Pamatuji si to jako dnes. Na jeviště, ku příležitosti tiskové konference EA, přišel po mnoha egoistických a místy až nabubřelích manažerech uvádějící jednu hru za druhou, nesmělý Martin Sahlin z Coldwood Interactive, aby předvedl asi největší překvapení celé tiskové konference EA. A přitom šlo o malou věc, téměř indie záležitost. Předvedl malou červenou postavičku z kousku bavlny a drátku. Pojmenoval jej Yarny a následně i ukázal v prvním traileru. Nevím jak ostatním, ale mně spadla brada, na zem, kde jsem ji dlouho, převelice dlouho hledal. Čistá, krásná, emocemi nabita plošinovka z prostředí Skandinávie. Dílo se povedlo na dokonalou, snad jen opakující se puzzly ubírali Unravlu na kráse.
Uplynulo pár měsíců a bylo oznámené pokračování. Očekávalo se, že se letos určitě na E3 objevi. Únik pár hodin před samotnou tiskovou konferencí EA dával tomuto očekávání za pravdu. Na pódiu se opět ukázal Martin Sahlin, jenž už nebyl tolik nesmělý, ale poměrně sebejístý a bez ostychu představil druhý díl a s dovětkem typu: „mimo jiné“ vychází dnes, teď. Asi opět nejpříjemnější překvapení tiskové konference EA. A už posléze šlo vše jak na drátkách a já měl od Dana (šéfredaktora) kód na Unravel two na e-mailu připraven k použití, abych se do tohoto světa mohl opět ponořit. Tak se pojďme podívat, zda Yarny přichází se stejnou čistotou a pokorou jako tomu bylo před pár lety.
Je to tak. Už na to emocionální dilema staré dámy nebude červený bavlněný jedinec sám. Ihned po startu hry na něj ze zapomenuté truhly vyskočí modrý kamarád. Tím se stane z obyčejné sólo plošinovky čistokrevný co-op pro dva hráče.
Pro upřesnění, nejde o žádné on-line dobrodružství, že byste mohli hrát s někým neznámým, ale je možné hrát pouze lokální kooperace, tedy se svým kamarádem pěkně na gauči apod. Pokud zamačkáváte slzu, že nemáte s kým hrát, neházejte flintu do žita a vězte, že můžete hrát za obě postavičky sám. Sice vám to zabere více času, ale je možné tak Unravel two plnohodnotně dohrát.
Zkoušel jsem hrát tak i tak. Pochopitelně s parťákem je to mnohem zábavnější, o tom žádná, ale i jako solitér jsem se nenudil. A taktéž je pravdou, co jsme ve dvou zvládli do pár sekund, zde trvalo mnohonásobně déle. Rozhodně však jde o zajímavý prvek, jenž hru po stránce zábavnosti a možných hádanek okořenil. Takže za nápad jít cestou dvou vlněných figurek mají Coldwood Interactive palec nahoru.
Ještě by se slušelo zmíňit, jak to v praxi funguje, pakliže hrajete sám. Trojúhelníkem si přepínáte mezi červeným a modrým anobo třetí volbou je, že je máte oba dva pohromadě a poslouchají vaše pokyny oba dva najednou. Je to velmi intuitivní a bez jakýchkoliv problémů se mi tento herní prvek vžil do ruk a nestalo se mi, že bych se nějak pletl nebo mi to komplikovalo situaci při hraní.
Komplexně z celé hratelnosti Unravel two mám dojem, že jde o mnohem plynulejší a více odcejpávající zážitek než v prvním díle. Díky novým dovednostem, jako je třeba odrážení se od zdí, možnosti projít vodou apod., jsou vaši hrdinové mnohem rychlejší. Nejste limitování jako v prvním dílem od klubka ke klubku, ale spíše vás limituje délka bavlny mezi těmito hrdiny. Toť vše.
