Když jsme před třemi lety recenzovali konzolovou verzi Dirt Rally, měl jsem jednodušší pozici. Byli jsme na to dva a navíc jsem měl k dispozici volant od společnosti Logitech. Časy se mění, tentokrát se budu muset obejít bez navigátora Michala a také bez volantu. Proto, prosím, koho pohoršuje, že Dirt Rally 2.0 recenzuje konzolista hrající na ovladači, může přestat číst, protože je to jeho problém ;)
Už samotný název Dirt Rally 2.0 naznačuje, že tentokrát nepůjde o takovou revoluci, kterou vyvolal první díl. Ale jedná se o chytré evoluční krůčky směrem k ještě dokonalejší realistické simulaci rally závodění. A samozřejmě s Dirt 4 hra nemá vůbec nic společného, což je dobře. Najdeme zde ten nekompromisní fyzikální model, který prvnímu dílu u spousty běžných hráčů nasadil nálepku "závodní Dark Souls", ať už to zní sebe šíleněji. Autoři však zamakali a nejvíc změn doznala fyzika povrchů tratí ve hře. I při hraní na ovladači naprosto přesně cítíte, jak auto sedí či nesedí na silnici a na jakém povrchu se pohybujete. Hladký asfalt nechá ovladač v klidu, aby kamenité stezky Argentiny rozvibrovaly ruce na maximum. Ostatně těžký štěrk v Argentině musí být něco, čím maminky pneumatiky straší své děti před spaním, protože je to něco šíleného. A k této výtečné simulaci každého povrchu za všemožného počasí přibyla nová věc - degradace povrchu. Ano, jak více aut projíždí erzetu, tak je víc a víc rozbitá a rozježděná. V realitě to vypadá tak, že pokud startujete ze zadních pozic, budete mít trať samou kolej, což ovlivní chování auta. Těžko popsat textem jak velký rozdíl to je, ale tohle se autorům opravdu povedlo a přidává to na realismu a na nevypočitatelnosti, která patří k rally závodům.
Když se ještě podíváme na obsah hry, tak ten rozhodně nabobtnal. Stále zde máme kariéru, která to nepřehání s nesmysly typu "simulovaný počet fanoušků" atd., což Codemasters v minulosti několikrát zkoušeli. Jedná se o přímočarou, přehlednou, zábavnou a také poctivou výzvu. Základní výběr je Rally a RallyCross, tzn. vlastně dvě paralelní kariéry a je dobře, že hra nemíchá tyto dvě disciplíny do jednoho postupu. Někdy mám chuť jezdit rally a někdy zase cross po okruzích. Jak postupuji, tak se posouvám v kategoriích vozidel a přituhuje na obtížnosti. Jakýkoliv management je přehledný a sympatický. Za peníze utržené ze závodů upgradujeme mechaniky nebo najímáme další. Čím déle jezdíme s jedním autem, tím můžeme odemknout pár vylepšení a různé mapy pro motor, které s sebou nesou snížení životnosti. Samozřejmě mezi každými dvěma erzetami je možnost auto opravit, tudíž bourat v první, může mít dost nemilé následky. Prostě kariéra mi sedí, protože se nesnaží nic přehánět a je přehledná. Do ní spadají i denní a týdenní výzvy, kdy můžeme poměřit síly s celou komunitou hráčů a vydělat si tím kredity na další auta v kariéře.
Co se týče aut, tak nabídka je velice pestrá a počet aut se zastavil při vydání hry na 50 kouscích, pokud se nepletu. Další budou přibývat v rámci DLC (o čemž si řekneme později), ale i tak se jedná o rozumný počet, který zajišťuje, že jim bylo věnováno dostatek pozornosti. Každá třída působí úplně jinak, posuny z pomalých do vyšších pocítíte ihned. A pokud zkusíte rovnou skočit třeba do oficiálního FIA RallyCross s nejnašlapanějšími speciály (Polo, Fiesta...), tak rychle zjistíte, že to je silné kafe a chce to trénovat. Našince určitě potěší, že mezi vozidly už nyní figuruje česká Škoda Fabia v kategorii R5 a v DLC se očekává ještě jedna starší verze. Jinak hra obsahuje od historických po moderní a samozřejmě legendární Group B je tu také. Řítit se těmito speciály je zážitek, ale jednoduché to zdaleka není. Bohužel WRC speciály v základní hře chybí a jsou odkázané na DLC.
Když se ještě vrátím k nabídce režimů, tak ve Free Play najdeme pár dalších. Time Trial a historické rally jsou docela výmluvné. Oficiální FIA RallyCross jsem trochu zmínil. Ten je vytržen z kariéry jako samostaný mód, asi aby více vyniklo, že má opravdu licenci FIA. No a nakonec je zde vlastní Championship. Zde si můžeme nastavit kompletně všechno pro vlastní šampionát. Není třeba čekat na odemčení (zakoupení) aut z kariéry, tady jsou k dispozici všechny. Lze definovat seznam tratí, interval oprav, kategorii vozidel atd. Zároveň to supluje Multiplayer, protože vlastní šampionát lze aktivovat jako lobby, kam se připojí ostatní. Což je na jednu stranu dobré, ale reálně použitelné je to spíš po dohodě s přáteli, než čekat jestli se někdo připojí. Škoda, že autoři neimplementovali nějakou formu matchmakingu nebo dokonce ranked závody. Tím by se atraktivita a dlouhodobost titulu určitě zvýšila o několik levelů výše. Takhle z mého "samotářského" pohledu jsou nejlepší formou multiplayeru denní a týdenní výzvy v kariéře.
