Kompetitivní karetní strategickou hru Dominion je potřeba snad málokomu představovat, protože se těší oblíbenosti už od roku 2008, kdy borci z Rio Grande Games projekt Donalda X. Vaccarina realizovali. Původní hra obsahuje 500 karet, pomocí kterých 2-4 hráči soupeří o to, kdo nasbírá co nejvíce vítězných bodů v nejkratším čase. Svižný gameplay, kde každé kolo rozhoduje a nikdo nesmí otálet, si získal hráče v různých koutech světa, a tak není divu, že za svých 10 let existence nabral Dominion notný počet rozšíření. U nás se distribuci věnuje vydavatelství Albi, kterému tímto děkujeme za zaslání několika rozšíření k recenzi. Do ruky se mi dostaly rozšíření hned 3 - Temné časy (6. samostatně nehratelné rozšíření; 2012; 500 karet), Intriky (samostatně hratelné; 2009; 500 karet) a Roh hojnosti (4. rozšíření k základní hře; 2011; 150 karet).
Ve hře Dominion si budujete balíček karet - začínáte s málem, pár měďáků a nic moc jiného, ale musíte z předem připravených hromádek rozšiřovat své Dominium, nakupovat karty, za které získáváte další zdroje, karty, akce a vítězné body. Můžete posilovat sebe nebo oslabovat protivníky, strategie, kterou zvolíte, je zcela na vás a dost často se bude měnit v závislosti na tom, jaké karty volí protivník. Ve hře existují bodované karty (zelené), jejichž nákupem si zajišťujete potřebné body k vítězství. Každou hru si de facto skládáte svůj balíček. Třífázové kolo každého hráče sestává z akcí, kdy vykládáte karty z ruky, následného nákupu, kterým dobíráte do svého balíčku Dominia, a nakonec úklidem, tedy že všechny vyložené i odhozené karty odložíte a doberete si tak, ať máte 5 v ruce. A tak se točíte až do konce hry - ten nastává, pokud jste vybrali balíček provincií (zelené bodované karty) nebo 3 celé hromádky Dominia. Pak se sečtou body a kdo má nejvíc, vyhrává. To je hodně v kostce, protože k dispozici máte tolik karet, ze kterých Dominia tvoříte, navíc se dají všemožně kombinovat - a my se potřebujeme dostat k recenzi rozšíření, ne výčtu a výkladu pravidel.
Služebně nejstarší a zároveň první samostatně hratelné rozšíření poprvé spatřilo světlo světa v roce 2009. Název již napovídá, že oproti původní hře půjde spíše o zaječí úmysly, zadní vrátka, kouř a zrcadla, abyste obelstili, napálili a oklamali protivníky, abyste došli vítězství. Vlastníte-li základní verzi, karty z obou krabic se dají libovolně kombinovat, což vám násobí možnosti sestavování balíčků karet společné zásoby. Navíc můžete díky spojení základní verze a Intrik zkusit hru až v 6 hráčích (při 7 a více je doporučeno se rozdělit na skupiny, protože by se hra až zbytečně moc natáhla). V tomto rozšíření se nachází karty s několika efekty, ze kterých si hráči vybírají ty, které jim nejvíce pomohou či naopak nejméně uškodí. V návodu/pravidlech najdete 3+3 doporučené sady-kombinace karet pro různé herní typy, ať máte pouze Intriky nebo v kombinaci se základní hrou. Rozšíření hru dost oživuje, hlavně proto, že partie Dominionu (hlavně pokud většinou hrajete ve 2 lidech jako my doma) jsou rychlé a jednou prostě dojde k tomu, že se vám základní hra ohraje, protože v ní vidíte pořád to stejné. Dvojnásobné množství karet (500 v základu a 500 v Intrikách) ale neznamená jen dvojnásobek zábavy, kombinováním obou můžete přijít na široké spektrum kombinací, které vám vystačí na každodenní hraní klidně celou zimu.
