Pokud patříte mezi tu generaci jako já, která vyrůstala na akčních bojových filmech s Brucem Leem, Jackie Chanem a dalšími mistry východních bojových umění, jistě i dnes sem tam musíte hltat bojové scény, kde hrdinové, ať již v komickém provedení či vážnějším zmlátí celou řádku padouchů a k tomu všemu to vypadá i opravdově. No leckdy tomu do jisté míry i tak bylo. Cožpak jste nikdy nechtěli umět něco podobného? Někdo se kvůli pronásledování tohoto cíle začal aktivně učit bojová umění, no a ten zbytek, jako třeba já, jsme zasedli za naše stroje a hráli třeba takový Mortal Kombat. Ale nyní se nám do rukou dostala nová raritní hra, která má požitek z kontaktního boje přinést na vyšší úroveň.
Absolver je bojová hra, ve které se kombinuje pohled třetí osoby, relativně otevřený svět, bojové umění a občasné využívání předmětů jako zbraní s limitovanou životností. A vše je to ještě navíc online. Pokud si ale myslíte, že do hry padnete jako mistři, uf, tento pocit vás již po několika úvodních soubojích přejde. Nejen že si na začátku lehce navolíte svoji postavu, ale také si zvolíte bojový styl své postavy. No každý ze tří bojových stylů má své pro a proti a nabízí různou obtížnost na ovládnutí.
Je nutné si volbu trochu promyslet, jelikož daným směrem také pak budete rozvíjet statistky své postavy, jako síla, výdrž, vitalita a další. Navíc disponujete pouze omezeným počtem pohybů, tedy alespoň na počátku.
Postupem času a množstvím soubojů se budete učit stále nové a nové pohyby, které následně můžete spojovat do libovolných a situacím odpovídajících sérií útoků. No a tady ale nastává trochu kámen úrazu. Alespoň z mého hlediska hra totiž moc pomocných berliček nepodává, takže je to učení se typu pokus omyl. A bude to trvat, než si najdete vám vyhovující kombinace. A to nemluvím teprve o odemykání nových pohybů. Ono totiž ty se učíte postupně v boji, ale má to jistý zásadní háček. Pokud totiž z boje utečete nebo zemřete, zapomenete daný pokrok v učení se pohybů, který jste získali během toho souboje. A umírat nebo utíkat zpočátku budete často.
Tady se dostávám asi k nejpalčivějšímu problému hry. Tedy problému neproblému. Osobně bych rád trochu více příběhu, nebo alespoň jasněji vyprávěnému. S kolegou jsme totiž měli celou dobu pocit, že vlastně nevíme co jsme, kdo jsme, co tam děláme, jaký to má smysl. OK, možná bychom chtěli trochu moc, ale víte co, nemyslím si. Ano hra má nějaký úvod, ale ten se snažíte přeskákat. Navíc nikdy na mapě nejste sami. Vždy je tam s vámi pár dalších hráčů. Ti buď většinou kooperují, či si vás nevšímají. Občas ale narazíte na relativně vysokoúrovňové postavy, které prostě přijdou a jedním úderem dorazí vaši polomrtvou postavu. To pak máte celkem zlost.
Obecně můžeme říci, že možnost kooperace je v této hře velmi pozitivní a za dobu co jsem hrál, většina hráčů se nechovala nepřátelsky, ba naopak. Problém je ale, že v souboji můžete zasáhnout i spoluhráče. A někdy je to osudné. Totiž v prostředí hry, ve kterém se nacházíte, je celkem jednoduché někam spadnout a zemřít. Najdete zde totiž celkem obstojné množství různých útesů a studen a dalších věcí, kam se dá šikovně vylákat nepřátelská havěť a chytrým bojem tak svrhnete i silnější protivníky do hlubin záhuby. Ovšem, často se to snažíte použít ve svůj prospěch, ale občas se to obrátí i proti vám. Opět důvod k tomu se nadechnout a jít na pokus číslo… uh asi to ani nebudu počítat. Nicméně interakce mezi hráči probíhá většinou pozváním do kooperace, palcem nahoru či úklonem a hurá do bitvy. Jednoduché, funkční.
Absolver jako takový je hra s potencionálem. Pěkný systém soubojů, jednoduchý ale i pohledný svět. To zní i dobře, až na ta drobná ale. Jak již bylo řečeno absence nějak rozmanitého příběhu trochu mrzí, přičemž takováto hra by si ho zasloužila (nebo alespoň mně nebyl vůbec jasný či zřetelný). Nejasná obtížnost nepřátel, či vůbec zevrubnější vysvětlení funkce komb, útoků, plusů a mínusů vybavení na vaši postavu by rozhodně hře jen prospěla. I tak ale zůstává faktem to, že se jedná o unikátní hru, která si určitě najde zalíbení u nejednoho hráče, bohužel, v mém případě zanechala spíše hořkosladkou příchuť v podobě již zmíněných pozitivních a negativních aspektů.
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Cosmocover
Recenzovaná verze: PC
PC hry pro vás testujeme na sestavě LYNX