A to je právě ono. Rozdíl oproti prvnímu dílu. Jak jsem zmiňoval, že hra je mnohem rychlejší (teda alespoň na mě tak působí), tak trošku ztrácí svůj lesk oproti prvnímu dílu. Není to snad jen tou rychlostí, to určitě ne, ale díky věcem, jako je možnost projití vodou apod. Získáváte pocit, že vaši křehcí bavlnění „chumlíci“, nejsou tak úplně křehcí, ale jsou to pořádní hrdinové z nejednoho akčního hollywoodského bijáku. Inu scéna z prvního dílu, kdy Yarnyho nahodilo projíždějící auto vodou z kaluže a jeho výraz ve „tváři“ dalo hráči pořádný náboj jít dál a být s ním v nelehké situaci, kdy jeho život visí takřka na vlásku – a že onen vlásek byl set sakra dlouhý – v podobě linoucí se bavlně skrze pěkné scenérie napříč všemi ročními obdobími.
Zde to už tak pohádkově nevypadá. Ba naopak, hra na mě působí více tmavě, utopicky, místy až depresivně. Asi 60 procent hry strávíte ve městě, fabrikách a přilehlých aglomeracích. Prostě panenská příroda Skandinávie, o které kdysi vyprávěl Martin Sahlen v prvním díle zde se pomalu vytrácí.
A emocionální jiskra? Krom již výše popsaného elementu „akčních hrdinů“ je kapitolou sama o sobě příběhové pozadí. Už zapomeňte na babičku a její rozvázaná pouta s jejími blízkými. Ne zde se nic podobného nekoná. Hra se soustředí už pouze na červeného a modrého. Nechápejte moje dosavadní kritické řádky nikterak špatně. Vše možná souvisí s tím, že Unravel two limituje jeho první díl, jenž nasadil laťku hodně vysoko a toto dílo jej nepřekonalo. Ale hrát jej samostatně bez znalosti prvního dílu, byl bych nadšen.
Opět musím začít trošku kriticky. Unravel two jsem dohrál přibližně za necelých pět hodin. Navíc mi přišli o hodně jednodušší hádanky, jenž jsem potkal během příběhové kampaně. Jestliže jsem si v prvním díle stěžoval na opakující se hádanky, tak zde je to to samé, ale hlavně jejich náročnost je radikálně jinde, kde většinu zapeklitostí by vyřešil můj bezmála čtyřletý syn. Takže délka hry je přibližně o dvě hodiny kratší než v případě prvního dílu.
Pravdou je, že herní doba se v Unravel two dá prodloužit asi 20 výzvami. Zde na malých herních lokacích řešíte již poměrně náročné puzzly, jenž rozlousknout zabere desítky minut, až téměř hodiny – tedy za předpokladu, že nepoužijete YouTube s nějakým tím návodem. Za zvládnutí těchto výzev obdržíte různé odměny v podobě „oblečků“ pro vaše bavlňáče. Ale já nechci žádné „oblečky“ či tyto výzvy uměle prodlužující herní dobu. Já bych byl mnohem raději, kdyby tyto náročné úkoly byly přímo v samotné příběhové kampani. To je o co stojím mnohem více. Možná mám až příliš vyhraněný názor a požadavky, ale mám raději ucelený jednotný pořádný zážitek než polovičatý se spoustou „serepetiček“ okolo.
Jsem hrozně rád, že se nám Yarny vrátil v druhém díle nesoucí podtitul Unravel two. Už na to severské dobrodružství není sám, ale má na pomoc modrého parťáka, kterého se může ujmout vaše drahá polovička či kamarád vedle na gauči. Pokud jste sám, není problém si celou tuto bezmála pětihodinovou cestu užít sám. Unravel two je opět zabalen do hezkého grafického hávu s poutavým hudebním doprovodem, ale nemohu se ubránit, co mi trošku chybí je to co dělalo Unravel Unravelem. Emocionální zážitek plně jedinečných a nezapomenutelných okamžiků. Vývojáři udělali v Unravel two z hlavního hrdiny téměř až „akčního Ramba“, který přežije vše, na můj vkus byly ulehčeny hádanky a téměř opomenutý příběh. Ale těmito věcmi se nenechte odradit – jestli máte rádi 2D plošinovky, i přes veškerou moji kritiku si užijete fajn zábavu.
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti EA
Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro