Ťahových stratégií, respektíve konceptu TBS (Turn-based strategy), je stále dostatočný počet na to, aby žáner ako taký mohol prežívať a minimálne v pár špecifických oblastiach rásť a vyvíjať sa. Kto by to bol však povedal, že za skratkou TBS sa nutne nemusí hneď skrývať hore uvedená vysvetlivka. Projekt Dead in Vinland, ktorý sa nedávno ocitol vonku aj v porte na Nintendo Switch, totižto to inkriminované "S" nahradil označením survival. Čo z tohto nápadu vzniklo?
Spoločnosť Plug In Digital financovala vývoj akéhosi mixu grafickej novely s minimálnou výrazovou interakciou (teda v zmysle prezentácie a animácií), ktorá však v sebe ukrýva v celku poctivé RPG čiastky, a to vrátane komplexne pojatých bojov na ťahy. Príbeh pojednáva o rodine utečencov so severskými pasmi, ktorých vodca a otec Eirik nezvládne navigáciu a aj po boku verných stroskotá na brehu záhadného ostrova. Nové a neznáme prostredie je veľkou výzvou na prežitie a keďže táto videohra sa naozaj snaží navodzovať základné survival elementy, je nutné účinne rozdeľovať prácu pre každého v malom a pomaly narastajúcom tábore.
Ako teda vyzerá bežné ráno v rodine stroskotaného Eirika? Vstanete, vyčistíte si hnilý chrup pomocou chvostu z ondatry, recyklujete moč cez starú handru, sadnete k základnému ohňu a určíte kto a čo bude na ďalších dvadsaťštyri hodín vykonávať. Kto je podľa vás ideálnym adeptom na zháňanie jedla, kto by skôr vedel do jemných a citlivých rúk zobrať lopatu a kopať studňu, prípadne vyberiete poriadneho žida (švagrov máte ostatne dosť), aby si vedľa stanu zriadil obchod so zmiešaným tovarom. Takto rozdelíte úlohy postupne až štrnástim hrdinom, z čoho niektorí sa hrdinsky rozhodne správať nebudú. Dead in Vinland totižto v sebe skrýva aj razantnú sociálnu pavučinku, ktorá môže jedného z tábora vyhodiť a iného zase dosadiť. Všetko ako dopad vašich vodcovských rozhodnutí.
Odkloňme sme sa teraz od vašej základne, kde sa aj tak už po niekoľkých hodinách skúseností budete zdržiavať minimálne (časom si vytrénujete akýsi automatický efekt pridelenia úloh/absolvovanie konverzácií a nebude vás totižto zabávať repektívne opakovanie rutiny). Poďme naopak do jednej z viac než stovky bojových oblastí, ktoré môžete a v zmysle nutného získavania nových surovín a predmetov, aj musíte navštíviť. Tu sa podľa môjho názoru odohráva tá najväčšia časť z finálnych percent kvalít hry ako takej. Sám sa hrdo pasujem za znalca TBS (teda toho bez survival prímes), ktorý už za tie roky vyskúšal rôzne namiešané projekty, avšak Dead in Vinland musím pasovať za prekvapenie poslednej doby. Je to ako mix značky Darkest Dungeon a série The Banner Saga. A to si ešte treba spomenúť fakt, že Dead in Vinland ponúka niekoľko obtiažností ako aj battle arénu.
Boj ako taký je situovaný do niekoľkostranovej brožúrky zákonitostí a pravidiel. Nejde tu samozrejme o nič novátorské a prevratné, jednoducho istý druh zbrane a bojovej technicky, spadajúc pod severskú mytológiu, funguje na opozičný útok prípadne obranu. Jednoducho tu hráte a tomu pomáha aj minimálna grafická obrazotvornosť, istý druh animovanej kartovej hry, ktorá vám po stránke artu musí padnúť oka, inak jej nemáte ako obetovať tých takmer päťdesiat hodín príbehu. Z konkurenčnej sféry daného žánru som však zvyknutý, že isté veci sa nemenia a nejaká tá predvídateľnosť v boji je už vec daná vekom hráča samotného. Dead in Vinland ale v tomto smere má isté momentky, kde sa akékoľvek nepísané pravidlo ani náhodou neprejaví a vám neostane nič iné, než len smutne pozerať na svojich umierajúcich zverencov.
Je dosť náročné sa pri výsledných kvalitách postaviť celým telom len na stranu pozitív, pretože už spomínané survival prvky, ako aj sociálny rozmer spojený s hladom a následnou depresiou, môže kaziť náročné a dlho trvajúce boje. Je tu ale evidentne viac než len okopírovaná hrateľnosť bez vlastnej duše a invencie. Dead in Vinland: True Viking Edition je strategická TBS, kde to záverečné písmenko reprezentuje prekvapivo prvky boja o prežitie, ktorú však neodporúčam nikomu, kto daný žáner nielen že dobre ba až dokonalo nepozná, ale kto navyše ani neholduje artu grafických noviel a ovládania ako u mobilného telefónu.
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Dear Villagers
Recenzovaná verze: Nintendo Switch