F1 2018

F1 2018 - recenze
F1 2018 - recenze
11:45, 09.10.2018

Po několika rozporuplných dílech, které přinesly do herní adaptace formule 1 spíše kosmetické změny, se britští vývojáři ze studia Codemasters v loňském roce konečně pochlapili. Ročník 2017 znamenal pro sérií výrazný krok tím správný směrem, což hráči pocítili zejména na rozšířeném kariérním režimu, lepším jízdním modelu a celkovému přiblížení reálné předloze. Od nového dílu jsem tak očekával další zlepšení a inovace, které by sérii zase posunuly o krok dál.

Závody pro každého

Je třeba podotknout, že loňskému ročníku nahrály do karet výrazné změny pravidel, které mimo jiné upravily i vzhled formulí. Letos se novinky, které pochází z pera promotéra F1, vztahují zejména na nepopulární ochranný prvek Halo. S touto „klecí“ se tak kromě reálných závodníků musí nově popasovat i ti virtuální. Odpůrce tohoto řešení může potěšit fakt, že si Codies vymínili možnost, spodní část zařízení odstranit. Tato funkce vám ale pomůže pouze v případě, že jezdíte s pohledem přímo z kokpitu. Osobně používám nejčastěji základní kameru nad hlavou závodníka, kde sice Halo vidíte, ale nijak vám nezakrývá výhled. Tato u veřejnosti nepopulární novinka mi tak v žádném případě nevadila a své místo ve hře dozajista má.

Klik pro zvětšení (F1 2018 - recenze)

Jízdní model jsem chválil už u loňského dílu a budu v tom pokračovat i letos. Pro závodní hru naprosto klíčový aspekt byl u F1 2018 znovu posunut o kus dál. Zejména pokud zapojíte volant a vypnete asistenty, tak poznáte, že nové formule rozhodně nejsou žádnou arkádou a mohou bez problémů uspokojit i fanoušky simulátorů. Hra ale stejně dobře dokáže nasytit i hráče, kteří hledají odlehčenější zážitek. Stačí pozapínat nějaký ten pomocník nebo snížit úroveň umělé inteligence a z F1 2018 se rázem stane ideální zábava i pro hráče arkádových závodů. Právě možnost přizpůsobit si téměř vše podle vlastních možností, dělá z nových formulí nesmírně univerzální titul, který dokáže zaujmout téměř kohokoli.

Jen těžko bychom napříč celým žánrem hledali titul, který by se aspektu pneumatik věnovat tak detailně.

Pocitově mi jízdní model přišel ještě o kus živější, což bylo poznat zejména při závodech v dešti, které byly nesmírně zábavnou výzvou. Inovace se dotkly rovněž správy pneumatik. Právě ty jsou jedním z nejdůležitějších aspektů reálné F1 a jejich důležitost stoupla i v její herní adaptaci. Nově daleko více závisí nejen na zvolené směsi a opotřebení, ale také na teplotě. Jen těžko bychom napříč celým žánrem hledali titul, jenž by se aspektu pneumatik věnovat tak detailně.

Klik pro zvětšení (F1 2018 - recenze)

Problémy z minulosti

Požitek ze samotného závodění bohužel stále lehce kazí dva neduhy, jimiž trpěly i předchozí díly. Prvním je stále poměrně zvláštní chování umělé inteligence. Problém však netkví v její úrovni a nekonzistenci. Díky možnost nastavit rychlost počítačem ovládaných protivníků plynule ve stupnici od 0 do 110, se nemůže stát, aby na vás byla AI pomalá, nebo naopak příliš rychlá. Potíže nastávají v jejím chování na trati. Došlo sice k mírnému zlepšení, které je poznat na lepších obraných manévrech. Protivníci ale stále mají tendenci jezdit po pomyslných kolejích, což poznáte především, když vás chtějí předjet. Místo toho, aby pomalejší vůz objeli, tak buď přibrzdí těsně za ním, nebo v horším případě do něj přímo narazí.

V nabídce herních režimů nějaké převratné změny nečekejte.

Stále se bavíme o problému, který je znát zejména při startu, kde se na jednom místo nachází více monopostů, takž nejde o nic, co by nějak výrazně kazilo celkový zážitek, ale poměrně citelný prostor pro zlepšení tu stále existuje. Dalším ze starých strašáků ve skříni je systém penalizací. Ten částečně souvisí s umělou inteligencí, jejíž nešikovnost ve spojení se špatným rozhodnutím traťových komisařů občas přisoudí nezaslouženou penalizaci. Úplně korektně nefungují ani tresty při zkracování trati. I v tomto případě ale nejde o příliš zásadní chybu. Bohužel se s výše popsanými neduhy série potýká již delší dobu, a proto bych ocenil větší důraz na jejich odstranění.

Klik pro zvětšení (F1 2018 - recenze)

Trénink nese ovoce

V nabídce herních režimů nějaké převratné změny nečekejte. Základ opět tvoří opravdu robustní kariéra, ve které lze strávit solidní množství času. Kromě samotného závodění hraje neméně důležitou roli také vývoj vozu. Pokud chcete hru vytěžit opravdu na maximum, tak kromě samotných závodů budete své dovednosti uplatňovat rovněž v kvalifikacích a trénincích. Právě tři tréninky před každým závodem slouží ke sbírání vývojových bodů, za které poté vylepšujete výkon či trvanlivost jednotlivých komponentů formule. Jednotlivé úkoly v nich navíc ideálně slouží i k zapamatování jednotlivých tratí a zlepšení jízdního stylu.

V průběhu závodních víkendů vás občas odchytí zvídavá novinářka s pár otázkami

Vývojáři lehce upravili strom vylepšení, takže je odemykání jednotlivých jeho částí nyní o poznání rychlejší, což ještě více umocnilo důležitost tréninkových jízd. Když k tomu připočteme třídílnou kvalifikace a závod, jehož délku si můžete zvolit podle libosti, tak dostanete opravdu komplexní a věrohodný závodní víkend F1.

Po několika letech se autoři rozhodli do hry přidat rozhovory. V průběhu závodních víkendů vás tak občas odchytí zvídavá novinářka s pár otázkami. Podle vašich odpovědí utváříte svou vlastní osobnost a vztah k týmu. Můžete všechno svádět na tým a sebe samotného vychvalovat do nebe, nebo naopak tým chválit a povzbuzovat, což se projeví třeba v rychlosti vydání nových komponentů. Přínos rozhodnutí ale není takový, abyste se s rozhovory příliš trápili. Samotný formát navíc začne být po čase značně repetitivní. Daleko více bych ocenil nějaký kontakt s ostatními jezdci či týmovým kolegou.

Klik pro zvětšení (F1 2018 - recenze)

Lauda vs. Hunt

Rozhodně oceňuje, že Codies zapracovali na počtu historických formulí. Nový ročník obsahuje všech 12 kousků z loňského dílu a navrch přidává 10 úplně nových legend, mezi nimiž najdeme třeba Lotus 72D z roku 1972 nebo Laudovo Ferrari 312 T2 a Huntův McLaren M23D z nezapomenutelné sezony 1976. Kromě této výjimky se ale i letos jedná o mix vozů z různých ročníků a období. S historickými formulemi se jednak setkáte v kariéře formou speciálních akcí mezi závody, ale také v režimu šampionátu. Právě tento mód byl citelně rozšířen. Nově můžete kromě celé aktuální sezony odjet i různé další šampionáty, které se třeba specializují na historické vozy nebo na konkrétní okruhy a pravidla. V případě, že nepotřebuje omáčku kariéry, tak vám tento režim na občasné ježdění poslouží více než dostatečně. Pravidelné hráče pro změnu potěší Event režim, do kterého vývojáři pravidelně přidávají různé speciální výzvy.

Klik pro zvětšení (F1 2018 - recenze)

Zmínku si určitě zaslouží také multiplayer. Ten se letos rovněž dočkal zvýšené péče. Nechybí třeba lobby, kde si lze podle libosti zvolit hru, takže se nestane, že byste byli automaticky hozeni do rozběhnutého závodu. Hra kromě vašich výkonů ohodnocuje častost kontaktů s ostatními jezdci, což má za cíl odhalit agresivní a potenciálně nebezpečné hráče a následně je dávat do hry k sobě. Pokud se tedy snažíte jezdit férově a podle pravidel, tak byste se měli největším „torpédům“ vyhnout.

Zejména změny v oblasti jízdního modelu a pocitu z jízdy otevírají dveře i náročnějším hráčům.

V oblasti grafiky k výrazným změnám nedošlo, což se ani příliš neočekávalo. V tomto směru si musíme nejspíše počkat na příchod nové generace konzolí. Lepší péče se dočkaly alespoň obličeje jezdců, které už nejsou pro smích. I když se ale celkově nejedná o nějakou špičku v žánru, tak se s přihlédnutím k dobré optimalizaci a velice povedeným zvukům nemají vývojáři za co stydět.

Klik pro zvětšení (F1 2018 - recenze)

Celkově F1 2018 přináší řadu drobným i větších vylepšení, které výsledný produkt posouvají zase o kus blíže perfektní závodní hře. Zejména změny v oblasti jízdního modelu a pocitu z jízdy otevírají dveře i náročnějším hráčům, kteří dosud nad sérií ohrnovali nos. Díky robustní kariéře, rozšířenému režimu šampionátu a historickým formulím lze v nových formulích utopit ohromné množstvím času, což je u titulu postaveném na jedné konkrétní licenci opravdová vzácnost.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Playman

Klik pro zvětšení (F1 2018 - recenze)

Ceny hry F1 2018 srovnáte na Zboží.cz.

Klik pro zvětšení (F1 2018 - recenze)

84%
F1 2018 si sebou i nadále nese několik neduhů dílů minulých, ale dokáže je vykompenzovat univerzálním jízdním modelem, nabušeným obsahem a řadou dalších drobných vylepšení, které pospolu tvoří pádný důvod k tomu, abyste po roce znovu usedli do kokpitu.