pri epileptickom záchvate a nebolo možné ho nijak donútiť k pohybu. Zasekávanie vojakov o prekážky v teréne bolo na dennom poriadku a tak sa vývojári už určite snažia (pokiaľ sa tak už nestalo) dokončiť opravné balíčky a uviesť svoje dielo do lepšieho stavu. V krátkosti sa musím zastaviť u multiplayer schémy (či už online alebo offline s AI podporou), ktorá je doslova nehrateľná v plynulej forme. Ak sa vám na jeden záber nahrnie 8 frakcií, tak hra nestíha, snímkovanie padá pod únosnú hranicu. Aj preto som tento režim prakticky nemal možnosť lepšie otestovať a sústredil som sa striktne na singl player. Ten mňa našťastie potešil, zaujal a bavil. Interakcia vojenských jednotiek s členitým terénom je na vysokej úrovni a na štvrtý Sudden Strike sa jednoducho krásne pozerá. Tanky zanechávajú stopy v blate či obilí, drvia kamenné steny a krájajú domy za podpory autentických efektov. Všetko sa hýbe tak, ako keby ste sledovali dokument v TV s patričným odstupom. Ten nie je možné meniť a kameru tak samozrejme neposúvate do žiadneho smeru. Pomocou priblíženia na zmenšenú verziu mapy sa môžete v sekunde preniesť z jedného jej rohu do druhého a nestratiť tak ani sekundu často drahocenného času.
Z pohľadu taktiky sa vývojári nesnažili priniesť niečo prehnane náročné. Hra vás sama inštruuje kam sa vydať a čo tam vykonať, takže sa môžete sústrediť na dôkladné mapovanie terénu a rozhodnutie, z akej strany budete posúvať svoje umne rozdelené vojsko. Ona jednoduchosť má však svoje medze a určite budete zažívať krušné chvíle, zvlášť pri značnej presile, kedy sa fakticky presné momenty začnú zdať neprekonateľné, extra v prípade ak ste si zvolili vyššiu obtiažnosť. Pestrosť operácií zabezpečujú rôzne úkony. Nebude sa len strieľať a často pôjde o vyhadzovanie mostov do vzduchu, ochranu konvoju či sekundárne zásobovanie jednotiek v predvoji. Je to svieže a nikdy nie pod tlakom stereotypu. Sudden Strike 4 je RTT hodné vašich peňazí, ktoré asi najviac trpí dočasným technickým balíčkom chýb, čo sa ale dá všetko ešte napraviť. Má kvalitný zvuk, peknú grafickú stránku a aj keď ovládanie určite niekomu nesadne (zvlášť pri označovaní menších skupiniek vojakov a vozidiel), jedná sa o unikátnu príležitosť ako si obohatiť svoju zbierku vojenských značiek o nový prírastok.
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Kalypso Media
Recenzovaná verze: PS4 Pro
PC hry pro vás testujeme na sestavě LYNX