A když už se mi ten multiplayer úplně nelíbí, tak se podíváme na další negativa, která mě na hře trápí. A paradoxně se dá říci, že se všechny točí kolem jednoho slovního spojení - DLC. Nemohu si pomoci, ale vypadá to, že spousta už hotového obsahu byla ze hry vyříznuta, jen aby už rovnou mohly být prodávány Season Passy na dvě sezóny. A nemyslím tím, že by mě přítomnost sezón či DLC samotná překvapila. Spíš mě překvapila, jak výrazně do hry zasahuje. Na startu hry zde nenajdeme kategorii WRC a první dorazí později. Ano, není to hra s oficiální licencí WRC, ale když už to jde, mohlo být nějaké v základu a další doplňovat, ne? A to co mi vadí nejvíce, jsou lokace. Celkem šest lokací pro Rally a osm tratí pro RallyCross. Myslím, že pro RallyCross je to solidní nabídka, i když některé tratě jsou slabší a působí zbytečně jednoduše, ale tady jsem v pohodě. U Rally už tolik ne. Tratí je sice dostatečný počet, ale šest lokací je málo. Sice jsou velice odlišné z hlediska povrchů, o čemž jsem mluvil na začátku. Ale není tu žádná trať v zimě! Opravdu? Nevím jak u vás, ale pro mě zimní závody patří k rally a jejich bílá nevinnost maskující zrazující nebezpečnost je něco, co v rally hře nesmí chybět a přitom tady chybí. A hádejte co, první zimní závody jsou v DLC ze Season 1. Tím chci říci, že základní hra bez Deluxe balíčku působí prostě poloviční. Samozřejmě na jednu stranu se dá říci, že takhle je zajištěné jakési oživování hry každý měsíc o nový obsah, ale já bych raději vyzkoušel vše nyní.
Grafická stránka doznala obrovského zlepšení na konzolích. A to nejen, že hraji na nejvýkonnějším Xbox One X, ale Ego engine se posunul kupředu a obrázky tvořené na obrazovce je radost sledovat. Krásné západy slunce během deště, kdy vozovku pokrývá bláto a louže, působí opravdu nádherně. A platí to pro všechny ostatní varianty počasí. To vše ve skálopevných 60 snímcích za vteřinu bez nějakého poklesu, je prostě super. Jenom párkrát jsem zaregistroval lehký tearing. Pouze X má k dispozici plný 4K režim, který používá dynamické rozlišení, které podle analýzy Digital Foundry drží docela solidně. Ostatní konzole včetně PS4 Pro jsou odkázány na 1080p v 60fps, což rozhodně není špatné, ale přeci jenom tady má X opravdu výrazně navrch. Kde má hra stále rezervy, je vizuální ztvárnění destrukce vozu, protože některá poškození vypadají ještě divně. Ale nemůžeme chtít vše. Co se týče zvukového projevu vozů, tak za sebe nemám co vytknout. Motory burácejí, turbo piští a pneumatiky ječí pod přetížením, které na ně působí v rallycrossovém smyku. Opravdu v pořádku.
Trochu nestandardně jsem celou dobu mluvil jenom o tom, co ve hře je, co není atd. a jako bych zapomněl na to, jak se hraje. Nezapomněl, protože to nejlepší si nechávám na konec. I když jsem hrál jenom na ovladači, byl to zážitek. Žádná jiná závodní hra mě nedokáže tak přikovat očima k obrazovce jako Dirt Rally 2.0. Oči mrkají úsporně, soustředí se na vozovku, uši poslouchají rozpis navigátora a ruce hbitě a přitom opatrně kmitají po ovladači. A to je bomba. Ten pocit soustředěnosti, adrenalin, že každé přeslechnutí zatáčky může ukončit desetiminutové snažení je srdcem téhle hry. Spoustu závodních her dokáži hrát, když je v obýváku ruch, kdykoliv zapauzovat a pak se vrátit. Nebo dokonce použít rewind funkci. U Dirtu tomu tak není. Prakticky jsem schopný ji hrát, až když celá rodina spí a nikdo mě nemůže rušit. A to bych řekl, že je ta nejlepší vizitka pro Dirt Rally 2.0. Je to hardcore hra, která vyžaduje od hráče plné nasazení. Ne, není to dokonalá hra a systém DLC mě vyloženě naštval. Ale to co hra dělá dobře, je opět úžasné a pocit z jízdy stojí za to.
Ceny hry DiRT Rally 2.0 Deluxe Edition srovnáte na Zboží.cz.
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Playman
Recenzovaná verze: Xbox One X