Člověk by si řekl, že oproti ostatním rozšířením má Roh hojnosti mizivých 150 karet, ale na zábavě, jakou si s tímto rozšířením užijete, to nic nemění. Obsahuje celkem 11 různých akčních karet (každá 10x), 1 zelenou-bodovanou Tržiště a 5 karet odměn. Abyste si Roh hojnosti zahráli, potřebujete jiná rozšíření (základní hru, Intriky nebo i Temné časy apod.), v pravidlech jsou, jak bývá zvykem, 3+3 doporučené sestavy deseti karet společné zásoby pro hru spolu se základní verzí nebo s Dominion: Intriky, ale pokud máte Temné časy, v tamních pravidlech najdete i jejich kombinaci s Rohem hojnosti. K tomu navíc, použijete-li kartu Turnaj jako jednu z dominií, připravíte před hrou také karty odměn, což jsou vzácné (v krabici je od každé 1) a silné bonusy, po jejichž získání získáte celkem značný náskok (takový pytel zlata vám dá +1 akci a 1 zlaťák, který si okamžitě přidáte ke svému dobíracímu balíčku.
Roh hojnosti ke hře přidává (kromě dalších možností dominií) unikátní prvek turnaje, díky kterému se můžete svým protivníkům rychle odtrhnout a bleskově se obohatit o statky a peníze. Tím se vaše hry můžou o malinko zkrátit, když dost rychle získáte signifikantní náskok, ale taky zkomplikovat a prodloužit, protože se můžete zbytečně dlouho soustředit na získávání odměn a někdy třeba zapomenete (nebo nestihnete před koncem hry) nakoupit dost bodovaných karet. Každopádně toto rozšíření hru skvěle doplňuje a my jej rádi do svých her komponujeme.
Na světě není jenom veselí, někdy prostě zjistíte, že váš otravný kašel je vlastně mor, na nohy vám fouká, protože vám někdo rozbil okna a rozštípal vstupní dveře, píchá vás v boku, protože tam máte nůž... No prostě se nedaří. Tak je potřeba žít z čeho se dá. V krabici najdete 500 karet - 31 karet akcí (po 10 od každé), 1 kartu padělaných peněz (10x), jednu bodovanou kartu (10x) a 20 karet krys. Další novinkou jsou karty 10 unikátních rytířů, dále pak ruiny, útočiště a 3 druhy zvláštních karet. Temné časy představují hráčům několik nových pravidel, pokud (a jaké) se rozhodnete karty z tohoto rozšíření použít. Ty uvádíte do hry podle toho, jaké karty z tohoto rozšíření používáte, například balíček ruin nebo rytířů. Některé karty také využívají funkce zahození na smetiště, jiné z této akce přímo benefitují (Vyznavač vám dá po svém zahození do ruky +3 karty).
Přestože jsou Temné časy technicky vzato jako samostatně nehratelné rozšíření, můžete zkusit sestavit hru pouze pomocí karet z něj. V pravidlech jsou dokonce dvě doporučené sestavy, ale nás karty z Temných časů baví spíš kombinovat s Intrikami (pro extra temné časy) nebo Rohem hojnosti, kdy si hru představíte díky kartě Turnaj (z D:RH) jako souboj chudáků a žebráků o své místo na slunci.
Zaprvé je škoda, že zrovna nejsou v prodeji rozšíření starší - Pobřeží, Alchymie, Prosperita či Vzdálené kraje. Zadruhé, a to je horší, že v českém jazyce nejsou dostupná rozšíření od Temných časů dál, a to jich vyšlo celkem 5 - Guilds (150 karet, 2013); Adventures (400 karet, 2015); Empires (300 karet, 2016); Nocturne (500 karet, 2017) a Renaissance (300 karet, 2018). Je sice pravda, že než se vyhrajete s těmi, co dostupná jsou, bude trvat pěkných pár měsíců a možná i let, to ale nic nemění na tom, že by nebylo pěkné mít možnost obstarat si další.
Dominion je hra svižná, dramatická a strategická, jednoduchá na pochopení a tedy pro všechny věkové kategorie (vyjma snad těch nejmenších, protože neumí přemýšlet moc strategicky). Karty jsou moc hezky zpracované a jejich efekty rozmanité dost na to, aby se každé nové rozšíření vyplatilo a vneslo do vašich partií vždy něco unikátního.
Za poskytnutí her k recenzi děkujeme Albi